Persian | English
bg bg

بایگانی

در همایش حقیقت جنگ و صلح در تاجیکستان بر حمایت از مردم غزه تاکید شد

در همایش علمی حقیقت جنگ و صلح در خاورمیانه که با حضور اندیشمندان ، کارشناسان سیاسی و جمعی از روحانیون تاجیکستان در تالار نویسندگان شهر دوشنبه برگزار شد بر حمایت بیشتر مسلمانان از مردم غزه تاکید شد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، این همایش روز گذشته با ابتکار مرکز اطلاعاتی “پریس پانوراما” نهاد وابسته به حزب نهضت اسلامی تاجیکستان با هدف بررسی مسائل مربوط به قضیه فلسطین و ارزیابی تحولات سیاسی و اجتماعی پس از شکست حملات رژیم صهیونیستی به غزه برگزار شد.
کارشناسان و صاحبنظران در این همایش یکروزه بر ضرورت حمایت گسترده تر از روند مقاومت فلسطینی ها و دفاع از حقوق این مردم برای تعیین سرنوشت خود تاکید کردند.
” اکبر توره جان زاده ” عضو مجلس ملی و روحانی سرشناس تاجیک در این همایش گفت: رژیم صهیونیستی بیش از چهار سال است که منطقه غزه را با بیش از یک میلیون و۵۰۰ هزار نفر جمعیت در محاصره و انزوای اقتصادی و اجتماعی قرار داده است ولی باز هم خواستار فشار بر این مردم است .
وی افزود: بر اساس توافق هایی که اسراییل و حامیانش برای مردم غزه وضع کرده اند هر نوع واردات به این منطقه ممنوع شده و تنها ۱۳ نوع مواد غذایی و دارویی مجاز زیر نظر سازمان ها و نهاد های امنیتی مربوط به این رژیم به غزه وارد می شود.
روحانی تاجیک اعتراض های مردمی و حمایت از مقاومت حماس را یک عمل واجب برای حمایت از حیثیت و افتخارات ایمانی و انسانی دانست و اضافه کرد: فلسطینی ها درک کرده اند که هر نوع وعده صلحی که نهاد های بین المللی و حامیان اسراییل می دهند باور کردنی نیست .
وی گفت : به این دلیل بود که حماس بعنوان یک حزب پیروز در انتخابات و یک نیروی مشروع سیاسی در منطقه برای حمایت از آرمان های مردم مظلوم فلسطین تلاش و با دشمنان این ملت مبارزه می کند.
توره جان زاده ، پیروزی حماس در مقاومت ۲۲ روزه در برابر رژیم صهیونیستی و شکست شرم آور نظامیان صهیونست را آغاز تحولات منطقه ای دانست و گفت : اکنون بیش از پیش روشن شده است که این شکست و این پیروزی آغاز یک تحول جدی در مورد فلسطین خواهد بود.
وی برای نمونه واکنش شدیداللحن نخست وزیر ترکیه را یادآور شد و گفت: هرچند این کشور از شرکای رژیم صهیونیستی در منطقه می باشد، اما یک مقام ارشد آن امروز در حمایت از مردم فلسطین و برای محکوم کردن جنایات اسراییلی ها صدای خود را بلند کرده است .
“شاکرجان حکیم اف ” استاد دانشگاه آزاد بین المللی تاجیکستان نیز گفت : مردم ستم دیده فلسطین امروز بیش از هر زمان دیگر نیاز به دفاع از ارمان های خود و حمایت مسلمانان دارند.
وی افزود: حل مساله فلسطین بیش از ۶۰ سال به درازا کشیده و علت آن است که متاسفانه جوامع اسلامی و به خصوص جامعه عربی متحد نیست و از این وضع دشمنان اسلام در قضیه فلسطین سوء استفاده می کنند.
” محی الدین کبیری ” رییس حزب نهضت اسلامی و عضو مجلس نمایندگان تاجیکستان نیز با تاکید بر لزوم هر نوع حمایت از فلسطین گفت : هرچند برخی از افراد این قضیه را می خواهند قومی جلوه دهند و آن را نزاعی بین یهود و عرب تلقی کنند ولی در اصل چنین نیست زیرا امروز جهانیان خوب می دانند که قضیه فلسطین بیرون از چارچوب قومی بوده و از سوی قدرت ها برای تحت نفوذ قرار دادن این منطقه که دارای ثروت های طبیعی و انسانی است، ایجاد کرده اند.
وی افزود: اگر این نزاع به خواسته های دو قوم محدود بود به هیچ وجه ایران ، اندونزی ، مالزی و یا ترکیه به حمایت از فلسطینی ها بپا نمی خاستند و خواستار حل عادلانه این مساله نمی شدند.
کبیری تاکید کرد: موضوع فلسطین یک عرصه مهم برای ایجاد و تامین وحدت اسلامی است چیزی که نه فقط دشمنان اسلام را نگران کرده است بلکه برخی از دولت های عربی نیز از آن در هراسند.
“عبدالله حکیم ” کارشناس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری تاجیکستان نیز با تاکید بر فراگیر و گسترده بودن مساله فلسطین گفت : موضوع فلسطین بیانگر مشکل سیاست های جهانی در تعیین سرنوشت ملت هااست .
وی افزود: کشورهای قدرتمند که همیشه قصد تسلط بر مناطق مهم جهان را داشتند با ایجاد این مشکل اهداف مغرضانه خود را دنبال می کنند چون خاورمیانه از نظر جغرافیای اقتصادی و سیاسی مهم است .
حکیم گفت : کشورهای غربی که با شکست اتحاد شوروی سابق گمان داشتند دیگر هیچ نیروی برای رسیدن به اهداف استکباری آنان مانع ایجاد نمی کند از قدرت گرفتن نیروی مقاومت در منطقه هرچند فلسطین کوچک نگران شده اند.
وی تاکید کرد: هیچ قدرتی و هیچ نیرویی امروز توان نابود کردن نیروی مقاومت در غزه و دیگر مناطق فلسطین را ندارد.
حکیم افزود: دشمنان اسلام و مخالفان دولت قانونی فلسطین باید بدانند که اسلام بدون وجود خاورمیانه اسلامی خود را کامل نمی داند و هر نوع مخالفت با تحقق عدالت در این منطقه به معنای بحرانی کردن بیشتر اوضاع خواهد بود.
در این همایش مقاله هایی با عنوان های ” جایگاه و مقام قدس در اعتقاد مسلمانان ” توسط ” پیوند گلمراد زاده ” استاد دانشگاه ملی تاجیکستان ، “ریشه های تاریخی اختلاف عرب و یهود در سرزمین کنعان توسط ” سیف الله ملاجان اف ” استاد دانشگاه ملی، “طرح های صلح خاورمیانه در ۶۰ سال گذشته” و ” مساله فلسطین مشکل بین المللی ” از سوی کارشناسان ارائه شد.


