Persian | English
bg bg

بایگانی

روبرتو دلمسترو ناسو و ماکسیمیانو اسوریس

نمایندگان مجلس شیلی


استاد فرشچیان


حضور و مشارکت فعالانه مردم در اجرای

به گزارش ستاد خبری مجموعه فرهنگی ، تاریخی سعدآباد ؛ در ایام نوروز کاخ موزه نگارستان پذیرای خیل بازدید کنندگان مشتاق جهت زدن گره نمادین بر قالیچه صلح و دوستی جهانی بود.

عشرت شایق مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد ، با اعلام این خبر گفت : حضور و مشارکت فعالانه مردم در اجرای طرح « قالیچه صلح و دوستی جهانی » شگفتی آفرید و روزانه صدها پیام و دست نوشته زیبا و پرمحتوا از سوی بازدیدکنندگان نوروزی مشارکت کننده در طرح بافت « قالیچه صلح و دوستی جهانی » با محوریت موضوع صلح و دوستی ، تحسین و حمایت از طرح مزبور جهت ارسال به سازمان ملل ارائه گردید.

وی در ادامه به تعدادی از نظرات ارائه شده از سوی مردم اشاره نمود : سپیده جعفری نائینی دانشجوی پزشکی در این باره گفت: شاید نایاب ترین گوهر جهان صلح و دوستی باشد ،آنچه هر انسانی در آرزوی آن به دنیا می آید و از دنیا می رود .

جعفری ادامه داد : به امید آن روزی که این بزرگترین آرزو ، تحقق یابد و هیچ کس در حسرت آن چشم از جهان فرو نبندد.

علیرضا خسرو نژاد کارمند ، نیز چنین ابراز نمود : هر گره ای که روی قالیچه صلح و دوستی نقش می بندد می تواند نمادی از اراده و تلاش انسانها برای رسیدن به صلح جهانی و برائت از هرگونه جنگ و دشمنی باشد.

عباس اسدی پزشک ، نیز در این مورد گفت : دیر نیست آن روزی که با ظهور حضرت ولی عصر ( عج) صلح جهانی و دوستی همه ملل و اقوام ، زندگی آرام و خوش در سرتا سر گیتی برقرار شود.

فاطمه مسلمی کارمند شبکه دو سیما نیز در اظهار نظری بیان داشت : بیایید برای دنیایی روشن ، آرام با کمک هم تلاش کنیم و سالی زیبا را با این دعا آغاز کنیم و از خدا جهانی آرام و دور از جنگ را خواستار شویم .

همچنین محمد مهدی توکلی مهندس الکترونیک و صدیقه عباسی در اظهار نظر مشترکی گفتند : به امید تحقق صلح و دوستی در جهان که تنها در سایه آن است که آرمانهای متعالی بشری از جمله عدالت ، توسعه پایدار ، شادی و خوشبختی همه انسانها در کنار هم به واقعیت می پیوندد.

پرویزی کارمند بازنشسته صدا و سیمای تبریز و طراح فرش های عالی نسب نیز در این باره بیان داشت : کمال انسان وقتی به ثمر می رسد که همه موجودات جهان هستی را دوست بدارد چرا که همه آنها اجزای یک وجودند. وی ابراز امیدواری نمود : امیدوارم که انسانها روزی به این مقام برسند و همدیگر را دوست داشته باشند.

عشرت شایق در پایان افزود : آمار بازدیدکنندگان کاخ موزه نگارستان در قیاس با نوروز سال گذشته ۱۶ برابر افزایش داشته است که نشان از ذائقه هنری و صلح دوستانه ملت ایران با تمدن دیرینه ، پرافتخار ، اصیل ، جهت ارزشمند اسلامی دارد.

گفتنی است کاخ موزه نگارستان از تیرماه ۸۷ میزبان رویداد عظیم « قالیچه صلح و دوستی جهانی» با همکاری یونسکو می باشد که بعد از اتمام بافت طی یک جریان شکوهمند فرهنگی و با برپایی حدود ۴۵ جشنواره و کنگره علمی جهت نصب تقدیم سازمان ملل خواهد شد.


گروه ۲۰ علاوه بر اقتصاد باید به موضوع مهم صلح جهانی نیز توجه کند

لندن – رییس سازمان غیردولتی و بین المللی “مبارزه برای خلع سلاح هسته ای” تاکید کرد: سران کشورهای عضو گروه ۲۰ علاوه بر بحران اقتصادی جاری باید به موضوع مهم صلح جهانی نیز توجه ویژه بکنند.

