Persian | English
bg bg

بایگانی

ایران طرفدار صلح، برادری وعزت کشورهای منطقه است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز چهارشنبه در دیدار جمع زیادی از مردم آذربایجان، حضور گسترده و خیره‌کننده مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال را معجزه عظیم الهی خواندند و تأکید کردند: ملت ایران در روز ۲۲ بهمن با آگاهی، بصیرت، همت و توفیق الهی پاسخ کوبنده‌ای به همه مخالفان نظام جمهوری اسلامی داد و حجت را بر همه تمام کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، در این دیدار که در آستانه سالگرد قیام تاریخی مردم تبریز در ۲۹ بهمن سال ۵۶ برگزار شد، رهبر انقلاب اسلامی با تجلیل از این حرکت انقلابی، مبتکرانه و تأثیرگذار مردم هوشیار و وفادار آذربایجان و تبریز، به تبیین دلایل ماندگاری انقلاب اسلامی ایران و گسترش نفوذ و اثرگذاری آن در میان ملتها پرداختند و افزودند: از آنجا که انقلاب اسلامی، سخن حق و اهداف آن نیز که از طرف امام حکیم (ره) ترسیم شد، با فطرت مردم مسلمان ایران هماهنگ بود، همچون شجره‌ای طیبه، با گذشت زمان پرفروغ تر و تأثیرگذارتر شد و با لطف و عنایت الهی، دلهای بسیاری را به سوی خود جذب کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به برجستگی روزافزون انقلاب اسلامی در داخل و در میان ملت‌های مختلف، بر خلاف سایر امواج و حرکتهای اجتماعی که با گذشت زمان کم‌فروغ و بی‌تأثیر می‌شوند، خاطرنشان کردند: راز این ماندگاری، حقانیت انقلاب اسلامی است و به همین دلیل است که جمعیت شرکت‌کننده در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال و در سی و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، به مراتب از سالهای قبل بیشتر، پررنگ‌تر و قوی‌تر بود.

ایشان افزودند: دشمنان انقلاب و برخی افراد دیگر که دانسته یا ندانسته با زبان دشمنان سخن می‌گویند، تلاش بسیاری دارند تا این گونه وانمود کنند که انقلاب اسلامی از راه خود منحرف شده است اما واقعیت آن است که حرکت امروز انقلاب اسلامی و اهداف آن، همان حرکت و اهدافی است که امام بزرگوار (ره) در روز اول انقلاب ترسیم کردند.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: اگر انقلاب اسلامی از مسیر و اهداف اصلی خود منحرف شده بود، این جمعیت عظیم و این همه دل، ایمان و انگیزه، با یاد و نام انقلاب به حرکت درنمی‌آمد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه نتیجه وفاداری به انقلاب و اهداف آن، عزت، اقتدار و رسیدن به آرمانهای والا و اجر و ثواب الهی است، افزودند: اگر کسانی با انقلاب اسلامی سست‌عهدی یا بدعهدی کنند، به ضرر خود آنها تمام خواهد شد زیرا انقلاب اسلامی با قوت به راه خود ادامه خواهد داد و آن افرادی که انقلاب را رها کنند و یا به خواست دشمن در مقابل آن بایستد، خود دچار خسران و زیان خواهند شد.

ایشان با اشاره به حضور خیره کننده مردم در روز ۲۲ بهمن و معجزه عظیم الهی در این روز خاطرنشان کردند: دشمنان و مخالفان نظام اسلامی اعم از مخالفان معاند و مخالفان غافل، از مدتها پیش برای ایجاد درگیری میان مردم، در روز ۲۲ بهمن و القای رویگردانی مردم از نظام برنامه‌ریزی و طراحی کرده بودند اما ملت ایران با آگاهی، بصیرت، و همت و با دست قدرت الهی که دلهای آنان را بیدار کرد، در روز ۲۲ بهمن مشت محکمی بر دهان همه مخالفان کوبید.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: مردم در این روز حجت را بر همه تمام کردند و همه دشمنان نظام اسلامی اعم از دشمنان خارجی و مخالفان داخلی باید بیدار و از توهم خارج شده باشند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: از مدتها پیش برخی سردمداران غربی، از جمله رئیس جمهور امریکا دائماً دم از مردم ایران می زدند اما حضور گسترده مردم در ۲۲ بهمن، خذلان الهی و رسوایی را نصیب آنان کرد.

ایشان افزودند: عده‌ای هم در داخل از روی غفلت، یا عدم تعقل، و یا عناد و دشمنی، دائماً بر ضد حرکت کلی نظام اسلامی سخن می گفتند، و دم از مردم می زدند، اما ۲۲ بهمن نشان داد که مردم بدنبال چه هستند و چه می خواهند.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: این عده بر اساس توهماتی که به آنها القا شده بود، غرّه شدند و تصور کردند مردم از انقلاب اسلامی و راه امام (ره) برگشته‌اند اما ۲۲ بهمن پاسخ کوبنده‌ای به آنها بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به توهمات چند دولت مستکبر در مورد ایران، افزودند: این دولتهای مستکبر که غالباً ملتهای خودشان هم، آنها را قبول ندارند، در سخنان خود اینگونه وانمود می کنند که جامعه جهانی با جمهوری اسلامی ایران مخالف است در حالیکه جامعه جهانی به معنای ملتها و بسیاری از دولتها، از این دولتهای مستکبر ناراضی هستند و به هیچ وجه با جمهوری اسلامی مخالفتی ندارند.

ایشان تأکید کردند: البته که این چند دولت مستکبر و تحت سلطه کمپانیهای صهیونیست، باید با جمهوری اسلامی مخالف باشند زیرا نظام اسلامی، فریاد عدالت را در جهان سر داده است.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: آن روزی که شبکه اختاپوسی سرمایه‌داری جهانی از ما تعریف کند، آن روز، باید عزا بگیریم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران از موضع خود که سخن دل ملتها و بسیاری از دولتها است کوتاه نخواهد آمد و به هیچ وجه از این مخالفتها و تهدیدها نیز نمی‌هراسد افزودند: به صراحت اعلام می کنیم، ما با استکبار و نظام سلطه و تسلط چند کشور بر جهان مخالفیم و با آن مبارزه می کنیم و نخواهیم گذاشت این چند دولت با سرنوشت دنیا بازی کنند.