صعود جمعی از همیاران حقوق بشر استان آذربایجان شرقی به قله سهند

صعود جمعی از همیاران حقوق بشر استان آذربایجان شرقی به قله سهند

با هدف پشتیبانی از مردم مظلوم غزه و با شعار « صلح برای همه»

سهند گلشنی بر روی آتش

در سایه آتشفشان خاموش سهند و در روی تخته سنگهای خمیری شکل منجمد شده آن زندگی تازه ای با آغاز شگفت انگیز و پایان حیرت زایش در جریان است .

طبیعت در این سایه ها ، شاهکار بدیعی خقل کرده و بشر هماهنگ با جریان طبیعی رودخانه ها و چشمه سازان در پیچ و خم آبرفتها و دره ها به ساختن خانه های دهقانی و برافراشتن چادرهای ایلاتی پرداخته است . در سهند و دامنه سرسبز آن همه چیز زیبا و دل انگیز است .

کره اسبی که در کمرکش کوه به دنبال مادرش جست و خیز میکند . بره ای که با پاهای ناتوانش از گله گوسفندان عقب مانده است ، نسیم صبحگاهی و رقص گلهای رنگارنگ و الوان ، بوی نان تازه ای که در خانه دهقانی پخته می شود ، همه و همه خاطرات یک تازگی و طراوت بی پایان را در ذهن زنده می کند .

سهند بخاطر دامنه های پر از گل و زیبائی جاودانه اش و به خاطر قلل پر برف و دامنه سرسبزش الهام بخش شاعران شیرین سخن آذربایجان در سرودن قطعات شور انگیز بوده است .

بوتون دنیالرین دردین قانار داغ سئوال ائتسن سکوت ایلن دانار داغ

سهندین اوستی قاردیر آلتی قاندیر بوجوشقون درددن بیرگون یانارداغ

ِِِموقعیت جغرافیایی سهند :

کوهستان سهند بعد از سبلان یکی از بزرگترین و مهمترین برجستگیهای آذربایجان و از معروفترین کوههای آتشفشان و خاموش ایران است که در ۵۰ کیلومتری جنوب تبریز و ۴۰ کیلومتری شمال مراغه بین ۱۲ و ۴۶ تا ۲۰ و ۴۶ طول شرقی و ۱۰ و ۳۷ تا ۳۵ و ۳۷ عرض شمالی قرار گرفته است .

قله منفرد و آتشفشانی خاموش سهند در میان جلگه آذربایجان قد برافراشته است این کوهستان آتشفشانی خاموش شبیه آرارات و البرز و سبلان بوده خط فاصل بین دو توده خروجی البرز و توده ارمنستان به وجود آمده است ..

ارتفاع متوسط سهند ۱۴۰۰ تا ۲۲۰۰ متر بوده که در آن بریدگیهای سخت ، دامنه هائی با شیب تند با تنگه های باریک و رشته کوهها کشیده شده در موازات یکدیگر به وجود آمده است . در این تنگه های کوهستانی رودخانه های پر آبی بسوی دو آبگیر عمده آذربایجان یعنی دریاچه ارومیه و دره قزل اوزن جریان دارند .

جهت رشته کوههای سهند اکثراً شرقی – غربی است ولی در مجموع کوههای سهند به صورت شعاعی در جهت مساوی کشیده شده اند . حد شرقی سهند ، شهرستان هشترود تا دره قزل اوزن و حد غربی آن سواحل شرقی دریاچه ارومیه میباشد .

قله سهند در مرکز یک جلگه گرم در تابستان و نزدیک به یک دریاچه وسیع که تبخیر آبش قابل توجه است . (دریاچه ارومیه ) و بیشترین ابرها را جلب می کند قرار دارد . این ارتفاعات قابل ملاحظه رطوبت هوای مناطق مجاور را به سهولت به طرف خود جلب می نماید به نحوی که تا اوایل تیر ماه پوشیده از برف می باشد و گاهی در جبهه شمالی آن برف از سالی تا سال دیگر باقی می ماند .

چین خوردگی اساسی کوهستان سهند از گروه آلپی دوران سوم بوده و در دوران چهارم سطح قلل آن به واسطه عوامل خارجی فرسایش یافته است ، رسوبات آبرفتی این کوهستان و گدازه ها پس از عملیات آتشفشانی تا مسافت دورتری ، مناطق اطراف را پوشانیده است که به حوضه های تبریز – اسکو – مراغه – آذرشهر – عجب شیر – بستان آباد – هشترود و سهند آباد معروف هستند .

دهانه قله جام داغی مغرب و شرق بی اندازه پاره شده است و در سمت جنوب سوار بر جلگه مراغه بوده و بعد از قوچ گلی داغ ( ۳۷۰۷ ) از همه بلندتر است .

قله جام داغلی در میان مردم به بلندترین قله سهند معروف شده است ولی به تحقیق قله قوچ گلی داغ از تمام قلل سهند بلندتر است . در فاصله ۵ کیلومتری جام داغی در روی یک خط کوهستانی و در سمت غرب آن قله سهند به نام هرم داغ قرار گرفته که ۳۵۶۲ متر ارتفاع دارد .