خانم “کیت هادسون” با اشاره به لزوم توجه کشورهای شرکت کننده در اجلاس گروه ۲۰ به مشکلات پیش روی دیگر کشورها گفت: ما خواستار یک گفت و گوی سازنده در سطح بین المللی هستیم. ما می خواهیم رهبران کشورهای شرکت کننده در اجلاس لندن در تصمیم گیری های خود منافع کلیه مردم جهان را مد نظر قرار دهند.
وی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، افزود: تولید ناخالص ملی کشورهای حاضر در اجلاس گروه ۲۰ در حدود ۸۰ درصد تولید ناخالص ملی جهان بوده و این کشورها ۸۵ درصد از کل تجارت جهانی را نیز در اختیار دارند در صورتی که ۱۷۲ کشور دیگر که بسیاری از آنها در شمار فقیرترین کشورهای جهان هستند هیچ حضوری در این اجلاس ندارند و ما می خواهیم اجلاس لندن وضعیت این کشورها را نیز مد نظر قرار دهد.
رییس سازمان مبارزه برای خلع سلاح هسته ای ادامه داد: ما همچنین از کشورهای شرکت کننده می خواهیم توجه خود را تنها بر بررسی بحران اقتصاد جهانی متمرکز نکرده و به مسائل بسیار مهم بویژه جنگ و صلح نیز توجه کنند.
خانم هادسون گفت: ما اعتقاد داریم تمامی مسائل موجود از قبیل بحران اقتصاد جهانی، جنگ های عراق و افغانستان و گسترش تسلیحات هسته ای با یکدیگر مرتبط هستند.
وی افزود: ما می دانیم کشورهای هسته ای جهان از جمله انگلیس هر سال میلیاردها دلار صرف تسلیحات هسته ای خود می کنند، ما همچنین می دانیم جنگ های عراق و افغانستان همه ساله میلیاردها دلار هزینه را بر مالیات دهندگان کشورهای اشغالگر تحمیل می کند در صورتی که این منابع مالی می تواند صرف مقابله با مسائلی مانند بدهی های کشورها، فقر و همچنین تغییرات آب و هوایی شود.
رییس سازمان مبارزه برای خلع سلاح هسته ای ادامه داد: کشورهای گروه ۲۰ اگر واقعا بخواهند از قدرت مالی و سیاسی لازم برای حل بسیاری از این مشکلات برخوردار هستند. ما خصوصا به دلیل تغییر دولت در آمریکا و به قدرت رسیدن “باراک اوباما” در آن کشور، امیدوار هستیم وی بتواند به بهتر شدن وضعیت کمک کند.
هادسون گفت: ما نمی خواهیم گروه ۲۰ همانند گروه ۷ و یا گروه ۸ به یک باشگاه خصوصی کشورهای ثروتمند تبدیل شود بلکه می خواهیم این گروه به مقابله با مشکلات مشترک جهانی بپردازد.
وی افزود: سازمان ما از جمله حامیان و شرکت کنندگان در تظاهرات روز چهارشنبه در برابر سفارت آمریکا در لندن است و قصد داریم در جریان این تظاهرات پیام و خواسته های اصلی خود را طی نامه ای خطاب به اوباما، تحویل سفارت آمریکا بدهیم.
وی گفت: ما در این نامه با عاریه گرفتن عبارت “ما می توانیم” از شعارها و سخنرانی های آقای اوباما می خواهیم این پیام را به وی و دیگر سران گروه ۲۰ منتقل کنیم که ما می توانیم تسلیحات هسته ای را نابود کنیم، ما می توانیم نیروهای خارجی را از عراق و افغانستان خارج کنیم، ما می توانیم به محاصره نظامی غزه پایان دهیم، ما می توانیم فلسطین را آزاد کنیم و ما می توانیم تسلیحات هسته ای را نابود کنیم.
هادسون گفت: به اعتقاد من سیاست های اوباما هم اکنون در مسیر مثبتی قرار دارد و ما خصوصا از عملکرد وی در بستن گوانتانامو، ممنوع کردن شکنجه، و تعاملش با روسیه برای کاهش تسلیحات هسته ای دو کشور راضی هستیم.
وی افزود: با این وجود اوباما در این مسیر و برای تعامل هرچه بهتر با روسیه در باره مسائل تسلیحاتی باید همچنین طرح سپر دفاع موشکی آمریکا و طرح های موجود برای گسترش ناتو را لغو کند.
این فعال برجسته صلح طلب و ضدجنگ ادامه داد: تظاهرات ما در برابر سفارت آمریکا در لندن اعتراض آمیز نیست بلکه تظاهراتی برای رساندن صدای خود به اوباما و انتقال خواسته های مردم به وی است.
هادسون در پایان گفت: ما قصد داریم در این تظاهرات پیام مثبتی را به اوباما و سران دیگر کشورهای شرکت کننده در اجلاس گروه ۲۰ ارسال کنیم زیرا این تظاهرات در مخالفت با گروه ۲۰ و یا آمریکا نیست بلکه ما می خواهیم به آنها بگوییم می توانیم با کمک یکدیگر بر مشکلات غلبه کنیم.
اجلاس گروه ۲۰ قرار است روز پنجشنبه(فردا) با حضور سران کشورهای انگلیس، آمریکا، آرژانتین، استرالیا، برزیل، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، مکزیک، روسیه، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، ترکیه و رییس دوره ای اتحادیه اروپا در لندن برگزار شود.
بحث در مورد افزایش منابع و سرمایه های نهادهای مالی بین المللی نظیر صندوق بین المللی پول، یافتن راهکاری برای احیای اقتصاد تنزل کرده جهانی و توسعه تجارت آزاد، جلوگیری از خطرات ناشی از دخالت ها و حمایت های دولتی از اقتصاد و ساماندهی نظام مالی و بانکی بین المللی برای جلوگیری از وقوع بحران های اقتصادی در آینده از جمله محورهای اجلاس سران گروه ۲۰ در لندن اعلام شده است.


