Persian | English
bg bg

بایگانی

یک دونده ایرانی پیام صلح را به پنج قاره جهان می برد

یک دونده جهانگرد کشورمان گفت: پیام صلح مردم ایران را با نیت ۵ پیامبر اولوالعزم به پنج قاره‌ دنیا خواهم برد.

“حسین افضلی” با بیان این مطلب در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این سفر با هماهنگی کمیته ملی المپیک و سازمان گردشگری صورت می پذیرد و قرار بود به ۵ قاره دنیا سفر کنم، اما سفرم به قاره آمریکا هنوز قطعی نیست.
وی افزود: سال گذشته با نیت انتقال پیام صلح و دوستی مردم ایران به جهانیان سفری را در قاره اروپا آغاز کردم که از مجموع ۱۵ کشوری که قصد دویدن در آنها داشتم موفق به دویدن در هفت کشور و رساندن این پیام به همراه صنایع دستی ایران به شهردارهای پایتخت این کشورها شدم.
افضلی خاطرنشان کرد: این طرح در شورای برون مرزی به تصویب رسیده و سفر خود را از ۲۰ تیر ماه آغاز خواهم کرد.
وی در مورد مسیرهای انتخاب شده خود گفت: ابتدا به یکی از شهرهای شرقی مسلمان نشین کشور چین خواهم رفت و در ادامه به کشورهای استرالیا، آفریقای جنوبی و انگلستان می روم تا در هر کشور ۴۲ کیلومتر بدوم.
افضلی ادامه داد: پس از کسب عنوان دومی دو نیمه ماراتن پیشکسوتان در آلمان از آمادگی جسمانی خوبی برای شرکت در این سفر برخوردارم.
وی در مورد تامین هزینه‌ این سفر تصریح کرد: هزینه‌ها از طریق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و همکاری کمیته ملی المپیک تامین می‌شود.


سمینار”صلح و همزیستی مسالمت آمیز در ادیان توحیدی” در زاگرب برگزار شد

به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران و مرکز گفتگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی سمیناری باعنوان”صلح و همزیستی مسالمت آمیز در ادیان توحیدی” در زاگرب برگزارشد.

در این نشست با حضور بیش از یکصد نفر از اندیشمندان، عالمان دینی، اساتید دانشگاه ها از شهر های مختلف کرواسی و دانشگاه های ایران برگزارشد، سخنرانان به بحث و تبادل نظر پیرامون ایده آل های آینده بشری در خصوص ادیان گفتگو کردند.

در افتتاحیه این نشست، فدایی فرد سفیر کشورمان در زاگرب با تبیین دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران به تشریح دیدگاه اسلام در باره صلح پرداخت و ایران را همواره پیشتاز صحنه گفتگوی ادیان ذکر نمود.

سپس شوکو عمر باشیچ مفتی اعظم مسلمانان کرواسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و رایزنی فرهنگی کشورمان در زاگرب در برگزاری چنین نشست هایی پیشتاز است، گفت: ما با توجه به شرایط جهانی به اینگونه سمینارها نیاز داریم و از گفتگو با یکدیگر نباید پرهیز کنیم.

فرانیو دوبروویچ معاون وزیر فرهنگ کرواسی با بیان اینکه گفتگو بین اسلام و مسیحیت نه تنها به رفع موانع کمک می نماید بلکه به بقیه ادیان نیز کمک می کند تا وجه مشترکشان که خدای واحد است را بهتر بشناسند به همین سبب صلح بین ادیان میسر است چون خدا از ما خواسته است.

سپس آنتو مشیچ رئیس دانشکده علوم مسیحیت زاگرب با تشکر از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از برگزاری این نشست گفت: این قبیل برنامه ها برای جوانان ما مفید است زیرا برای بالا بردن رشد، کنار هم نشستن و گفتگو کردن را می پذیرند و با گفتمان دیوار جدایی ها ازبین می رود.

وی تاکید کرد : غرب متوجه نیست در مقابل بنیادگرایی مذهبی چگونه باید از خود عکس العمل نشان دهد. ایشان معتقد است که انسان ذاتاً یک موجود مذهبی است و گفتمان هم یک دینداری است.

دن ایوان گروبیشیچ رئیس انجمن صلح شهر اسپلیت اظهار کرد: برخلاف نظریه هانتینگتون من معتقدم که باید گفتگو بین تمام ادیان انجام گیرد .زیرا گفتگو یعنی زندگی کردن با هم البته گفتمان ها باید از ایدئولوژی ها بدور باشد.
وی افزود: تمدن پیش شرط و عامل گسترش فرهنگ است و عاملی برای بهبود زندگی است.