معروفترین قلل مرکزی سهند بنام چماقلو داغ ، شکر داغ ، قوچ گلی داغ ، یانخ داغ ، درویشلر داغی می باشند که دره های با صفای بایندر و شاه یوردی را به وجود آورده اند . چندین قله مرتفع در این منطقه قرار دارد که بلندی ۱۷ قله آن از ۳۰۰۰ متر تجاورز می نماید . از شهر تبریز ۸ قله سهند که ارتفاع آنها ۳۲۰۰ متر تجاوز می کند به وضوح و آشکارا دیده می شوند . سلطان داغی در غرب ، کریم داغی و لیقوان داغی در شرق و کمال داغی و قوچ گلی در شمال آن قرار گرفته اند .

آب و هوای قلمرو سهند :

ناحیه کوهستانی سهنددارای آب و هوای سردسیری است . مقدار بارندگی در این منطقه بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیمتر در سال می باش از نظر تقسیم بندی آب و هوائی ، منطقه سهند در ردیف مناطقی است که ارتفاع آنها بیش از ۲۰۰۰ متر است . وجود تابستانهای ملایم و زمستانهای سرد و طولانی از خصوصیات این مناطق می باشد .

با توجه به وجود کوهستان آتشفشانی سهند که نوع خاصی از اقلیم را در آذربایجان به وجود آورده است دانشمندان علم هواشناسی د ر مورد اقلیم سهند و قلمرو آن نظراتی چند ابراز داشته اند کوپن koepen دانشمند کلیما تولوژیست اطریشی درون پهنه آذربایجان را در شعاع کوهستان سهند و سبلان کلیمای ( DF ) معین کرده است یعنی آب و هوای بارانی و مرطوب و خیلی سرد که زمستانش طولانی و نیمه خشک است . در این کوهستان جنگل وجو ندارد ولی سراسر آن پوشیده از مراتع عالی و غنی است .

هانری پابو H.pabau دانشمند فرانسوی ، تورنت وایت Thornt wait کلیما تولوژیست آمریکائی و دومارتون Demarton محقق فرانسوی در باره اوضاع اقلیمی سهند نظراتی ابراز داشته اند ( در این مورد و برای دستری به اطلاعات بیشتر به کتاب طواف سهند رجوع فرمائید . )

رودخانه هائیکه از سهند سرچشمه می گیرند :

ارتفاعات برف گیر سهند در قسمتی از مرکز فلات آذربایجان یکی از بزرگترین منشا سرچشمه رودخانه های متعددی است که حیات و زندگی روستائی و عشایری را تداوم بخشیده است .

روی هم رفته از کوهستان سهند ۱۹ رودخانه دائمی و ۴ رودخانه فصلی سرچشمه می گیرند قسمتی از آب این رودخانه ها از طریق دره قرانقو و رود قزل اوزن به دریای خزر وارد شده و بخشی از آبهای این کوهستان بسوی دریاچه ارومیه جریان دارد . در حوضه آبگیر دریاچه ارومیه این رودخانه ها از سهند سرچشمه گرفته و جریان دارند .

۱- رودخانه اوجان چای : که از شهرستان بستان آباد از دامنه های شمالی سهند بسوی آجی چا ( تلخه رود ) جریان دارد . این رودخانه دارای حجم سالانه ۲۴ میلیون متر مکعب می باشد .

۲- سید آواچائی : که از دامنه های شمالی سهند سرچشمه گرفته و به آجی چائی می ریزد حجم سالانه این رودخانه ۶۷/۹ میلیون متر مکعب می باشد .

۳- لیوان چائی ( رودخانه لیقوان ) : که از کوههای منطقه لیقوان و سهند شمالی سرچشمه گرفته و از شهرهای باسمنج و تبریز می گذرد حجم سالانه اش ۸۴/۲۰ میلیون متر مکعب است .

۴- زین جنابچائی ( رودخانه زینجناب ) : که از کوههای شمال غربی سرچشمه می گیرد و پس از سیراب نمودن روستاهای چندی به دریاچه ارومیه می ریزد حجم سالانه آب رودخانه ۶۸۷/۱۰ میلیون متر مکعب است .

۵- اسکو چائی ( رودخانه اسکو ) : از جبهه شمال غرب و از دشت زیبای ارشد چمنی سرچشمه گرفته و پس از مشروب کردن اراضی و باغات منطقه دره اسکو به دریاچه ارومیه می ریزد میزان آبدهی سالانه ای ۵/۶ مبابون متر مکعب است .

۶- توفارقان چائی ( رودخانه دهخوارقان پا آذرشهر ) : که از قسمتهای غربی سهند سرچشمه گرفته و پس از سیراب کردن اراضی آذرشهر و گوگان به دریاچه ارومیه می ریزد حجم آب سالانه اش ۸۴۷/۳۱ میلیون متر مکعب است .

۷- قالاچائی ( قلعه رود عجب شیر ) : که از ارتفاعات جنوب غربی سهند جریان یافته اراضی و باغات عجب شیر و شیشوان را مشروب می سازد و به دریاچه ارومیه می ریزد حجم سالانه اش ۹۲۹/۶۲ میلیون متر مکعب است .

۸- صوفی چائی مراغه : که پر آب ترین و مهمترین رودخانه سهند در شهرستان مراغه است از دامنه های

جنوبی سهند جریان یافته شهر مراغه و بناب و روستاهای آن را مشروب می سازد .این رودخانه دارای ماهی قزل آلای فراوانی در سرچشمه ای در دشت بایندر است حجم سالانه آب صوفی چائی ۱۱۶ میلیون متر مکعب می باشد .

۹- موردی چائی : بطول ۱۰۰ کیلومتر از دامنه های جنوبی سهند و از دره بایندر سرچشمه گرفته روستاهای متعددی را سیراب می سازد سپس از جنوب مراغه و ملکان گذشته به دریاچه ارومیه می ریزد حجم آب سالانه اش ۹۲ میلیون متر مکعب می باشد .