ائتلاف جهانی برای صلح پایدار براساس عدالت و مقابله با تروریسم راهبرد ممکن گفت‌وگوی تمدن‌هاست

رییس موسسه بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها تصریح کرد: تکیه بر زور، خشونت و هراس که از جمله مهم‌ترین تهدیدهای دوران ماست محصول موقعیت‌های غیرگفت‌وگویی است که در آن‌ها وجوه ”دیگری“ و ضرورت و لوازم گفت‌وگو با او نادیده گرفته می‌شود.

وی هم‌چنین گفت: تروریسم که نتیجه پیوند نامبارک تعصب کور با قدرت برای خدمتگزاری به یک توهم سازمان‌یافته است، مصداق بارز این‌گونه وضعیت‌های بسته و خودمدار است.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی که در دانشگاه لاتروب ملبورن سخنرانی می کرد، افزود: ”ستم فاصله‌ها“ و ” زوال فاصله‌ها“ دو تعبیر رایج در دانش جدید ارتباطات‌اند که هر دو نیز بر پایه نسبت میان این سرزمین – استرالیا – و جهان متمرکز وضع شده‌اند. زمانی که اندیشمندان و متخصصان ارتباطات به پدیده مهم تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در تغییر زندگی انسان و جامعه جدید پرداختند، این تمثیل را از وضع استرالیا در برابر قاره‌های دیگر برگرفتند و نتیجه گرفتند دیگر مسافت و یا مکان، بر خلاف گذشته مانع ارتباط نخواهد بود.”ستم فاصله‌ها“ که زمانی موجب انزوای این سرزمین و دشواری‌های زندگی در این سوی عالم بود به سود ” زوال فاصله‌ها“ که گشاینده ظرفیت‌های نو است دگرگونی شده است.

وی افزود: من این تمثیل را که مناسبت بسیار با مکان و زمان گفت‌وگوی ما دارد برای ورود به مباحث و مسائلی در باب ”گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها“ راهگشا می‌بینم:

سرمشق فناوری اطلاعات و ارتباطات که شالوده مادی جامعه شبکه‌ای را تشکیل می‌دهد و با ”کاهش فاصله‌ها“ و” تغییر مرزهای تمایز“ در عرصه‌های گوناگون همراه است، قابل تفسیر با ”سرمشق گفت‌وگوی فرهنگ‌ها“ست که بنیان معنوی جهانی را می‌گذارد که معطوف به تفاهم است.

پیدایش جامعه شبکه‌ای را سرآغاز دگرگونی‌های همه‌جانبه و شبکه‌های اطلاعاتی و ارتیاطی را موجد کنش‌گری‌های اجتماعی و فرهنگی و سیاسی در عصر ما می‌دانند؛ پدیده‌ای که در حال آفرینش هندسه معرفتی جدیدی نیز هست. قدرت، شتاب و شدت جابجایی اطلاعات اساس این جامعه شبکه‌ای و انعطاف و همگرایی حاصل آن است. می‌توان عنوان سخت‌افزاری عصر اطلاعات را برای جامعه شبکه‌ای و عنوان نرم‌افزاری عصر ارتباطات را برای جامعه گفت‌وگویی به کار برد و نتیجه گرفت که به هر حال انقلاب ارتباطات به هر معنایی که باشد، تغییردهنده فاصله‌هاست.

خاتمی افزود: هم ”جامعه شبکه‌ای“ و هم ”جهان گفت‌وگویی“ دو پدیده جدید در برابر انسداد و فروبستگی جامعه و جهان کنونی‌اند. سرمشق گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها از این حیث که در پی جانشینی خرد به جای زور در عرصه مناسبات بین المللی است، پارادایمی در برابر فروبستگی ارتباطات انسانی و اجتماعی به شمار می‌آید. تبیین و تدقیق نظری و کاربردی این مفهوم می‌تواند افق‌های جدیدی در عرصه‌های درون تمدنی و برون تمدنی بگشاید. سرمشق گفت‌وگوی تمدن‌ها، واحد خود را نه افراد جدا از یکدیگر و نه حتی دولت‌ها به مفهوم انتزاعی آن بلکه تمدن‌ها و فرهنگ‌ها قرار داده است، به این معنا واحد سنجش در این الگو، نه فرد و نه اجتماع‌های بسته که ساحت‌های جمعی و تفاهمی است؛ به عبارت دیگر از آنجا که گفت‌وگو متکی برگشودگی، گوش سپردن و همدلی است، بر پذیرش تنوع و تکثر و شخصیت و هویت مستقل برای طرفین گفت‌وگو تکیه دارد.