ایشان علت اصلی بهانه‌گیری‌ها و دروغ‌پردازی‌ها در مورد موضوع هسته‌ای، حقوق بشر و دموکراسی را این موضع صریح و ایستادگی ملت ایران دانستند و خاطرنشان کردند: اکنون بار دیگر امریکاییها، مأمور خود را همچون دوره گردی به خلیج فارس فرستاده اند تا همان دروغ‌ها را تکرار کند اما اکنون هیچکس این سخنان را باور نمی کند؛ زیرا امریکا به فکر مصالح و منافع ملتهای منطقه نبوده بلکه بر عکس تا آنجا که توانسته است، منطقه را در زیر پای منافع نامشروع خود، لگدمال کرده است.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه جنگ طلب واقعی امریکا است، افزودند: امریکا، خلیج فارس را به انبار تسلیحات تبدیل، و به عراق و افغانستان حمله کرده و به جان پاکستان نیز افتاده است و در چنین وضعیتی به دروغ پردازی بر ضد جمهوری اسلامی ایران می پردازد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: همه ملتهای منطقه و بسیاری از دولتهای منطقه می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران طرفدار صلح، برادری، و عزت کشورهای منطقه و همه کشورهای اسلامی است.

ایشان اقدامات و اظهارات اخیر مقامات امریکایی را حرکتی انفعالی خواندند و تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران، امسال برای چند دهمین بار در مبارزه خود با مستکبرین پیروز شد و آنها شکست خوردند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به بروز حوادث بعد از انتخابات به دلیل نادانی و محاسبه غلط برخی افراد، افزودند: دشمن تلاش کرد تا با استفاده از این حوادث، جمهوری اسلامی ایران را تضعیف کند، اما این حوادث نه تنها موجب تضعیف نظام نشد بلکه موجب قدرت بیش از پیش نظام اسلامی شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: اگر قبل از انتخابات، باید با استدلال گفته می‌شد که دشمن در کمین است، مردم بعد از حوادث انتخابات، دیدند که دشمن چگونه در کمین است، بنابراین بلافاصله در میدان حاضر شدند و از این پس هم همینگونه خواهد بود.

ایشان خاطرنشان کردند: مردم از این پس در همه عرصه ها از جمله عرصه علم و صنعت، کسب و کار، تجارت و کارهای گوناگون با انگیزه و جدیت بیشتری حرکت خواهند کرد.

رهبر انقلاب اسلامی مسئولیت مسئولان را بعد از حرکت عظیم مردمی و هوشیاری خیره کننده آنان در ۲۲ بهمن، بسیار سنگین دانستند و تأکید کردند: مردم نشان دادند که آماده دفاع از انقلاب و کشور و ارزشها هستند؛ بنابراین مسئولان کشور، مسئولان قوای سه گانه و همه خدمتگزاران باید با خضوع و احترام در مقابل ملت، با جدیت و تلاش مضاعف به دنبال حل مشکلات و نابسامانی‌های جامعه باشند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: هیچ مشکل و نابسامانی وجود ندارد که با دست اراده متکی به ایمان قابل برطرف شدن نباشد و با لطف خداوند متعال مسئولان کشور و مسئولان قوای سه گانه و آحاد مردم تلاش خواهند کرد تا این مشکلات حل شوند.

ایشان تأکید کردند: آینده ملت ایران آینده درخشانی است و این ملت تصمیم خود را برای رسیدن به اوج اهداف گرفته است و به این اهداف نیز خواهد رسید و الگویی برای همه ملتها خواهد شد تا آنها بدانند مسیر عزت و عظمت چگونه است.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به دو ویژگی ممتاز مردم آذربایجان و تبریز اشاره کردند و افزودند: مردم تبریز همواره آغاز کننده بوده و ابتکار عمل را در دست داشته اند و قیام ۲۹ بهمن سال ۵۶ نیز از همین موارد بود زیرا اگر مردم تبریز این کار بزرگ را انجام نمی دادند، سلسله اربعین ها در کشور ایجاد نمی شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، وفاداری را ویژگی ممتاز دیگر مردم آذربایجان و تبریز دانستند و خاطرنشان کردند: در قضایای فتنه اول انقلاب در تبریز، امام بزرگوار (ره)، همت، غیرت، آگاهی و بصیرت مردم تبریز را خوب شناختند و فرمودند: مردم جواب فتنه گران را خواهند داد و همینگونه هم شد.

ایشان با اشاره به استمرار این ویژگی ها در مردم آذربایجان و تبریز افزودند: امروز هم جوانهای عزیز تبریز که نه امام، نه دفاع مقدس و نه با کری‌ها را دیده‌اند، با همان استقامت و بصیرتی در صحنه حاضر می شوند که جوان تبریزی در ۲۹ بهمن سال ۵۶ در میدان حاضر شد.

در ابتدای این دیدار آیت‌الله مجتهد شبستری امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی در سخنانی با گرامیداشت یاد و خاطره قیام ۲۹ بهمن سال ۵۶ مردم تبریز و سوابق انقلابی مردم این منطقه در مبارزه با ظالمان و ستمگران گفت: روحیه پیشتازی مردم تبریز در انتخابات دهم ریاست جمهوری با افزایش صددرصدی مشارکت بار دیگر تجلی یافت و بعد از حادثه عاشورا نیز مردم تبریز حماسه ای ماندگار آفریدند.

وی افزود: مردم آذربایجان با حضور کم نظیر خود در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال نیز با آرمانهای امام راحل و با مقام معظم رهبری تجدید پیمان کردند.


اسلام جنگ متجاوزانه را محکوم کرده است


رییس سابق دانشگاه تهران با اشاره به تقدم اصل صلح بر جنگ در اسلام، گفت: قرآن مساله جنگ را محکوم نکرده است. محکوم کردن جنگ به معنای تضعیف حقوق دولت‌ها و ملت‌هایی است که مورد تجاوز متخاصم قرار گرفته‌اند اما اسلام جنگ متجاوزانه را محکوم کرده و جهاد اسلامی و دفاع مشروع در اسلام مقدس است.