موریس معتمد نماینده یهودیان در دور ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی ایران به تبیین گوشه هایی از تاریخ یهود در ایران و خدمات یهودیان به ایران و حضور آنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی در عرصه های مختلف و با اشاره به پیام امام خمینی در اول انقلاب به حمایت از اقلیت های مذهبی به ویژه یهودیان ایران پرداخت و از آزادی های موجود در ایران برای یهودیان سخن راند.

تومیسلاو کواچ نماینده کاردینال کرواسی گفت: جهانی سازی صنعتی موجب دور شدن ما از تاریخ خودمان است. جهانی سازی دارای مشخصاتی است که گسترش کاپیتالیسم و سرمایه داری موجب از بین رفتن حقوق مردم سالاری است. نئو لیبرالسیم هم بر این امر پافشاری دارد زیرا با فشار بر جامعه به اهداف اقتصادی خود می اندیشد. نئولیبرالیسم یک سیستم استبدادی جدید است برای تشدید اختلافات، نظریه درگیری تمدن ها مطح می شود. جهان اسلام مانند خاری در چشم اینها هستند زیرا اخلاق اسلامی موانعی را برای آنان به بار می آورد.

وی افزود:مسلمانان و مسیحیان بدانند که گفتمان یک ایدئولوژی نیست بلکه ضرورت روزمره زندگی ما است و این خدمت به انسانیت می باشد.

ژیکیچ از کلیسای ارتدکس زاگرب در خطابه خود گفت: گفتمان یک ارتباط ضد عفونی شده نیست بلکه باید به عنوان یک ارتباط با مدل روز مطرح شود و باید یک تعامل واقعی و با معیارهای اجتماعی همراه باشد. گفتمان حق ماست و گفتمان دوم عمل است. گفتمان تجربه هاست که زندگی ما را نجات می دهد.

حجه الاسلام و المسلمین الویری از ایران با بیان گوشه هایی از نتایج گفتگوهای به عمل آمده آن را نیاز بشر امروز دانست و با اشاره به آیاتی از قرآن برضرورت دائمی آن تاکید کرد.

در نوبت دوم، عزیز حسن اویچ معاون مفتی اعظم کرواسی گفت: به عنوان کسی که فعالیت چند وجهی و چند ملیتی دارد عرض می کنم که هنر ریشه در مذهب دارد و از این طریق نیز می توان به تبادل نظر پرداخت.

ناج استاد دنشگاه علوم مسیحیت اظهار نمود: تلاش ما حفظ دینداری است در مقابل نحله های جدید ضد دینی مانند همجنس بازان و فاشیست ها و … . ما برای بازگشت ارزش ها تلاش و حمایت می کنیم.

خانم دکتر علم الهدای از دانشگاه شهید بهشتی با تبیین زوایای پنهان آموزش در دنیای امروز و لزوم توجه به امور آموزشی برای سلامت و ارتقاء سطح علمی بشر مطالب جذابی را ایراد نمود.

سخنران پایانی خانم رستم آبادی از مرکز گفتگوی ادیان، اهداف و دیدگاه های سازمانی مرکز گفتگوی ادیان را مطرح کرد و به بیان برخی خدمات این مرکز در سطح جهان پرداخت.

قابل ذکراست این سمینار با پوشش خبری رسانه های داخلی کرواسی از جمله تلوزیون ملی این کشور همراه بود.


همایش “صلح عادلانه، گفتمان مشترک جهانی” در کشور اتریش بر گزار شد

همایش “صلح عادلانه، گفتمان مشترک جهانی”طی دو روز توسط مجمع جهانی صلح اسلامی و با مشارکت دانشگاه های وین و اشلایینیگ کشور اتریش در سالن آمفی تئاتر دانشگاه اشلاینینگ برگزار شد . این همایش با شرکت جمعی از اساتید و اندیشمندان ایران اسلامی و اروپایی و با هدف آسیب شناسی صلح در جهان، نهادهای صلح از دیدگاه حقوقی، صلح عادلانه از دیدگاه اسلام، عدم تحقق صلح در جهان، فرهنگ پیشگیری از منازعات، عدالت و صلح برگزار گردید که در آن اساتید شرکت کننده به ارایه مقاله علمی و تبادل نظر پرداختند. این همایش با هدف ایجاد یک گفتمان علمی ایرانی و اسلامی پیرامون صلح و عدالت و توسعه آن در بین اندیشمندان و نخبگان برگزار شد.