۱۰- لیلان چائی : از دامنه های آق داغ سهند جریان یافته در حوالی میاندوآب و پس از مشروب کردن آبادیهای چندی به رودخانه زرینه رود می ریزد حجم سالانه آب آن ۷۴۶/۶۲ میلیون متر مکعب است .

۱۱- قرانقوچای : که از دامنه های شرقی سهند سرچشمه گرفته پس از عبور از شهرستان هشترود به رودخانه قزل اوزن در شهرستان میانه وارد می شود که جزو حوزه آبریز دریای خزر است حجم آب سالانه اش ۹۵ میلیون متر مکعب است .

زمین شناسی سهند :

کوهستان سهند مانند البرز و سلسله جبال قفقاز در ردیف رشته کوههائی است که از چین خوردن و بالا آمدن رسوبات تشکیل شده است . تشکیلات کنونی سهند از پایان دوره پالئوسن آغاز شده و در دوره نئوژن دوران چهارم حرکاتی شدید آن را مرتفع کرده و به آن وضع آتشفشانی داده است .

طبق تحقیقات آندروسوف دانشمند شوروی در ابتدای دوران سوم در محل ارتفاعات آذربایجان دریای بزرگ تتیس قرار داشت که بعدها در اثر فعالیتهای کوهزایی ، ارتفاعات سهند تشکیل شد .

طبق نظریه و عقیده اکثر علمای زمین شناسی ، توده سهند دردوران سوم دارای آب و هوای معتدل گرم بوده و سراسر منطقه سهند را جنگلهای انبوهی فراگرفته بود و جانوران عظیم الجثه در آن زندگی می کردند . سنگواره ها و فسیلهای سهند اولین مرتبه در سال ۱۳۲۷ هجری قمری ضمن کاوشهای یک نفر دانشمند روی بنام فانیت اوف که در دره موردی چای انجام می داده پیدا شده است .

نشانه های حیات و زندگی مربوط به شش میلیون سال قبل در دامنه های سهند کشف شده که در این زمان جانورانی نظیر ببردندان خنجری ، ماستودون ( نوعی فیل عظیم الجثه ) جانوران علفخوار ، اسب وحشی ، کرگدن ، دو نوع فیل ، زرافه و غزال که در منطقه مراغه زیست می کردند . قدمت آن به ۶ تا ۹ میلیون سال می رسد . این کاوش نشان میدهد که پرندگان ، لاک پشتها ، ماهیهای بزرگ در این دوره می زیستند و یک نوع میمون کوچک به نام نروپتیکوس(Nero peticoss ) نوعی گوریل عظیم الجثه که ارتفاعش به ۲ تا ۶۰/۲ متر می رسید و جیگانتوپتیکوس (jicanto peticus ) نیز شریک حیات بوده اند .

در منطقه کرج آوا ( کرج آباد ) در شمال مراغه از دامنه های سهند غنی ترین گسترش فسیلهای پستانداران دوران سوم وجود دارد . معروفترین فسیل مربوط به یک نوع ماهی استخوانی است بنام براکی لیپاس پرسیکوس Braki Lipass Persicuss به نام ایران قدیم یعنی پرس و پرسیا (perssia) نامگذاری شده است .

اوضاع انسانی قلمرو سهند :

عشایر و کوچ نشینان

در دامنه ها و دره های باصفای سهند که مراتع عالی و چمنزارهای پربرکتی همه جای آن را پوشانده است به تعدادی از کوچ نشینان آذربایجان از دیرباز این امکان داده شده که روال و سنت عشایری ، در منطقه ییلاقی سهند به امر دامپروری و کوچ نشینی بپردازند .

طوایف مهم و معروف مستقر در ییلاق سهند که تابستانها در این کوهستان اقامت داشته و به زندگی ایلاتی خود ادامه می دهند میتوان از طایفه های آق باشلو ، بالکانلو ، چلبیانلو ، حاج علیلو ، حیدرلو، قره موسالو و یار احمد اشاره نمود .

اکثرطوایف و خانوار کوچ نشین سهند قشلاق را در روستاهای شهرستانهای مهاباد ، میاندوآب ، مراغه و بناب بسر برده و تابستانها به ییلاق سهند کوچ می کنند و در دره های باصفای بایندر ، شاه یوردی ( ایل یوردی ) گوی دره ، توپراقلوچای و دودانلو به امر دامپروری ایلاتی می پردازند .

تعداد خانوارهای کوچنده ایلات سهند ۴۰۰ واحد بوده که دارای ۹۳۲۴۵ راس گوسفند و بز و بزغاله می باشد . ( آمار سال ۱۳۶۵ ) اساس و پایه اقتصاد کوچ نشینان سهند بر دام و دامپروری و تولیدات فرآورده های دامی لبنیاتی و صنایع دستی استوار است بنابر این می توان اقتصاد آنها را اقتصاد شبانی و دامداری نامید . از نظر تولید لبنیات می توان به مرغوب ترین پنیر سهند که از شیر دامهای عشایر تهیه می شود اشاره کرد .

صنایع دستی عشایر سهند در ردیف جالب ترین نوع صنایع بوده و زیباترین جاجیم ، گلیم ، مسند و قالیچه را به بازار مصرف عرضه میدارند که با دستان هنر آفرینان دختران و زنان عشایری بافته می شود .

گزارش برنامه

برای رسیدن به این قله چندین مسیر وجود دارد که ما به شرح آن می پردازیم .