به گزارش  بشرنیوز ، آیت الله عباسعلی عمید زنجانی در نشست حقوق بشر دوستانه بین المللی از منظر اسلام با تبریک طلوع فجر به بررسی مقدمه حقوق بشر دوستانه از منظر اسلام پرداخت و گفت: حقوق بین المللی معاصر در غرب از زمان گروسیوس هلندی با نوشتن کتاب صلح و جنگ عملا از قرن ۱۶ آغاز شد. این نویسنده و محقق در قرن ۱۶ می‌زیسته، در حالی که قدیمی ترین کتب تدوین شده در اسلام مربوط به صلح و جنگ به قرن دوم هجری یعنی در سال ۱۸۰ هجری توسط محمدحسن شیبانی با تحریر کتاب اسیر الکبیر بر می‌گردد.

وی گفت: نویسنده دیگری در قرن پنجم این کتاب را تفسیر و در پنج جلد منتشر کرده ، در اسلام هشت قرن قبل از اروپا در این خصوص مساله مطرح شده است.

این استاد دانشگاه افزود: مساله جنگ غیر قابل کنترل است و آنچه ما جنایت جنگی می‌نامیم در جنگ‌ها به وفور رخ می‌دهد و در جنگ حقوق اسرا، مجروحان، کودکان و زنان تضعیف می‌شود. شهرها تخریب و غنایم غارت می‌شود که نمونه بارز آن جنگ جهانی اول و دوم، جنگ کره، ویتنام، خاورمیانه، جنگ تحمیلی عراق به کمک امریکا بر علیه ایران بود که در این جنگ‌ها فجایع زیادی رخ داد.

عمید زنجانی با بیان این‌که ادیان ابراهیمی بنیانگذاران اولیه قواعد و مقررات مربوط به صلح و جنگ بودند و اسلام شارع این قوانین است، گفت: اسلام اجبار می‌کند قبل از دست زدن به هر گونه مخاصمه و جنگ طرفین ملزم به مذاکره و گفت و گو هستند.رسول گرامی اسلام وقتی سپاهی را برای دفاع می‌فرستادند به آنها دستور می‌داد اول مذاکره کنند، اگر مذاکره نافرجام ماند، در آن صورت راه حل‌های مسالمت آمیز مقدم بر عملیات جنگی است.

این استاد دانشگاه افزود: متاسفانه برخی مفاهیم اسلامی را در موازین بین المللی مطرح می‌کنیم با بدل‌های نامطلوبی در آن مواجه می‌شویم. وقتی می‌گوییم جهاد اسلامی نباید تداعی کننده جنگ‌های مقدس دوران جاهلیت غرب باشد. در اسلام اصل بر صلح است مگر این‌که ملت و دولتی تحت ظلم قرار بگیرد که جهاد فی سبیل الله در اینجا مطرح می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که آغاز جنگ نباید شبیخون باشد، گفت: از منظر فقه اسلامی شبیخون محکوم است اما مساله مقابله به مثل حق محفوظی است و اگر دشمن از این روش استفاده کرد و شبیخون زد مساله جداگانه است.

عمیدزنجانی محدودیت‌های مطرح شده از اسلام در زمان جنگ را تعرض به زنان، اطفال، افراد مسن، غیر نظامیان، بیماران و افراد دچار ضعف بدنی و استفاده از ابزار جنگی مناسب عنوان کرد و گفت: فقه اسلامی اجازه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را نمی‌دهد و در موارد صلح آمیز باید انرژی هسته‌ای استفاده شود و این‌که در خاورمیانه انبار سلاح اتمی در اسرائیل انباشته شده برای جهان خطرناک است.

وی با تاکید بر این‌که بررسی حقوق بشردوستانه از منظر اسلام با سیاست خارجی کشورهای اسلامی متفاوت است، گفت: مخاطب سخنان ما جهانیان هستند و سعی اسلام در آن است که متخاصمین از هر گروه و مذهب در دنیا به هر نحوی به آتش بس نزدیک شوند. آتش بس یکی از مسایل مورد تاکید فقه اسلامی است که سرانجام جنگ به قراردادی منجر شود.

این استاد دانشگاه افزود: روش و شریعت اسلام آن است که روابط بین ملت‌ها براساس قرارداد باشد، اگر این روابط عادلانه نباشد اما عدالت توافقی را به همراه داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: روابط باید بر اساس قرارداد باشد و بر قراردادها پایبندی نشان داده شود تا در صورت امکان در عمل به قراردادها پایبند باشند.


سلام بر اهل صلح دوستی انسانیت

فریادى در سکوت

گفتگوى غیرحضورى با مولا على علیه السلام

امام عزیز، در ابتدا از محضرتان تمنا داریم از خودتان بگویید.

هنگامى که مردم سست و ناتوان بودند، من به یارى دین اسلام برخاستم . هنگامى که از ترس پنهان و سر در گریبان بودند من خود را آشکار ساختم  به هنگامى که از وحشت‏به لکنت زبان دچار شده بودند، من حق را بازگو کردم . و هنگامى که از حرکت در راه خدا وامانده بودند، من به نور الهى پیشروى نمودم، با این وصف در خودنمائى و اظهار وجود از همه خاموش‏تر اما در پیشى جستن از همه برتر بودم . پس زمام نیکى‏ها و فضائل را گرفته و به پرواز درآمدم و تنها برنده جایزه این مسابقه شدم . من همانند کوهى استوارم که رعد و برق و تند باد آن را نمى‏جنباند در من عیبى نیست تا کسى بتواند با آن عیب مرا سرزنش کند و به من طعنه زند . خوار در نزد من عزیز و گرامى است تا حق او را بگیرم . و افراد متکبر و گردن‏کش در نزد من خوارند تا حق مستضعفان را از آنان باز ستانم ما به قضا و قدر الهى خرسندیم و به امر حق تسلیم . نهج‏البلاغه، خطبه ۳۷

امام بزرگوار، دنیا چیست که این‏گونه همه را مبتلاى خود کرده است؟

دنیا سرایى است‏با سرنوشتى ناپایدار و با مردمى ناچار به ترک یار و دیار دنیا شیرین و شاداب مى‏نماید و همانا که به سوى خواهنده مى‏شتابد و مهر خود را در دل بیننده مى‏آمیزد . پس، از این دیار با نیکوترین توشه که در دست‏شما رخت‏بر بندید و در این بازار بالاتر از نیاز مخواهید و از آن بیش از آنچه شما را به منزل رساند مجویید . نهج‏البلاغه، خطبه

ای سرور و مولا ،در عصرى که در آن به سر مى‏بریم، سرکشى و طغیان انسان‏هاى متمدن علیه پروردگارشان روز به روز افزایش یافته و کبر و غرور و تفاخر و برترى‏جویى بر سایر همنوعان، آنان را به کلى از ارزش‏هاى معنوى دور ساخته است‏شما چه توصیه‏اى با این‏گونه انسان‏ها دارید.