این نشست علمی با سخنرانی پروفسور مدر، رئیس مرکز صلح و جنگ دانشگاه اشلاینینگ اتریش و داوود عامری دبیر مجمع جهانی صلح اسلامی شروع به کار کرد .
پروفسور مدر در سخنانی به ضرورت چنین هم اندیشی هایی بین نخبگان جهان پرداخت و اشاره کرد که اگر اندیشمندان در این حوزه فعال شوند، منازعات کم، عدالت و صلح ارمغان آن خواهد بود.

همچنین داوود عامری دبیر مجمع جهانی صلح اسلامی با بر شمردن آسیب های صلح در جهان و رسالت نخبگان و اندیشمندان جهان گفت : امروز اذهان جهانی توسط رسانه ها از مسایلی پر شده است که کمتر با واقعیت های موجود در جهان تناسب دارد به عنوان مثال جهان اسلام که اینک قربانی تروریسم است ، با غرض ورزی حامی تروریسم معرفی می شود ، لذا یکی از رسالتهای نخبگان، دانشمندان کشف ذات حقیقی موجود حوادث و پدیده هاست که می تواند راه گشا باشد.

در ادامه پروفسور بادر از دانشگاه وین به مبانی صلح در ادیان الهی و انجیل پرداخت وی اشاره کرد که اگر قوانین با نگاه به ادیان الهی تنظیم شود، کمترین خطا و بی عدالتی را به دنبال خواهد داشت. بعد از ایشان پروفسور ولفکانگ دیتریش، کارشناس ارشد یونسکو از فرانسه به بررسی آخرین دستاوردهای فرهنگی در حوزه صلح پرداخت.
پروفسور زارکو یوهوفسکی از دانشگاه زاگرب که بعد ایشان به ارایه مطالب خود پرداخت، به موضوع صلح و عدالت اشاره کرد و در پرسش و پاسخ با اندیشمندان حاضر، به بی عدالتی در منازعات جهانی و دفاع عادلانه در تقابل با تجاوز و بی عدالتی اشاره کرد و راه برون رفت در منازعات موجود را پرداختن به عدالت دانست .
در پایان پنل دوم همایش پروفسور جرالد هاینسل از دانشگاه نظامی اتریش با نگاه مردم شناسانه به فرهنگ پیشگیری از منازعات پرداخت. بعد از ایشان پروفسو یوآخیم هاینسه از دانشگاه بوخوم آلمان به بسترها و نهادهای صلح از دیدگاه حقوقی پرداخت و در پاسخ به سوال یکی از حاضرین گفت: سازمان ملل بعنوان یک نهاد پذیرفته شده بین المللی باید حفظ شود و برای رفع ناکارآمدی خود به اصلاحات ساختاری در خود اقدام نمایند.

سرکار خانم الهام امین زاده از دانشگاه تهران با ارائه مقاله خود به قوت ها و ضعف های نظام مقومی بین الملل پرداخت . دکتر امین زاده در پاسخ به این سوال که ضعف های سازمان ملل به عنوان یک نهاد بین المللی را در چه می بینید گفت: وقتی سازمان ملل تحت نفوذ قدرتها عمل می کند و براساس منافع آنها تصمیم می گیرد، یا زمانی که حق وتو توسط ۵ قدرت بزرگ به معادلات این سازمان سایه افکنده؛ چگونه می تواند مستقل و مؤثر و عادلانه عمل کند.
بعد از ایشان پرفسور هانس گونتر براوخ از دانشگاه آزاد برلین به آسیب شناسی صلح جهانی اشاره کرد و در مقاله خود این آسیب ها را برشمرده و اشاره کرد که ورای بحث امنیت در صلح، مباحث دیگر نیز صلح را در جهان به مخاطره می اندازد نظیر مسایل زیست محیطی، مثلا کشورهای صنعتی با ایجاد آسیب های بزرگ به محیط زیست نظیر گسترش گازهای گلخانه ای که غرب از آن سود ببرد، اما در جای دیگر خشکسالی ایجاد می شود و مردم دیگری زیان ببینند که سازمان و نهاد بین المللی را جبران کند.
بعد از پرسش و پاسخ حاضرین در خصوص موضوع مقاله آقای پروفسوربراوخ برنامه به پایان رسید.