در این فرآیند، قاعده مسلط بر هر نوع مواجهه انسانی در گفت‌وگوست؛ از این رو مراودات میان فردی، مراودات میان گروه های فرهیخته و اندیشمند و هنرمند، مراودات میان نهادهای مدنی و بین‌المللی و نیز مراودات میان سیاستمداران در این سرمشق بر قاعده گفت‌وگو استوار است و الگوی سامان‌دهنده این گفت‌وگو، واحدهای مستقل و خودبنیاد، یعنی حوزه‌های متکثر فرهنگی و تمدنی است؛ به این ترتیب نه تنها طرفین مستقل در این گفت‌وگو به رسمیت شناخته می‌شوند، بلکه در خلال آن به زبان می آیند و در یک فرآیند ارتباطی محصولی فراتر از واحدهای فرهنگی و تمدنی موجود به‌وجود می‌آورند. به زبان آوردن ظرفیت های نهفته در هر فرهنگ و تمدنی بیشتر از عهده صاحبان اندیشه و دانش و هنر برمی‌آید؛ از این رو اندیشمندان و دانشمندان و هنرمندان بهترین قهرمان میدان گفت‌وگو و سبب به زبان آوردن و مبادله فرهنگ و اندیشه در هر حوزه تمدنی‌اند که می‌توانند در قالب شبکه‌ها و نهادهای علمی، فرهنگی و مدنی به انجام این مهم بپردازند.

در واقع حاملان و عاملانی برای خلق جهان گفت‌وگو بهتر از روایت‌های دینی که متالهان و عارفان و دین‌باوران اهل مدارا و واقع‌بین بیانگر آن هستند و نظام‌های گشوده اندیشه‌ای که متفکران و نظریه‌پردازان می سازند و فراورده‌های فرهنگی که هنرمندان به وجود می‌آورند و رهیافت‌های علمی که دانشمندان به آنها دست می‌یابند، نمی‌توان یافت. پیام‌های پدیدآمده در هر حوزه تمدنی ابتدا توسط فرهیختگان و عاملان و روشنفکران آن حوزه دریافت و بیان می‌شود و پس از آن نیز پیش و بیش از هر گروه دیگر توسط فیلسوفان و هنرمندان و اندیشمندان حوزه‌های دیگر فهم و جذب می‌شود و واکنش‌های مساعد و مقتضی را در حوزه‌های دیگر به وجود می‌آورد. به این اعتبار باید پذیرفت که در روی‌آوری جهانی به گفت‌وگوی تمدن‌ها و فرهنگ‌ها صاحبان دانش و اندیشه و هنر کنش‌گران نخستین آنند و خود نیز در این پارادایم، قدرت می‌یابند و می‌توانند زبان سیاست و اندیشه را در عرصه‌های موثر بین‌المللی به یکدیگر نزدیک کنند. این نوع گفت‌وگو از پذیرش تفاوت‌ها آغاز و به کاهش فاصله ها منتهی می‌شود. قبول طرفینی متفاوت و مستقل و برابر، لازمه گفت‌وگوست و ملاحظه طرف مقابل نه به عنوان یک ابژه و ابزار بلکه به منزله ”دیگری“ آزاد و محترم و معتبر شرط تحقق گفت‌وگوست. باب گفت‌وگو از آنجا بسته می‌شود که حقوق ”دیگری“ و”دیگری‌ها“ از یاد می‌رود.

خاتمی ادامه داد: تکیه بر زور و خشونت و هراس که از جمله مهمترین تهدیدهای دوران ماست محصول موقعیت‌های غیر گفت‌وگویی است که در آنها وجوه ”دیگری“ و ضرورت و لوازم گفت‌وگو با او نادیده گرفته می‌شود. تروریسم که نتیجه پیوند نامبارک تعصب کور با قدرت برای خدمتگزاری به یک توهم سازمان‌یافته است، نیز مصداق بارز این گونه وضعیت‌های بسته و خودمدار است.

به گزارش روابط عمومی دفتر حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی، وی هم‌چنین گفت: مگر تروریسم جز بهره‌گیری از شیوه‌های رعب‌آمیز برای وصول به اهداف سیاسی ”غیریت‌ساز“ و”دیگرساز“ است؟ پس مهم نیست چه نامی بر خود بگذارد، حتی ممکن است از دین و هنر و دانش هم سوءاستفاده کند.