تاج تواضع و فروتنى را بر سر نهید، و تکبر و خودپسندى را زیرپا بگذارید، و حلقه‏هاى زنجیر خود بزرگ‏بینى را از گردن باز کنید، و تواضع و فروتنى را سنگر میان خود و شیطان و لشکریانش قرار دهید، زیرا شیطان از هر گروهى لشکریان و یارانى سواره و پیاده دارد . و شما همانند قابیل نباشید که بر برادرش تکبر کرد، خدا او را برترى نداد، خویشتن را بزرگ مى‏پنداشت، و حسادت او را به دشمنى واداشت، تعصب آتش کینه در دلش شعله‏ور کرد، و شیطان باد کبر و غرور در دماغش دمید، و سرانجام پشیمان شد، و خداوند گناه قاتلان را تا روز قیامت‏بر گردن او نهاد . نهج‏البلاغه، خطبه۱۹۲

چیزهایی نصیب ما می‌شود که آن‌ها را باور داریم.

ای کاش یاد بگیریم، که زیر بارهای خمشی و پیچشی زندگی نقطه تسلیم را بالا بگیریم و مقاومت شکست را حداکثر کنیم تا چرخ‌دنده‌های زندگیمان از لهیدگی و تداخل در امان باشد.

ای سرور و آقای ما ،گویا در دنیایى که در آن زندگى مى‏کنیم همه فکر مى‏کنند جاودانه‏اند، در این‏باره چه توصیه‏اى دارید.

شما را از دنیاپرستى مى‏ترسانم، زیرا منزلگاهى است‏براى کوچ کردن، نه منزلى براى همیشه ماندن . دنیا خود را با غرور زینت داده و با زینت و زیبایى مى‏فریبد .

خانه‏اى است که نزد خداوند بى‏مقدار است; زیرا که حلال آن با حرام، و خوبى آن با بدى و زندگى در آن با مرگ و شیرینى آن با تلخى‏ها در آمیخته است، خداوند آن را براى دوستانش انتخاب نکرد و در بخشیدن آن به دشمنان دریغ نفرمود . خیر دنیا اندک، و شر آن آماده، و فراهم آمده‏اش پراکنده، و ملک آن غارت شده و آبادانى آن رو به ویرانى نهاده است . چه ارزشى دارد خانه‏اى که پایه‏هاى آن در حال فرو ریختن و عمر آن چون زاد و توشه پایان مى‏پذیرد؟ و چه لذتى دارد زندگانى که چونان مدت سفر به آخر مى‏رسد؟ نهج‏البلاغه، خطبه ۱۱۳

مولاى من! بد نیست حال که بحث به این‏جا کشیده شد از رستاخیز و پس از مرگ خبر دهید؟

چنین است گردش روزگار تا رشته کارها بگسلد و کارها به پایان رسد و روزگاران به سر آید و نزدیکى رستاخیز به پایان رسد و آنان را از شکاف گورها و آشیانه پرندگان و کنام درندگان بیرون کشند و از مکان‏هایى که در آنجا در غلطیدند و از پاى درآمدند برآورد حالى که بى‏درنگ به سوى پروردگار خود بشتابند و به سرعت، به وعده‏گاهى که حق وعده فرموده است روى آورند همچون رمه چهارپایان که آن‏ها را به شتاب برانند و هیچ یک در پى رمه بر جاى نماند . گردهم آیندگان خاموش و ایستادگان در صف‏ها هیچ‏یک از دید الهى پنهان و دور نمانده، فرا خواننده، بانگ رساى خود را به گوش ایشان در مى‏رسانند . همه جامه فروتنى پوشیده و لباس خضوع و شکستگى برتن، همانا که چاره‏اندیشى‏ها، همه پایان گرفته، و رشته آرزوها گسسته، دل‏ها از شادى و از امید رستن تهى، حالى از بیم برجاى مانده، و بانگ‏ها از بیمى نهان، لرزان، بسیارى عرق وحشت‏بر دهان لگام خاموشى زده و ترس بالا گرفته، از تندى سخن فراخوانده که خطاب جدا کردن حق و باطل بر زبان دارد، و کردار شایسته و ناشایسته را پاداش و کیفر مقرر مى‏دارد، و عذاب مجازات و عطاى ثواب را معین مى‏کند، گویى بانگ رعد در گوش‏ها مى‏پیچد گوش‏ها از هیبت‏بانگ منادى، که همه را به داورى نهان و دریافت پاداش اعمال و کیفر کردار، ورسیدن به ثواب فرا مى‏خواند، به لرزه درافتاده . نهج‏البلاغه، خطبه ۱۰۹ و ۲۲۳

چیزهایی نصیب ما می‌شود که آن‌ها را باور داریم.

ای کاش یاد بگیریم، که زیر بارهای خمشی و پیچشی زندگی نقطه تسلیم را بالا بگیریم و مقاومت شکست را حداکثر کنیم تا چرخ‌دنده‌های زندگیمان از لهیدگی و تداخل در امان باشد

    اى امام بزرگوار، در جهان امروز عمروعاص‏هایى رشد کرده‏اند، از رذایل اخلاقى آنان براى ما بازگو کنید تا این فرقه را بیش‏تر بشناسیم