مسیر جنوبی به مبدا صعود قئرخ بولاق : این مسیر یکی از سهلترین و کوتاهترین راه جهت صعود به قله سهند می باشد . برای اجرای این برنامه ابتدا باید از ترمینال تبریز به مراغه رفت . فاصله این دو از یکدیگر ۱۳۵ کیلومتر بوده و حداکثر به ۵/۲ ساعت وقت احتیاج خواهد داشت . از مراغه می توانیم به دو طریق خود را به مبدا صعود برسانیم اولین مسیر از شهرستان مراغه آغاز و پس از طی حدود ۸ کیلومتر در راه اصلی به طرف هشترود ( سراسکند ) به سوی شمال و روستاهای کرج آباد وکرده ده تغییر جهت داده و پس از طی مسافتی حدود ۴۱ کیلومتر راه خاکی و آسفالت در نهایت به قئرخ بولاق خاتمه خواهد پذیرفت . این مسیر بیشتر از مسیر دوم که به آن اشاره خواهد گردید مورد استفاده قرار می گیرد . دومین مسیر از همان محل آغاز و پس از طی مسافتی حدود ۳۰ کیلومتر در راه اصلی به طرف هشترود در روستای خراجو به سمت چپ ( شمال ) تغییر جهت داده و در نهایت بعد از طی حدود ۵۰ کیلومتر راه خاکی به قئرخ بولاق منتهی خواهد شد . فاصله زمانی شهرستان مراغه از هر دو مسیر حداکثر ۵/۲ ساعت وقت احتیاج خواهد داشت .

پس از رسیدن به قئرخ بولاق در جهت شمال راهی مالرو در وسط دو قله مجزا از هم دیده میشود و تا روی خط الراس ادامه می یابد که مسیر مور نظر ما همان خواهد بود . این راه تا قله کاملاً مشخص بوده و کمتر کسی است که آن را اشتباه بگیرد قله سمت چپ ( غربی ) دارای ارتفاعی در حدود ۳۵۶۲ متر و قله سمت راست ( شرقی ) در حدود ۳۵۷۰ متر ارتفاع دارد که بنام جام داغی و درگویش محلی و ایلات به اجاق مشهور می باشد . روی قله سنگ چین های متعددی وجود داشته و در لابلای یکی از آنها یک چاه آب کم عمق ۵/۱ متری به چشم می خورد که احتیاجات کوهنوردان را برای آنهای که بخواهند شب رادر قله سپری نمایند مرتفع خواهد نمود . اهالی و ایلات بومی احترام خاصی به آب آن قائل هستند . از روی قله و در صورت صاف بودن هوا قله قوچ گلی و کمال و گیروه داغی در سمت شمال و در دوردستها و دشت زیبای شاه یوردی و بایند در پای قله و در همان جهت ، کارخانه گچ سازی بستان آباد ( آذربایجان ) در شمال شرقی و شهرستان مراغه را در جنوب غربی مشاهده خواهیم نمود . فاصله زمانی قئرخ بولاق تا نوک قله ۳ الی ۴ ساعت راهپیمائی خواهد داشت . مسیر بازگشت همان مسیر صعود و یا یکی دیگر از مسیرهائی که در زیر به آن اشاره خواهد شد می تواند باشد . اجرای این برنامه و در صورت بازگشت از همان مسیر از تبریز ۲ روز وقت احتیاج خواهد داشت .

مسیر شمالی به مبدا صعود روستای اسپراخون ( سفید خوان ) :

این مسیر برای کوهنوردانی که مایل به استفاده بیشتر از اوقات فراغت خود می باشند بسیار زیبا و متنوع خواهد بود . مبدا صعود در این مسیر روستای اسپراخون به اترافع ۲۴۰۰ متر می باشد . این روستا در دامنه های شمالی سهند آباد قرار گرفته و جاده ای خاکی به طول تقریبی ۳۵ کیلومتر آن را به شهرستان تبریز متصل می نماید . برای این منظور میتوان از سرویس های محلی که از خیابان طالقانی ( چهارراه بهشتی ) که همه روزه به مقصد این روستا در تردد است و یا وانت دربست استفاده نمود . بعد از رسیدن به مبدا صعود راهپیمائی ما در جهت جنوب و از کنار رودخانه باسمنج چای و در خلاف جهت آن ادامه خواهد داشت و در طول راهپیمائی رودخانه مزبور در سمت چپمان خواهد بود . با ادامه مسیر بعد از ۲ الی ۳ ساعت راهپیمائی به محلی بنام آبگرم خواهیم رسید . این محل دارای یک ساختمان گنبدی شکل بوده و در عمق دو متری آن حوضچه ای از آب گرم معدنی وجود دارد و در صورت تمایل بهترین مکان برای برقرار کمپ خواهد بود . بعد از آبگرم و سپری ساختن شب در این مکان راه را کماکان در همان جهت و از میان مزارع ادامه می دهیم تا به انتهای دره اصلی رسیده و بعد از ۹۰ درجه چرخش به سمت شرق ( چپ ) و پس از ادامه راهپیمائی به طرف راست به روی گردنه ای خواهیم رسید که در جهت جنوب این گردنه ، گردنه دیگری قرار گرفته است و راهی مالرو پس از تراورس یک دره فرعی ما را به روی گردنه دوم که حدود ۳۱۰۰ متر ارتفاع داشته خواهد رساند . فاصله زمانی آبگرم تا گردنه دوم بطور متوسط ۶ الی ۷ ساعته طی خواهد شد و ازروی این گردنه ودر جهت جنوب شرق آن برای اولین بار قله سهند به وضوح دیده خواهد شد . از این محل با کم کردن حدود ۲۰۰ متر ارتفاع و پس از عبور از رودخانه موردی چای به طرف دشت زیبای بایندر و قله حرکت می کنیم . هر کوهنوردی که پایش به دشت بایندر برسد خاطره دل انگیز چمنهای سرسبز و گلهای رنگارنگ و چشمه های فراوان آن را برای همیشه در ذهن خود خواهد داشت . فاصله گردنه دوم تا نوک قله سهند چیزی در حدود ۳ الی ۴ ساعت خواهد بود . بدین ترتیب کل مسیر از اسراخون تا قله بطور متوسط ۱۴ الی ۱۵ ساعت راهپیمائی خواهد داشت .