این تهدیدها به رغم زمینه‌ها و ابعاد نگران‌کننده‌ای که دارند، همه واقعیت‌های موجود در جهان ما نیستند. فرصت‌هایی که برای روآوردن به گفت‌وگو و ”گذار“ از وضعیت ستیز به فضای تفاهم فراهم شده است، اندک نیستند. تردید نکنیم که دگرگونی‌های علمی و فنی یا به زبانی دیگر نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای عصر ما عرصه را بر گفت‌وگو میان فرهنگ‌ها و تمدن‌ها گشوده اند. توجه به مفهوم جدید گفت‌وگو و نسبت آن با جامعه پرشتاب و پردامنه اطلاعاتی و شبکه‌ای توانسته است فضای تازه‌ای در عرصه نظر و عمل بگشاید. فرصت چنین گفت‌وگوهایی تنها بر مبادله اطلاعات مبتنی نیست، نتیجه آن تغییر در پیش‌فرض‌ها، پیدایش روندها و خلق فرصت‌ها و واقعیت‌های نو است، به رسمیت شناختن ”دیگری“ و ارتقای مخاطبان به طرف‌های برابر در گفت‌وگو از پدیدآمدن ترازهای معرفتی جدید و مناظر و افق‌های تازه در عرصه‌های نظر و عمل نشأت گرفته است.

اما گفت‌وگوی فرهنگ و تمدن به عنوان سرمشق جهان جدیدی که انسان در عین امنیت در آن احساس برخورداری معنوی و مادی و حرمت کند باید به صورت یک راهبرد مورد توافق اهل خیر و صلاح و اندیشه درآید و برای پیشبرد این راهبرد ما هم نیازمند تنقیح مبانی فلسفی و تبیین اصول فکری گفت‌وگو در سطوح آکادمیک و هم محتاج برنامه‌های عمل در سطوح نهادهای ملی، مدنی و بین‌المللی هستیم. در این دو زمینه ما با پرسش‌های مهمی رو به رو هستیم که باید در اینجا و در هر جای دیگر آنها را در برابر اصحاب اندیشه و تجربه عرضه داریم تا در حد توان افق‌های نظری و کاربردی روشن‌تری برای گفت‌وگوی میان فرهنگ‌ها و تمدن‌ها بگشاییم.

رییس موسسه بین‌المللی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها افزود: باید نشان دهیم چرا و چگونه جهان ما به رغم پوسته سخت و هراس‌آمیز و خشونت‌زده خود در لایه‌های عمیق و زیرین اندیشه‌ای و فرهنگی رو به سوی گفت‌وگو دارد و پیشاهنگان و پیش‌برندگان آن کیانند. باید بتوانیم راهبردهای مناسب برای سامان‌دادن و پیش‌بردن این گفت‌وگو را روشن‌تر کنیم، باید نقش‌ها و کارکردهای ساختارها، نهادها و گروه‌های موثر در تسهیل و تسریع گفت‌وگو را در عرصه‌های ملی و بین‌المللی بهتر بشناسیم و با تبیین و تدوین بایدها و نبایدهای تحقق گفت‌وگو در حوزه‌های نظری و علمی گام‌هایی فرا پیش نهیم.

من در حد توان و مجال در این زمینه‌ها فتح بابی می‌کنم تا با بهره‌مندی از نظرهای شما فرصتی فراخ‌تر برای تدقیق و تعمیق مسائلی از این دست فراهم آید:

۱- چرا جهان ناگزیر از توجه به گفت‌وگوست؟ می توان اقتضای نخست آن را از منظر سیاست یافت؛ تحولات گسترده تکنولوژیک و ظهور فرایندهای پیچیده جهانی شدن، تهدیدها و مخاطره‌های بین‌المللی را نیز در صورت‌های پیچیده‌تری انعکاس داده است، امنیت جهانی در عرصه‌های غیر گفت‌وگویی به شدت آسیب‌پذیر شده است. حادثه تلخ ۱۱ سپتامبر از این زاویه نقطه عطفی به شمار می‌رود. مورد هجوم واقع شدن کشوری که در جنگ جهانی از مخاطرات بزرگ در امان مانده بود، آن هم از سوی حاشیه‌ای‌ترین مراکز جهان امروز وضعیت ابهام‌آمیزی را برای جهان ما ترسیم کرده است. الگوی مخاطره‌هایی که اینک ظاهر شده‌اند، با روش‌های دیرین متکی بر قدرت و سلاح‌های بازدارنده و حتی اتمی نیز قابل پیشگیری نیست. در چنین شرایطی جهان نیازمند آن است که به این ادراک جمعی تن دردهد که زور متکی بر سرمایه و سلاح، امکان پایه‌گذاری زندگی توأم با امنیت را فراهم نمی‌سازد، اینک همه جوامع نیازمند تشریک مساعی و التزام به اخلاق و ارزشهای مردم‌سالاری و برابری در عرصه جهانی‌اند. اقتضای دیگر روی‌آوردن به گفت‌وگو را می‌توان در توجه فراگیر فلسفه‌ها و دانش‌های اجتماعی به امر گفت‌وگو در دهه‌های اخیر یافت. فیلسوفان و جامعه‌شناسان و زبان‌شناسان و ارتباط گران گفت‌وگوگرا اکنون نحله‌های غالب فکری معاصر را بر مدار ضرورت و امکان گفت‌وگو سامان داده‌اند.