    شگفتا اى پسر نابغه که به مردم شام مى‏گوید که در من صفت مزاح و بازى است و مردى لعب پیشه‏ام که مزاح مى‏کنم و در بازى مى‏کوشم همانا که آن کج‏اندیش بر باطل سخن گفته است و سخن به گناه آورده است . هان بدانید که بدترین سخن، سخن دروغ است و او سخن مى‏گوید و سخنش دروغ است وعده مى‏دهد و خلاف وعده مى‏کند، از او پرستش مى‏کنند و بیش از اندازه اصرار نماید، به پیمان خود خیانت مى‏ورزد و قطع رحم مى‏کند و هنگامى که در پهنه نبرد قرار مى‏گیرد و هنوز جنگ برپا نشده و پاى شمشیر در میان نیامده، نمى‏دانم چه هیاهویى مى‏کند و چه اوامرى صادر مى‏نماید . اما تا آن هنگام که شمشیرهاى جنگ از نیام برنیامده باشد، اما همین که هنگامه جنگ آغاز گردد بزرگ‏ترین نیرنگ او این است که پس و پشت‏برهنه، رو به مردمان کند، به خدا سوگند که یاد مرگ مرا از لعب و بازى جلوگیرى مى‏کند و همانا او را فراموشى از آخرت، از یاد حق باز مى‏دارد . همانا (عمروعاص) با معاویه بیعت نکرد مگر وقتى که شرط نمود که معاویه به او عطیه‏اى بخشد و براى ترک کردن دین رشوتى ناچیز دهد . نهج‏البلاغه، خطبه ۸۴

    آقا جان! از فتنه‏ها برایمان بگویید.

    فتنه‏ها چون روى آورند، حق و باطل به یکدیگر مانند شوند و هنگامى که پشت کنند معلوم شود که حق کدام بود و باطل کدام . وقتى فتنه‏ها روى آورند شناخته نشوند و هنگامى که پشت کنند شناخته شوند و مانند چرخیدن گردباد بچرخند و به شهرى رسند و از شهرى گذرند . هان بدانید که ترسناک‏ترین فتنه بر شما، از نظر من، فتنه بنى‏امیه است که فتنه‏اى کور و تاریک است و کارش شامل همه مى‏گردد و فتنه‏اى عام است و بلاهاى آن خاص . بلا به هر آن کس که چشم دل او بینا است و در آن فتنه‏ها مى‏نگرند مى‏رسد، و دامن‏گیر آن کس که از دیدن آن فتنه‏ها کور مى‏گذرد نیز مى‏گردد . به خدا سوگند که پس از من بنى‏امیه را اربابانى ناهنجار و بد خواهید یافت مانند شترى کهن‏سال و بدقلق که با دندان بگذرد و با دست‏خود کوبد و با پا لگد اندازد، و نگذارد تا شیرش را بدوشند . نهج‏البلاغه، خطبه ۹۳

    چیزهایی نصیب ما می‌شود که آن‌ها را باور داریم.

    ای کاش یاد بگیریم، که زیر بارهای خمشی و پیچشی زندگی نقطه تسلیم را بالا بگیریم و مقاومت شکست را حداکثر کنیم تا چرخ‌دنده‌های زندگیمان از لهیدگی و تداخل در امان باشد.

      اى مظهر عدل، علل عوامل انحراف و هلاکت مردم چیست؟

      همانا که خداى تعالى گردن‏گشان روزگار را در هم نمى‏شکند مگر پس از مهلت دادن، و زندگانى فراخ عطا کردن، و شکستگى استخوان هیچ امتى را درست نمى‏کند و نمى‏بندد مگر پس از سختى و گرفتارى در بلاها و در مقابل آنچه از سختى و رنج که به آن روى آورند و آنچه از کارهاى بزرگ و معتبر که به آن پشت کنند . نه هر صاحب قلب، داناست و هر خداوند گوش شنوا و هر نظرکننده بینا، پس شگفتا و چرا از خطاى این فرقه‏ها در اختلاف برهان‏هایشان بر دینشان شگفت‏زده نباشم و به عمل وصى کار نمى‏کنند و به غیب ایمان نمى‏آورند و در عیب مردمان عفت نمى‏ورزند و در پوستین خلق مى‏افتند، به شبهه‏ها عمل مى‏کنند و در پى شهوت‏ها مى‏روند . کار نیکو در میانشان چیزى است که خود نیکو دانسته باشند، و ناپسند چیزى که خود ناپسند شناخته باشند . پناهگاهشان در دشوارى‏ها بر خویشتن است و اعتمادشان در کارهاى ناشناخته بر اندیشه‏هاى خویش گویى هر یک پیشواى نفس خویشند . همانا آنچه را که از نفس خویش مى‏گیرند به منزله پندهاى استوار و دلایل محکم مى‏پندارند .

      اى مولا و مقتداى ما، مردم به غیبت و عیب‏جویى عادت کرده‏اند. براى ترک آن چه توصیه‏اى دارید؟

      اى بنده خدا در عیب‏جویى هیچ کس از گناهش، شتاب مکن، بسا که بخشوده شده باشد، و بر نفس خویش از گناه کوچک ایمن مباش که به آن، کیفر بینى هر یک از شما که عیب دیگرى را مى‏داند باید به جهت عیبى که از خویشتن مى‏داند از غیبت کردن او باز ایستد و باید به علت رستگارى از گناهى که دیگرى به آن گرفتار آمده است، او را شکرانه به خود مشغول دارد . نهج‏البلاغه، خطبه ۱۹۹

      اى مولاى عاشقان، به راستى در فرمانى به مالک اشتر، در خصوص بدگویان چه توصیه‏اى فرمودید؟

      در قبول سخن بدگویان شتاب مکن که سخن‏چین فریبنده است، اگر چه در جامه خیرخواهان درآید . در مشورت، نه بخیل را بر خود راه ده که تو را از احسان باز دارد و از درویشى بترساند، و نه بزدلى را، که تو را در کار ناتوان گرداند، نه حریصى را که آزمندى و تجاوز را در نظرت جمیل نماید، همانا که بخل و ترس و حرص، نهادهایى است گوناگون که سرچشمه همه بدگمانى‏ها به خداى است .

      چیزهایی نصیب ما می‌شود که آن‌ها را باور داریم.

      ای کاش یاد بگیریم، که زیر بارهای خمشی و پیچشی زندگی نقطه تسلیم را بالا بگیریم و مقاومت شکست را حداکثر کنیم تا چرخ‌دنده‌های زندگیمان از لهیدگی و تداخل در امان باشد.

        اى اولین شهید محراب، صفات منافقین را براى شناخت هر چه بیشتر آنها در این زمان بیان فرمایید .