مسیر شمالی به مبدا صعود روستای لیقوان :

این مسیر از شهرستان تبریز شروع و پس از طی مسافتی حدود ۴۵ کیلومتر و پس از گذر از قریه باسمنج و روستاهای هربی و بیرق در نهایت به روستای لیقوان به ارتفاع ۲۳۰۰ متر خاتمه خواهد پذیرفت . برای این منظور می توان به وسیله مینی بوسهای محلی که همه روزه از خیابان بهادری تبریز به مقصد روستای لیقوان و بالعکس در ترددمی باشد استفاده نمود . از لیقوان مسیر راهپیمائی ما از میان باغات و مزارع بطرف جنوب و از روی پلی که بر روی رودخانه باسمنج چای بسته شده ادامه می یابد . بعد از حدود ۲ الی ۳ ساعت راهپیمائی به منطقه ای خواهیم رسید که در منتهی الیه آن قلل گیروه داغی و قوچ گلی داغ و نیز گردنه قوچ گلی به وضوح از این محل قابل رویت می باشند . در برابر

ما خودنمائی خواهند کرد . راه مالرو از روستای لیقوان تا روی گردنه و از آنجا تا ۲ روستای جیچکلو امتداد می یابد که در فصل تابستان بیشتر مورد استفاده اهالی قرار می گیرد و ما نبایستی به هیچ عنوان از آن خارج بشویم . همچنین پرس و جو از اهالی محل نیز تا رسیدن به گردنه خالی از اهمیت نخواهد بود . بطور متوسط فاصله بین لیقوان تا روی گردنه را ۷ الی ۸ ساعته می پیمائیم .از روی گردنه قله سهند ( جام ) در منتهی الیه دشت شاه یوردی و چادرهای ارتش در جهت جنوب به وضوح دیده خواهد شد . راه مالرو را از روی گردنه به سمت چپ ( شرق ) و با کم کردن ۱۵۰ متر ارتفاع و تراورس یک یال بیش از ۱ ساعت ادامه نمی دهیم چرا که امتداد آن به روستای چیچکلو ختم خواهد شد . از این نقطه مسیر ما به طرف چاردهای ارتش خواهد بود . فاصله گردنه تا دشت شاه یوردی را بطور متوسط ۳ ساعته طی می کنیم . این محل بهترین مکان برای برقراری کمپ خواهد بود . دشت فوق بعد از بایندر وسیعترین دشت در منطقه سهند بوده و از لحاظ زیبائی و فراوانی سبزه و گل سرآمد مراتع سهند آباد می باشد . از دشت شاه یوردی بطور متوسط تا نوک قله ۲ الی ۵/۲ ساعت راهپیمائی خواهیم داشت .

مسیر شرقی به مبدا صعود روستای چیچکلو :

برای رسیدن به مبدا صعود از این مسیر از دروازه تهران – تبریز پس از طی مسافتی حدود ۶۰ کیلومتر در جاده ترانزیتی به بستان آباد می رسیم از بستان آباد به وسیله مینی بوسهای محلی خود را به روستای چیچکلو به ارتفاع ۲۵۰۰ متر می رسانیم . از بستان آباد ما به ترتیب از روستاهای پیشکلو ، چینی بولاق رد شده و در نهایت به چیچکلو خواهم رسید . فاصله زمانی تبریز ، بستان آباد را یک ساعته و جاده خاکی از بستان آباد تا روستای چیچکلو را بطور متوسط ۲ ساعته طی می کنیم . از چیچکلو مسیر راهپیمائی ما در جهت غرب و به طرف گردنه ای که حدود ۳۰۰۰ متر ارتفاع دارد ادامه خواهد داشت تا اینکه بعد از حدود ۱ الی ۲ ساعت راهپیمائی به روی گردنه خواهیم رسید و قله سهند را در جهت جنوب غرب مشاهده خواهیم نمود . از روی گردنه بعد از کم کردن ۱۰۰ متر ارتفاع و پس از عبور از رودخانه رفتوچای به دشت شاه یوردی خواهیم رسید فاصله زمانی از روی گردنه تا دشت شاه یوردی حدود ۵/۱ ساعت راهپیمائی خواهد داشت و از دشت شاه یوردی تا نوک قله بطور متوسط ۵/۲ساعت در راه خواهیم بود . این مسیر از بکرترین راههای رسیدن به قله سهند می باشد .

خوب دوستان و همنوردان عزیز ، راههای صعود به قله زیبای سهند را از نظر گذراندیم . حال نگاهی خواهیم داشت به صعود قله سهند از یکی از مسیرها ذکر شده به مبدا صعود چیچکلو و یا قئرخ بولاق و بعد از آن راهپیمائی د ل انگیرآن تاروستای تاریخی کندوان را از نظر خواهیم گذراند .

بدین ترتیب که مسیر شماره یک را تا رسیدن به نوک قله جام ادامه می دهیم شب را در قله به صبح رسانده و بعد از تماشای طلوع آفتاب ، برنامه راهپیمائی را آغاز می کنیم . راهپیمائی از روی قله به سمت شمال و دشت بایندر خواهد بود که محل مناسبی برای صرف صبحانه خواهد بود . مسیر از دشت بایندر به طرف شمال غرب و پس از گذر ار رودخانه موردی چای به طرف گردنه ای خواهد بود که در گویش محلی به جیم بولاقی مشهور می باشد . راه ماشین رو مخروبه که در تابستان مورد استفاده عشایر قرار گرفته و در جهت شرقی – غربی کشیده شده بهترین شاخص جهت یافتن محل مذکور خواهد بود . یک چشمه آب گوارا نرسیده به گردنه وجود دارد که در صورت نیاز مورد استفاه قرار خواهد گرفت . فاصله بین قله تا جیم بولاقی بطور متوسط ۴ ساعت راهپیمائی خواهد داشت . بعد از رسیدن به روی گردنه مسیر راهپیمائی ما در جهت غرب خواهد بود پس از کم کردن چند متر ارتفاع راهی نسبتاً عریض را تا رسیدن به منطقه ای بنام گوزل بولاقی ادامه می دهیم فاصله جیم بولاقی نیم ساعت راهپیمائی خواهد داشت . از گوزل بولاقی راه مالروی که تا منطقه ای بنام ۱ یه هرری کشیده شده که به هیچ وجه نبایستی از آن جدا بشیویم .