۲- پیشاهنگان و فاعلان و پیش‌برندگان گفت‌وگو در این دوران کیانند؟

تحولات فناوری‌های ارتباطی و فرهنگی در دنیای امروز، خواسته یا ناخواسته عرصه‌های تمدنی را به روی یکدیگر گشوده است. در چنین وضعیتی، دائرمدار ارتباطات جهانی بیش از هر زمان دیگر نه سیاستمداران بلکه فرهیختگان و حتی عموم مردم شده‌اند. سیاست در نگاه سنتی آن عرصه متصلبی قلمداد می‌شود که بیش از هر چیز موجبات فروبستگی میان عرصه های تمدنی و فرهنگی را به وجود می‌آورد. با گشوده شدن و گستردگی کمی و کیفی ابزارها و وسایل ارتباط جمعی و فردی، عرصه‌های فرهنگی و تمدنی بیش و پیش از حوزه‌های سیاسی تن به گفت‌وگو و گشودگی حوزه‌های خود به سوی همدیگر سپرده‌اند. به اعتبار این ارتباطات می‌توان از ظهور شبکه‌ها و جامعه‌های مدنی در عرصه جهانی سخن گفت؛ فضاهایی که به دلیل نقش یافتن حوزه عمومی و افکار عمومی، امکان اعمال زور توسط قدرتهای مسلط جهانی را محدود می‌کند؛ بنابراین به نظر می‌رسد با نقش‌آفرین شدن اندیشمندان، هنرمندان، فرهیختگان و نهادهای مدنی در سطوح درون تمدنی و برون تمدنی دنیای ما به موقعیت مساعدتری در روآوردن به گفت‌وگو در پذیرش حاکمیت خرد و اخلاق به جای زور و سلطه رسیده است.

۳- چه راهبردهایی برای پیشبرد گفت‌وگو در جهان کنونی واقعی‌تر است؟

تصویب پیشنهاد ”گفت‌وگوی تمدن‌ها“ به عنوان یک راهبرد جهانی از سوی سازمان ملل متحد عملا نه تنها دولت‌ها بلکه نهادهای مدنی و بین‌المللی را مکلف به پیشبرد آن در سطوح مختلف کرده است. با آن زمینه‌ای که فراهم شده باید نگذاریم تا مرزهای خطر رویارویی در جهان پیش روی ما از حد دولتها به حد تمدن برسد، پس باید گفت‌وگوی تمدن‌ها را با همه مولفه‌ها و الزام‌های آن پیش برد. من همچنان ائتلاف جهانی برای صلح پایدار بر اساس عدالت و مقابله با تروریسم را به جای ائتلاف برای جنگ و خشونت که جهان را در سال‌های اخیر در کام وحشت فرو برد، راهبردی ممکن برای تحقق و تعمیق گفت و گوی تمدن‌ها می‌دانم.

۴- چه بایدها و نبایدهایی در عالم نظر و عرصه عمل برای انجام گفت‌وگو پیش روی ماست؟

برای تحقق گفت‌وگو نیازمند احکامی عام، شامل و پیشینی فلسفی، اخلاقی و اجتماعی و نیز مقتضیات و الزام‌های نهادی و ساختاری هستیم.

انجام گفت‌وگوی تمدن‌ها در عالم نظر با احکام جزمی پوزیتیویستی و مسلمات مدرنیستی تعارض دارد، همچنان که با شکاکیت بی حد و حصر پست مدرن‌ها نیز نسبتی ندارد. به این دلیل یکی از وظایف متفکران طرفدار نظریه گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، تنقیح مبانی فلسفی و اجتماعی و تبیین اصول فکری این نظریه است.

گفت‌وگوی تمدن‌ها بر پایه ”رواداری“ و ”پذیرش تفاوت‌ها“ قرار دارد. رواداری مفهومی فراتر از بردباری منفی است که پیشنهاد دوران مدرن است. دیگران را نباید فقط تحمل کرد، بلکه باید با دیگران کار کرد. هیچ قوم و ملتی را نمی‌توان با استناد به هیچ استدلال فلسفی، سیاسی و اقتصادی در حاشیه قرار داد. برای ساخت و پرداخت جهان پیش رو، باید مشارکت و تعاون همه انسان‌ها و جوامع را طلب کرد.

این رویکرد چه در مقیاس ملی و چه در مقیاس بین‌المللی ضرورت بازنگری در شناخت ”دیگری“ و رد غیریت‌سازی‌های معمول را در تمامی عرصه‌ها پیش می‌آورد. برای تحقق گفت‌وگوی میان تمدن‌ها لازم است شرق و غرب، اسلام و غرب و همه طرف‌های واقعی که در گفت‌وگوهای این عصر وجود دارند به جای اینکه موضوع شناخت (ابژه) باشند، به شریک بحث و طرف مکالمه تبدیل شوند. تصویر در هم شکسته ”دیگری“ را در هر کجا که باشد، در اسطوره و افسانه، در شعر و ادب و یا در سیاست و اقتصاد باید فروگذاریم و با گفت‌وگوهایی واقعی بر سر مسائل واقعی به فرهنگ‌ها و تمدن‌ها توان و زبان جدید درونی و بیرونی ببخشیم.