        اى بندگان خدا، شما را به تقوا در پیشگاه خدا وصیت مى‏کنم و از اهل نفاق برحذر مى‏دارم که آنان گمراهان گمراه کننده و لغزنده لغزاننده باشند . به رنگ‏ها رنگ مى‏گیرند و در افعال گوناگونند و یک قول ندارند و شما را با نیرنگ و خدعه قصد مى‏کنند به هر گذرگاه چشم مى‏دارند و دل‏هایشان بیمار است و چهره‏هایشان پاکیزه، دزدانه راه روند همچون بیمارى در کالبد، حرکت کنند، وصف آنان دواء است و گفتارشان شفا و کردارشان دردى بى‏دوا، به فراخى و وسعت‏حسد مى‏برند و استوار کنندگان بلایند و مردى امید کش . در هر راه به خاک افتاده‏اى دارند و در هر دلى راهى و در هر غم به اراده خود به ظاهر اشکى ریزند . ستایشگرى را از یکدیگر به وام مى‏گیرند و از یکدیگر چشم پاداش دارند . اگر چیزى طلب کنند از حد خواهش تجاوز مى‏کنند و به التماس درمى‏افتند و به الحاح درمى‏آیند . اگر کسى را ملامت کنند بى‏پروا عیب او را در چشمش مى‏گویند و پرده‏درى مى‏کنند، و اگر حکم دهند در حکم از میانه‏روى و عدل پاى بیرون مى‏گذارند . در مقابل هر حقى باطلى آماده دارند، و به راه هر قایم مایلى، و براى هر زنده کشنده‏اى، و براى هر در کلیدى و براى هر شب چراغى، به وسیله پراکندن ناامیدى در دل‏ها به طمع و غرض‏جویى راه مى‏جویند تا بازار نیرنگ‏هاى خود را رواج دهند، و نیرنگ‏هاى خود را چون چیزى کم مانند و گرانبها زینت مى‏بخشند تا بازاریابى کنند . باطل را به لباس حق مى‏آرایند . همانا راه را آماده کرده‏اند اما آن را کج و پر پیچ و خم ساخته‏اند تا کسى از آن نجات نیابد . اینان گروه شیطانند و نیش دوزخ سوزان .

        اى امام عزیز، متقین را توصیف فرمایید، آن‏ها چه ویژگى دارند؟

        تقواورزان در دنیا مردمى باشند اهل فضیلت‏ها، گفتارشان صواب است و پرستش آنان میانه‏روى، روش آنان فروتنى، از آنچه خدا براى آنان حرام کرده است چشم مى‏پوشند و به دانش سودمند براى خویش گوش فرا مى‏دارند وقتى گرفتار بلایند دل به امید خدا مى‏بندند و گوئى در فراخى و آسانند، نه بى‏تابى مى‏کنند و کوچک و هنگامى که در فراخى و آسانند از خوف الهى گوئى در بلایند نه خودستایى مى‏کنند و نه سرکشى و اگر اجل که خداى بر آنان نوشته و مقرر داشته است نبودى، ارواحشان از شوق ثواب و خوف عقاب در کالبدهایشان یک چشم برهم زدن قرار نگرفتى .

        آفریدگار در دلشان بزرگ است، و غیر از حق در چشمشان کوچک، پس، آنان و بهشت، مانند کسانى هستند که بهشت را دیده باشند و گویى در آن به ناز و نعمت‏سرگرم‏اند، و آنان و دوزخ، مانند کسانى هستند که دوزخ را دیده باشند و گویى در آن گرفتار عذابند، دلهایشان غم‏زده و همه از سرشان ایمنى یافته، جسدهایشان نحیف و نیازشان خفیف، روزهاى اندک زندگانى را شکیبا باشند و آسایش طولانى در پى آن روزها درآید تجارتشان سودآور است و پروردگارشان آن را براى آنان آسان کرد . دنیا آنان را طلب کرد و آنان دنیا را نطلبیدند . آنان را به اسارت گرفت و آنان جان به فدیه دادند و رها شدند . اما در شب، به وصف نماز مى‏ایستند حالى که جزوه‏هاى قرآن را به تبین و ایضاح تلاوت مى‏کنند، نفس‏هاى خود را به اندیشه در آن اندوهناک مى‏گردانند داروى بیمارى خود را از آن به دست مى‏آورند .

        چیزهایی نصیب ما می‌شود که آن‌ها را باور داریم.

        ای کاش یاد بگیریم، که زیر بارهای خمشی و پیچشی زندگی نقطه تسلیم را بالا بگیریم و مقاومت شکست را حداکثر کنیم تا چرخ‌دنده‌های زندگیمان از لهیدگی و تداخل در امان باشد.

        یا امیرالمؤمنین چه توصیه‏هایى در خصوص تقوى دارید؟

        شما را به ترس از خدا اندرز مى‏دهم خدایى که به آنچه بیم داد، پاداش کردار را آشکار ساخت و به دلایل روشن حجت آورد و شما را از دشمن ترساند که در سینه‏ها به پنهانى جاى گرفت و در گوش‏ها پنهانى دمید، پس گمراه ساخت و به هلاکت در انداخت، وعده داد و به امیدى بنیاد آرزومند گردانید، و بدى‏هاى جرم‏ها را زینت داد، و گناهان بزرگ را در نظر کوچک و آسان نموده تا وقتى نفس را که شیطان قرین او شد، از درجه رشد به درجه گمراهى فرود آورد و چنان کرد که خلاص او امکان نیافت . شیطان انکار کرد که کسى را گمراه کرده باشد و ناسزایى آراسته باشد، و چیزى را که در نظر او بى‏مقدار جلوه داده بودند بزرگ مى‏شمرد و از آن چه ایمنى داده بود برحذر داشت . نهج‏البلاغه، خطبه۱۶۱

        اى پیشواى دو عالم، جامعه امروز گرفتار خشکسالى و کمى رحمت‏هاى الهى شده است . چگونه رحمت الهى را به دست آوریم؟