روز دوم همایش با سخنرانی آقای پروفسور اویکن اوریوال از دانشگاه کلن آغاز شد.
ایشان جامع شناسی صلح در ملل را موضوع مقاله خود قرارداده بودند و از منظرهای مختلف به موضوع پرداختند و در پاسخ به سوال یکی از اساتید که یا معیارهای صلح می توانند تغییر کنند گفت: چون مسائل هر گوشه از جهان متفاوت است ، محور صلح هم می تواند متفاوت باشد.
حجت الاسلام دکتر احمد واعظی رئیس دانشگاه امام باقر قم موضوع مقاله خود را مبانی صلح عادلانه در نگاه اسلام قرار داده بود. وی اشاره کرد که اصل اول در اسلام زندگی مسالمت آمیز و صلح است و معنی واژه اسلام نیز همین را می گوید.

وی بیان داشت که جنگ هم در اسلام وجود دارد ، اما جنگ دفاعی است و ما جنگ دفاعی را جنگ عدالت خواهانه می دانیم و در همه قوانین موجود نیز این جنگ مشروع است.
ایشان در پاسخ به سوال یکی از دانشمندان حاضر گفت که عدالت مقدم بر صلح است و صلح باید پایه های خود را در عدالت ماندگار کند.
در ادامه آقای دکتر پروفسور ورنر روف از دانشگاه کاسل آلمان با تخصص علوم سیاسی و با گرایش خاورمیانه و آفریقا به صلح جهانی فقط یا تغییر وضع موجود پرداخت.
سخنان وی که اشاره ای کنایه آمیز به مسائل ایران داشت، گفت: وقتی کشوری مثل ایران را تحت فشار قرار می دهد، او نیز برای حفظ امنیت خود ممکن است دانش هسته ای خود را توسعه دهد و این باعث شد که هیئت ایرانی نیز حساس شده از منظر علمی و دینی به موضوع پاسخ دهد که منابع قدرت ایران در جای دیگری است و امروز دیگر سلاح هسته در جهان امنیت ساز نیست.
قدرت ایران در پیام رهایی بخش انقلاب اسلامی است که انسانها را هدف قرار می دهد و نیازهای حق جویانه ایران در موضع قدرت قرار می دهد.

در پایان پنل صبح روز دوم آقای محسن پاک آئین به موضوع پایان تاریخ و صلح عادلانه پرداخت و اشاره کرد که نگاه اسلام و مسیحیت به منجی و پایان تاریخ چگونه است، وی اشاره کرد که غرب پایان تاریخ را با جنگ و تاریکی تمام می کند، اما اسلام به خصوص نگاه شیعه پایان تاریخ را با صلح و عدالت عجین می داند.
پنل آخر با سخنرانی پرفسور متین برکی در خصوص عدم تحقق صلح در افغانستان به صورت موردی، مطالعه خود را عرضه کرد و گفت: سودجویی قدرتها، عدم توجه به نیاز مردم افغانستان و بی توجهی به مسایل فرهنگی و اجتماعی مردم افغانستان از جمله دلایل عدم تحقق صلح در این کشور است.

در پایان همایش ضمن برگزاری یک میزگرد برای تبادل نظر بین اساتید و اهداء لوح یادبود همایش به اساتید شرکت کننده در همایش توسط دبیر مجمع جهانی صلح اسلامی، آقای دکتر اولکر و دکتر کیارشی به جمع بندی مباحث همایش پرداختند.

در این جمع بندی اساتید توافق کردند تا تلاش مجدانه ای صورت گیرد و کتاب این همایش به زبان های مختلف تنظیم و منتشر گردد و گروه ایرانی با اساتید حاضر تلاش کنند تا این گفتمان علمی بین اندیشمندان ادامه یابد و هر کدام برابر وظیفه انسانی خود برای صلح مقدس که صلح عادلانه است، بکوشند.


مهدی خدائی

مدیر روابط عمومی مرکز تحقیقات مخابرات ایران


زهرا پیرواولیاء

مهندس فنی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران


بهمن صفائی

مدیر دفتر مدیر عامل شرکت مخابرات استان سمنان


سانیل کائیتی بوس

از میهمانان مرکز تحقیقات مخابرات ایران


کارکنان موزه ی سینمای ایران


مایکل روتاندی

مهندس معمار از کالیفرنیا


مارک بتل

مدیر نخیل


bg bg