۵- فراموشی اقلیم روح و غرقه‌شدن در جسم و پابند شدن به زمین و غفلت از آسمان، نه تنها انسان را با مشکلات فراوان روبرو کرده است، بلکه بیش از همیشه زندگی را خشک و از لطافت و معنی انداخته است. خوشبختانه توجه بشر امروز به این خلا معنوی گوش‌ها را آماده شنیدن پیام‌های معنوی و تعالی‌بخش دین‌های بزرگ و معارف الهی و حکمت معنوی کرده است و همین امر زمینه گفت‌وگو میان تمدن‌ها و فرهنگ‌ها و ادیان را بیش از پیش فراهم آورده است و جا دارد که مخصوصاً پیروان ادیان بزرگ الهی به این دعوت قرآنی گوش فرا دهند که:

قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْاْ إِلَى کَلَمَةٍ سَوَاء بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللّهَ وَلاَ نُشْرِکَ بِهِ شَیْئًا وَلاَ یَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضاً أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللّهِ … (آل عمران /۶۴)

توحید که روح همه ادیان الهی است و نفی پرستش غیر از خدایی که در تعابیر دینی خیر و حکمت و زیبایی مطلق است و نفی سلطه انسان بر انسان و تأکید بر آزادی ذاتی و کرامت الهی همه انسانها اموری است که می‌تواند نه تنها موضوع گفت‌وگو، که مبنای حرکت همه ما به سوی جهانی بهتر باشد.

البته گفت‌وگو برای برون شد جهان ما از چنبره مسائل فراوانی که با آنها رو بروست چیزی شبیه معجزه است؛ این معجزه را باور کنیم.


قالیچه صلح و دوستی جهانی موهبتی الهی برای پیوند قلوب جهانیان

رئیس کاخ موزه نگارستان از اسقبال پروشور و وصف ناشدنی بازدید کنندگان نوروزی برای گره زدن گره‌های نمادین به قالیچه صلح و دوستی جهانی خبر داد.

به گزارش میراث آریا(chtn)به نقل از ستاد خبری مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، فهیمه نادری نژاد با اعلام این خبر گفت: آمار بازدیدکنندگان نوروزی کاخ موزه نگارستان در مقایسه با سال‌های گذشته رشد بی سابقه‌ای داشته است.

وی با اشاره به این که این امر مرهون اجرای طرح قالیچه صلح و دوستی جهانی در این موزه و نیز بازگشایی سومین و زیباترین درب مجموعه سعدآباد یعنی درب نگارستان پس از ۳۰ سال بوده است اظهارداشت:این استقبال همچنین به دلیل در نظر گرفتن تمهیدات لازم برای استقبال و پذیرایی ویژه از میهمانان نوروزی و ایجاد فضایی مفرح، با نشاط و گرم و صمیمی به منظور تامین رضایت، جلب نظر و تکریم بازدید کننده می‌باشد به وجود آمده است.

وی ادامه داد: قالیچه صلح و دوستی جهانی موهبتی الهی است که علاوه بر پیوند بین قلوب مردم ایران و جهان، سبب می‌شود افراد در نهایت صمیمت و خلوص، احساسات نوع دوستانه خود را صادقانه و به گرمی ابراز کنند.

نادری نژاد اضافه کرد: همکاری در اجرای این طرح توفیقی است که بی تردید از جانب خداوند عنایت شده تا در جریان این حرکت تاریخی ماندگار قرار گرفته و شاهد زیباترین و پرشورترین صحنه‌ها از حضور و مشارکت قوی و اشتیاق شخصیت‌های مختلف از ایران و جهان و مردم عامه باشیم که قطعاً این همه توجه و التفات جامعه جهانی، نشانه شکل‌گیری عزمی جدی در تمام جهان برای ایجاد صلحی پایدار است.