        هان بدانید، زمینى که شما را در برگرفته است و حمل مى‏کند و آسمانى که بر بالاى سر شماست فرمانبران پروردگار شمایند . از روى دلسوزى به شما یا به سبب تقرب جستن به شما یا به علت این‏که از شما توقع خیر داشته باشند برکات خود را به شما نمى‏بخشند، بلکه فرمان رفته است که سود شما باشند و فرمان پذیرفته‏اند و براى حدود مصالح شما برپاى داشته شده‏اند، پس برخاسته‏اند . خداى; بندگان خود را که به کارهاى ناشایست دست مى‏آلایند با کاستن میوه‏ها و حبس کردن برکات، و در فرو بستن به گنجینه‏هاى خیرات مى‏آزماید تا توبه کنند; و آن‏که مى‏خواهد از مرتکب‏شدن گناهان باز ایستد، و پند گیرنده پند گیرد و زجر پذیرنده منزجر گردد . همانا که خداى سبحان طلب آمرزش را سبب فرود آمدن روزى و رحمت‏به خلق قرار دارد . خداى سبحان در کلمات بزرگوار خود مى‏فرماید: (از پروردگار آمرزش طلبید که او آمرزگار است; تا از آسمان بر شما باران بباراند و شما را با اموال و فرزندان مدد فرستد و شما را بهشت‏ها بیافریند و رودبارها قرار دهد). پس خدا بر آن‏کس رحمت آورد که به توبه روى کند و ازگناه دست‏شوید و بر مرگ پیشى گیرد . نهج‏البلاغه، خطبه۱۱۵ و ۱۴۳

        چیزهایی نصیب ما می‌شود که آن‌ها را باور داریم.

        ای کاش یاد بگیریم، که زیر بارهای خمشی و پیچشی زندگی نقطه تسلیم را بالا بگیریم و مقاومت شکست را حداکثر کنیم تا چرخ‌دنده‌های زندگیمان از لهیدگی و تداخل در امان باشد.

        اى مولاى متقیان، چگونه عافیت و آمرزش طلب کنیم؟

        بار خدایا! آن‏چه که تو از من به آن آگاهترى بر من ببخشاى، اگر من باز مرتکب آن کار گردم تو باز بر من ببخشاى، بار خدایا! از پیمانى که در دل با تو بستم و به آن وفا نکرده‏ام بر من ببخشاى . بار خدایا! آنچه را که با آن، به زبان به تو نزدیکى جستم سپس دل به آن مخالفت ورزید بر من ببخشاى . بار خدایا! از گناهى که با اشارت‏هاى گوشه چشم و با گفتارهاى بى‏جا و خواهش‏هاى دل و لغزش‏هاى زبان از من سرزده است‏بر من ببخشاى .

        سرور و مولاى من، اى امیرالمؤمنین! در پایان براى حسن ختام اگر صحبت و یا پیامى دارید بفرمایید؟

        ما اکثر العبر و اقل الاعتبار

        پندها چه بسیار و پند گرفتن چه اندک

        تهیه و تنظیم: عموی بزرگوارم حاج رضا(حامد…)

        مراقب خودتون باشید

        چیزهایی نصیب ما می‌شود که آن‌ها را باور داریم.

        ای کاش یاد بگیریم، که زیر بارهای خمشی و پیچشی زندگی نقطه تسلیم را بالا بگیریم و مقاومت شکست را حداکثر کنیم تا چرخ‌دنده‌های زندگیمان از لهیدگی و تداخل در امان باشد.


        معرفی رشته علوم سیاسی

        قدمه

        آنچه مردم به نام سیاست و مسائل سیاسی می شناسند با سیاست به مفهومی که در رشته علوم سیاسی مطرح است، تفاوت بسیار دارد و دانشجویان موفق این رشته نیز نه یک سیاستمدار بلکه یک سیاست شناس خواهند شد.

        در واقع علوم سیاسی به بررسی اندیشه ها و نظریه های سیاسی و کارکرد آنها در عرصه جامعه می پردازد و به عبارت دیگر رشته علوم سیاسی یعنی ارائه یکسری نظریه ها و یا یکسری ابزارها و راهکارهایی که بر اساس آنها هر جامعه شرایط و مشکلات حال را بررسی کرده و از پیش پا برمی دارد و برای حرکتها و اقدامات بعدی یعنی ترسیم فضا برای مسیر آینده برنامه ریزی می کند و همچنین از تجارب و دستاوردهای بشر که در طول تاریخ در عرصه اجتماع به دست آورده است، بهره می برد.

        علوم سیاسی

        تعریف

        سیاست رهبری صلح آمیز یا غیر صلح آمیز روابط میان فرد ,گروهها واحزاب (نیروهای اجتماعی )وکارهای حکومتی در داخل یک کشور ,وروابط میان یک دولت با دولتهای دیگر در عرصه جهانی ا ست .

        علم سیاست رشته ای از آگاهی   اجتماعی است که وظیفه آن شناخت منظم اصول وقواعد حاکم بر روبط سیاسی میان نیروهای اجتماعی در داخل یک کشور ,وروابط میان دولتها در عرصه بین لمللی است .

        این رشته از آگاهی ودانش اجتماعی ,کارکرد اصول وقواعد حاکم برروابط میان نیروهای اجتماعی ر اکشف میکند وچگونگی کارکرد آنها را آموزش می دهد.

        گرایشها

        علوم اجتماعی دارای چهار گرایش پژوهشگری اجتماعی، برنامه ریزی اجتماعی، رفاه و تعاون اجتماعی و مردم شناسی است.

        که در همه‌ی این گرایش‌ها دانشجویان دروس مشترکی از قبیل: مبانی علم سیاسی، جامعه شناسی سیاسی، اصول روابط بین الملل و سیاست خارجه، جهان سوم و مسائل آن، تاریخ روابط بین الملل و… را می‌خوانند.

        در دانشگاه‌های سراسری همه‌ی این گرایش‌ها وجود دارد اما در دانشگاه آزاد فقط گرایش‌های علوم سیاسی و روابط بین الملل و مطالعات منطقه‌ای تدریس می‌شود.

        آشنایی با گرایش‌های این رشته در کارشناسی ارشد

        رشته علوم سیاسی گرایش  مطالعات منطقه ای

        هدف اصلی از تشکیل رشته مطالعات منطقه ای ارائه آموزش‌های لازم به کادر دیپلماتیک و سایر تصمیم گیرندگان سیاست خارجی کشور در سال‌های آینده است چرا که اتخاذ تصمیم‌های مناسب در قبال تحولات سریع جهانی و تغییرات ناگهانی در سطوح داخل کشورها اقتضا می‌کند تا وزارت امور خارجه در هر زمان ضمن امکان دسترسی مطلوب به اطلاعات، گزارش‌ها و تحلیل‌های درست کارشناسی، از کارشناسانی برخوردار باشد که ضمن کسب آموزش‌های عمومی بطور تخصصی نیز در زمینه مسائل مختلف داخلی هر یک از مناطق و کشورهای جهان اطلاعات لازم را کسب کرده باشند. از این‌رو رشته کارشناسی ارشد مطالعات منطقه‌ای به منظور تبین نظری تحولات جهانی و واکاوی نقش و جایگاه منطقه‌ای از فضای جدید بین‌المللی با رویکردی کاربردی ارائه می‌شود.