از گوزل بولاقی بعد از گذر از یک شعبه نسبتاً پر آب رودخانه صوفی چای و تراورس یک یال فرعی به روی گردنه یه هرری خواهیم رسید . دو خانوار چادر نشین در این محل زندگی میکنند و می توان اطلاعات ذی قیمتی را جهت ادامه مسیر از آنها به دست آورد . مسر و راه مالرو را کماکان در همان جهت ادامه داده و پس از دقایقی به محل بنام آغچه بیگی می رسیم. فاصله زمانی گوزل بولاقی تا آغچه بیکی ۲ الی ۳ ساعته طی خواهد شد . آغچه بیگی زمین نسبتاً سطحی است که عشایر منطقه در این محل اسکان یافته اند یک چشمه گوارا و یک شیرپز در این مکان وجود دارد . این محل بهترین مکان برای برقراری کمپ خواهد بود . پس از سپری ساختن شب در کنار عشایر خونگرم و مهربان و مهمان نواز و وداع با این عزیزان صبح روز بعد راهپیمائی ما به طرف شمال و در خلاف جهت صوفی چای و ادامه راه مالرو به طرف منطقه ای بنام ننه گوری آغزی خواهد بود ( ابه حاج سلیمان ) فاصله آغچه بیگی تا این محل بطور متوسط ۱ ساعته طی خواهد شد . در این محل رودخانه به دو شاخه تقسیم میشود که مسیر رودخانه سمت چپ ( غربی ) مسیر مورد نظر ما خواهد بود . راه را در خلاف جهت رودخانه ادامه می دهیم و بعد از حدود ۵/۰ ساعت به منطقه ای بنام گویدرق می رسیم . از گویدرق مسیر ما در همان جهت ( غرب ) و ادامه راه مالرو به طرف گردنه ای خواهد بود که حدود ۳۰۰۰ متر ارتفاع دارد بعد از رسیدن به روی گردنه قله ۳۳۰۰ متری سلطان را در سمت شمال مشاهده خواهیم نمود . راهی مالرو از گردنه در جهت شمال غرب تا منطقه ای بنام ارشد چمنی ادامه می یابد . حدود ۱۵۰ متر از روی گردنه ارتفاع کم می کنیم و سپس به محل مزبور می رسیم . فاصله زمانی گویدرق تا ارشد چمنی حدود ۵/۱ ساعت راهپیمائی خواهد داشت . ارشد چمنی یکی دیگر از دشتهای پر از گل و سنبل منطقه سهند آباد می باشد . که رودخانه اسکو چای از آنجا سرچشمه می گیرد . از ارشد چمنی مسیر رادر جهت امتداد رودخانه اسکو چای ادامه می دهیم و هر چقدر به روستای کندوان نزدیکتر می شویم راه رفته رفته عریض تر میشود تا اینکه بعد از حدود ۴ الی ۵ ساعت راهپیمائی به روستای تاریخی کندوان می رسیم .

موفقیت در این برنامه به عوامل زیر بستگی خواهد داشت :

۱- در تمام طول راهپیمائی از اهالی منطقه مسیرهای مورد بحث را جویا شویم .

۲- به علت طولانی بودن مسیر کشش افراد را قبل از اجرای برنامه در نظر داشته باشیم .

۳- به هنگام گذر از رودخانه ها مواظب همدیگر باشیم .

۴- نقشه و قطب نما همراه داشته و طرز کار با آنها را بدانیم .

۵- کوهنوردان مرکز می توانند جهت بهتر اجرا نمودن برنامه از قطار تهران – مراغه استفاده نمایند .

شایان ذکر است که غیر از مسیر جنوبی تا کنون در تاریخ کوهنوردی ایران هیچ نوع فعالیتی در فصل زمستان از مسیرهای شرقی و شمالی روی قله انجام نگرفته است . ما توجه همه دوستداران طبیعت را به این منطقه بکر و زیبا جلب می نمائیم .


برنامه صعود به قله سهند با شعار صلح برای همه

برنامه صعود به قله سهند با شعار صلح برای همه

روزهای پنج شنبه و جمعه برابر با ۱۰ و ۱۱ بهمن ماه

همزمان با آغاز سی و یکمین جشن های پیروزی انقلاب اسلامی

با مشارکت و همراهی هیئت کوهنوردی استان آذربایجان شرقی

با حضور اعضای همیاران حقوق بشر استان آذربایجان شرقی

مبدا: تبریز مقصد: قله سهند آذربایجان

با هدف پشتیبانی از مردم مظلوم غزه و با شعار «صلح برای همه»


ترویج دوستی، عدالت خواهی و صلح، سرشار از نیک بختی است

روابط عمومی جشنواره فیلم فجر اعلام کرد در ابتدای پیام دکتر محمود احمدی‌نژاد به جشنواره فیلم فجر آمده است: بی‌تردید فجر ۵۷ آغاز فصل جدیدی از حیات اجتماعی و نقطه عطفی در مسیر کمال جامعه بشری است. امواج خروشان برآمده از معنویت ناب و ایمان زلال مرزهای جغرافیایی را درهم نوردید و توفانی از عشق و عاطفه برپا و چشمه‌های جوشانی از اندیشه و فرهنگ انسانی جاری کرد.

در ادامه پیام وی می‌خوانیم: داستان انقلاب اسلامی یک فراز برجسته از تاریخ انسان با مجاهدت پیوسته صالحان و حق‌جویان برای احیای معنویت انسانی و صیانت از عزت و شرافت و کرامت اوست. تلاش مستمر یکتاپرستان و عدالتخواهان برای گسترش عشق و محبت و پاکی در برابر صف کینه‌ورزان بداندیش که انسان را جز ابزاری برای ارضای تمایلات مادی سیری‌ناپذیر و توسعه‌طلبی و خودخواهی خویش نمی‌انگارند در یک برش شفاف و یک قله بلند در انقلاب اسلامی متجلی شد.