رئیس کاخ موزه نگارستان همچنین ابراز داشت: در اجرای این طرح شاهد بسیاری از اظهار نظرات شخصیت‌های برجسته جهانی در فضای دوستانه و صمیم موزه نگارستان بودیم که شاید در هیچ مصاحبه‌ یا مذاکره رسمی مطرح نشده و این از ویژگی‌های منحصر به فرد اجرای چنین طرحی است./۱۱۸


استقبال بازدیدکنندگان نوروزی از “قالیچه صلح و دوستی جهانی”

رییس کاخ موزه نگارستان گفت: این کاخ موزه که محل بافت “قالیچه صلح و دوستی جهانی” است با استقبال بی نظیری از سوی بازدیدکنندگان نوروزی جهت زدن گره نمادین روبرو شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، “فهیمه نادری نژاد”، با اعلام این خبر اظهار داشت: شخصیت های فرهنگی و اجرایی از جمله معاون گردشگری، قائم مقام سازمان میراث فرهنگی استان تهران، مدیر آموزش و پرورش نی ریز فارس، رییس اداره فرهنگ و ارتباطات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مدیر عامل موسسه جشنواره و بسیاری از افراد شاخص دیگر بر “قالیچه صلح و دوستی جهانی” گره زدند.
“شهرام علی محمدی” معاون گردشگری و قائم مقام سازمان میراث فرهنگی استان تهران، در این زمینه گفت: رایحه صلح و دوستی و نشاط در فضای کاخ موزه نگارستان به مشام می رسد و سرپنجه های صلح و آشتی در جای جای این موزه عیان است، خشک آمدیم و مفرح و شاد بیرون شدیم.
رییس اداره فرهنگ و ارتباطات اسلامی سازمان میراث فرهنگی استان تهران نیز در توصیف این رویداد فراملی اظهار داشت: آنچه گره می زند دل نیکان را به دل دریایی انسان های بزرگ، شاید نقش مهری است که می نشیند در دل و در بهاری شکفته در دامنه کوه عشق انسانی هزار تو در تو نقش می آفریند و دلبری می کند.
وی افزود: گره بر “قالیچه صلح و دوستی جهانی” ابتکاری است که می تواند گره ای باشد برای اتصال فرهنگ ها و نقش اصیل مهرورزی انسان ها.
“محمدرضا توکلی” مدیر آموزش و پرورش نی ریز فارس نیز صلح و دوستی، احترام به همنوع و رعایت حقوق مردم و انسانیت را پیام قرآن کریم خواند که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بر پایه آن استوار شده است.
وی افزود: ایران اسلامی و سیاست بنیانگذار و رهبر معظم آن در راستای همین آرمان بنا گردیده تا زمینه ساز حکومت جهانی حضرت بقیه الله الاعظم باشند و ملت غیور ایران اسلامی نیز در تبعیت از آن محکم و استوار مانده اند.
نادری نژاد در پایان گفت: صدها یادداشت زیبا و پر محتوا در مورد صلح و دوستی جهانی در طول اجرای این برنامه، حرکتی ماندگار جهانی در راستای تثبیت حرکت فرهنگی و جمعی ملت ایران است.


نوروز پیام همزیستی، صلح و دوستی در تمام جهان است

وزیر خارجه کشورمان در واکنش به پیام تلویزیونی اوباما گفت: از اینکه نوروز منشاء خدمت و اثرگذاری بوده است خوشحالیم و از اینکه پیام نوروز پیام همزیستی، صلح و دوستی در تمام جهان منتشر ساخته است نیز خرسندیم.
به گزارش خبرگزاری مهر، منوچهر متکی در مصاحبه مطبوعاتی مشترک وزرای خارجه ایران، افغانستان و تاجیکستان پیرامون جایگاه نوروز و مشترکات فراوان سه کشور اظهار داشت: نوروز همواره نقطه حیات و شکوفایی طبیعت و انسان بوده است. نوروز نقطه تلاقی آموزه های دینی است و ما در تعالیم اسلامی مفاهیمی همچون صله ارحام را داریم که از توصیه های دین مبین اسلام بوده و در ایام عید نوروز این رویکرد را در تمامی خانواده ها و مردمان فارس زبان متجلی می یابیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با تشریح جایگاه مولفه های فرهنگی و آثار آن بر دیگر زمینه های مراودات سه کشور گفت: وقتی پیوندهای معنوی و قلبی و زبانی کشورها به همدیگر متصل بوده و فرهنگ آنان را متاثر می سازد، تجارت، مواصلات و اقتصاد نیز همسان دیگر مولفه ها باید همدل و همجنس شوند و ما در این رابطه اراده رؤسای سه کشور را که در حاشیه اجلاس سران اکو بار دیگر آن را مورد تاکید قرار دادند به عنوان راهبردهایی مهم در سرلوحه کار خویش داشته و امیدواریم که ساز و کارهای تحقق این اهداف متعالی را به سرعت عملی سازیم.

متکی در خصوص پیام تلویزیونی اوباما به جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: از اینکه نوروز منشاء خدمت و اثرگذاری بوده است خوشحالیم و از اینکه پیام نوروز پیام همزیستی، صلح و دوستی در تمام جهان منتشر ساخته است نیز خرسندیم.

متکی در خصوص مشارکت ایران در اجلاس لاهه پیرامون افغانستان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در اجلاسهای گذشته در خصوص کمک به ثبات و امنیت افغانستان نقش مثبت و سازنده ای ایفا کرده است و همواره سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال افغانستان مبتنی بر آن بوده است که بخشی از راه حلها بوده باشد.


bg bg