رییس جمهوری در بخش دیگر پیام خود به جشنواره فیلم فجر آورده است: انگاره‌های مادی از جهان، انسان و مسئولیت‌ها و استعدادهای انسانی در برابر نگاه بلند انقلاب به جایگاه رفیع و بی‌بدیل انسان در نظام آفرینش و ماموریت او برای حرکت در مسیر کمال مادی و معنوی و برپایی زندگی اجتماعی سعادتمند، مالامال از امید و عشق و شکوفایی رنگ باخت و پرده فریب از چهره مدعیان دروغین فرو افتاد.

احمدی‌نژاد نوشته است: در این ستیز سرنوشت، هنر و هنرمند نقش بالا و والایی دارند. هنر زیباترین و انسانی‌ترین ظرف بیان حقایق هستی و ترویج دوستی، عدالتخواهی و صلح واقعی و تجربه زندگی شیرین سرشار از سعادت و نیکبختی است و سینما عرصه هنرنمایی هنر و هنرمند در این آوردگاه تاریخ‌ساز است. سینمای سرزمین ادب و هنر، شجاعت و شهامت و عشق و کرامت گام‌های بلندی در ایفای مسئولیت‌های بزرگ خود برداشته است و جشنواره بیست و هفتم فیلم فجر، در حقیقت تجلیل از این مجاهدت قدسی و کمال‌جویانه است.

وی در ادامه پیام خود آورده است: دوستان من؛ امروز که جهان در آستانه تحولات بزرگتر و بزرگتری قرار دارد، هنرمندان سرزمین پاکی و روشنایی در مشارکت با هنر و هنرمندان متعهد جهان با معرفی ویژگی‌های مدینه فاضله و حیات طیبه و برداشتن نقاب از چهره حقیقی نظام استعدادکش و ضد انسانی اصالت سرمایه و لذت، راه را برای حرکت عمومی ملت‌ها در این مسیر نورانی بگشایند.

رئیس جمهوری ادامه آمده است: با تقدیر از همه دست‌اندرکاران هنر سینما، بازیگران، کارگردانان، تهیه‌کنندگان، فیلمنامه‌نویسان و عوامل فنی، ذکر این نکته ضروری است که تعامل سازنده و هدفمند با هنرمندان و سینمای جهان و اعتلای کمی و کیفی هنر هفتم در دهه چهارم انقلاب اسلامی یک مطالبه حداقلی از خانواده بزرگ و پراستعداد و توانمند سینمای ایران است که با همت مردان و زنان هوشمند و متعهد جامه تحقق خواهد پوشید.

دکتر احمدی‌نژاد در بخش پایانی پیام خود به جشنواره بیست و هفتم فیلم فجر آورده است: با انفجار نور سپیده دمیده و مژده طلوع خورشید، رهایی و عزت را صلا داده است. بشتابید که راه منتظر است و آفتاب یارانش را می‌خواند.


قالیچه صلح و دوستی ملل دنیا را پیوند می‌زند

هانس لواندرا موسس بنیاد دوستی سوئد به همراه معاون خود، گوران سو طی بازدید از مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، برای زدن گره نمادین صلح و دوستی در محل کاخ موزه نگارستان حضور یافتند.

به گزارش میراث آریا(chtn) به نقل از ستاد خبری مجموعه فرهنگی و تاریخی سعدآباد، هانس لواندرا پس از بازدید از نمایشگاه فرش کره‌های ماندگار در نقوش و زدن گره صلح و دوستی به قالیچه صلح و دوستی گفت: من پزشک هستم و از نظر من تمام کوشش‌های سمبلیک و ملموس برای ایجاد اعتماد و سلامتی و همکاری بین مرزها قابل تحسین و ستایش است.

گوران سو معاون بنیاد دوستی مداری سوئد با اشاره به ضرورت ایجاد صلح و دوستی در جهان ابراز داشت: انسان چیست؟ وقتی که واقعا درون او شکافته می‌شود، می‌یابیم که انسان عشق است و جز آن چیزی نیست.

وی افزود: صلح یک نماد واقعی از چیزی است که ما و عشق هستیم گوران سو در ادامه تصریح کرد: این فرش ملل دنیا را در قالب صلح به یکدیگر پیوند می‌زند/


امید است صلحی پایدار در خاورمیانه ایجاد شود

مارسل اشتوتز سفیر سوئیس، ضمن بازدید از مجموعه فرهنگی و تاریخی سعدآباد در محل بافت قالیچه صلح و دوستی جهانی در کاخ موزه نگارستان حضور یافت.

به گزارش میراث آریا(chtn) به نقل از ستاد خبری مجموعه سعدآباد، وی پس از بازدید از نمایشگاه گره‌های ماندگار در نقوش پایدار با زدن گره نمادین بر قالیچه صلح و دوستی جهانی از برقراری صلح و دوستی در سراسر جهان حمایت کرد.

وی گفت: وقتی درک درستی از عشق و دوستی در میان مردمان وجود داشته باشد و ملل و اقوام مختلف به عقاید یکدیگر احترام بگذارند، می‌توانیم شاهد ایجاد صلح در جهان باشیم.

اشتوتز در زمینه تحولات اخیر موجود در خاورمیانه و درگیری‌های منطقه غزه اظهار داشت: امید است با پایان یافتن جنگ، صلحی پایدار در این منطقه ایجاد شود.

سفیر سوئیس، در پایان بازدید از مجموعه فرهنگی و تاریخی سعدآباد افزود: عشق و درک آن، تفسیری از صلح و دوستی جهانی است.


دکتر صباح برزنجی

دکتر صباح برزنجی
دانشیار دانشگاه سلیمانیه کردستان عراق


تینیاوالا پالیتا

تینیاوالا پالیتا
دستیار رئیس انجمن ماها بودی سریلانکا (روحانی بودایی)


سادات هیتاراچی

سادات هیتاراچی
مشاور وزیر امور مذهبی سریلانکا (روحانی مسیحی)


پروفسور آدولف لومانو مولندا بوانا نیسفوما

پروفسور آدولف لومانو مولندا بوانا نیسفوما
وزیر ارتباطات پارلمانی کنگو


bg bg