        علوم سیاسی

        این دوره مشتمل بر ۱۳ گرایش منطقه‌ای است که دانشجویان پس از گذراندن دروس عمومی طبق ضوابط مربوط و بر حسب علاقه خود یکی از این گرایش‌ها را انتخاب کرده و دروس خاص مرتبط با آن گرایش را می‌گذرانند و سپس پایان‌نامه تحصیلی خود را نیز در همین زمینه تنظیم و ارائه خواهند کرد. گرایش‌های مطالعات منطقه‌ای به ترتیب عبارتند از: مطالعات ایران (سیاست گذاری عمومی)- مطالعات خلیج فارس_ مطالعات خاورمیانه- مطالعات دریای خزر- مطالعات آسیای مرکزی_ مطالعات جنوب آسیا- مطالعات خاوردور- مطالعات جنوب شرقی آسیا- مطالعات اروپایی- مطالعات آمریکای شمالی- مطالعات آمریکای جنوبی- مطالعات آفریقا- مطالعات اوراسیا

        علوم سیاسی گرایش روابط بین الملل

        رشته روابط بین الملل از جمله رشته های نوپا در عالم سیاست به شمار می رود. سابقه این مبحث به عنوان یک رشته دانشگاهی حداکثر به سال های میان دو جنگ جهانی بر میگردد. محققان و دانشمندان به طور اخص در صدد کشف و تبین ریشه ها و چگونگی رفتار دولتها در صحنه بین الملل بر امدند بنابراین همان طور که از علت تشکیل این رشته مشخص است موضوع اصلی در ان کشف، بررسی و علت کاوی رفتار دولتها و اخیرا (مجامع بین الملل) در عرصه بین الملل می باشد.

        با شعله ور شدن اتش جنگ جهانی دوم روند تکامل رشته روابط بین الملل شدت گرفته و تا کنون قالبهای فکری ، رویکردها، نظریه ها و مدل های گوناگون بسیاری برای درک مسائل بین الملل ارائه گردیده است.

        علوم سیاسی گرایش علوم سیاسی

        علوم سیاسی به بررسی اندیشه ها و نظریه های سیاسی و کارکرد انها در عرصه جامعه می پردازد و رشته علوم سیاسی ارائه یکسری نظریه ها یا یکسری ابزارها و راهکارهایی است که بر اساس انها هر جامعه شرایط و مشکلات حال را بررسی کرده و از پیش پا بر میدارد و برای حرکت ها و اقدامات بعدی ترسیم فضا برای مسیر اینده برنامه ریزی میکند هم چنین از تجارب و دستاوردهای بشر که در طول تاریخ در عرصه اجتماع به دست اورده است، بهره می برد.

        موضوع این رشته مطالعه و تحقیق درباره ی پدیده های سیاسی مثل اشکال مختلف حکومت و دولت است. کشف علل و پدیده های سیاسی، نحوه اداری سیاسی جامعه و ایجاد ارتباط محترمانه با کشور های دنیا در عرصه روابط بین الملل می باشد.

        علوم سیاسی

        علوم سیاسی گرایش اندیشه سیاسی

        علم سیاست پدیده ای است که با تحولات مشروطیت در ایران و موقعیت جدید علمای شیعه در جهان معاصر پیوند دارد. در سنت اسلامی از دانش سیاسی به علم مدنی تعبیر میشود. اندیشمندان مسلمان علم مدنی را به دو بخش فلسفه مدنی و فقه مدنی تقسیم میکردند. به اعتقاد مسلمانان تفاوت عمده این دو شاخه از علم مدنی در این است که حکمت مدنی غالبا وجه نظری دارد. و برعکس فقه مدنی، فقه سیاسی بیشتر ناظر به سیاست است. فقه سیاسی ،بدین سان مواجهه ای دو سویه با زندگی سیاسی و نیز وحی اسلامی از طریق زبان و دستگاه فقه است.

        علوم سیاسی گرایش دپلماسی و روابط بین الملل

        دیپلماسی ، مدیریت روابط کشورها با یکدیگر و میان کشورها با دیگر بازیگران بین المللی است. این بازیگران شامل گروهها ، سازمانها و افرادی هستند که در کنار دولت ها دیپلماسی را به عنوان نظامی اطلاعاتی برای بیان و دفاع از منافع و اعلان تهدیدها و اولتیماتومها به کار میبرند. در واقع دیپلماسی مجرای تماسی است برای اعلام مواضع ، جمع اوری اطلاعات و راضی یا قانع کردن یک کشور برای حمایت از مواضع کشوری دیگر.

        علوم اجتماعی در ایران

        مجموعه  علوم سیاسی و روابط بین‌الملل یکی از مهم‌ترین رشته‌های علوم انسانی است. این رشته در ایران از قدمتی طولانی برخوردار است. برای اولین بار آموزش این علم با تاسیس  مدرسه علوم سیاسی در سال ۱۲۷۸هجری شمسی آغاز شد.

        تهیه : محمد صادق ابراهیمی

        تنظیم برای تبیان: محسن مرادی


        رونمایی از قالیچه صلح و دوستی در تبریز

        سایت قالیچه صلح ودوستی جهانی:دبیر موسسه صلح و دوستی گفت: رونمایی قالیچه صلح و دوستی با بزرگداشت استاد فرشچیان و استاد خیابانی به عنوان دو شخصیت برجسته هنر ایرانی انجام می‌شود.

        عشرت شایق امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: به پاس تلاش‌ها و هنرنمایی‌های دو استاد برجسته هنر فرش یعنی استاد فرشچیان و استاد خیابانی قرار بر این شد که رونمایی از این اثر ملی همزمان با بزرگداشت این دو شخصیت صورت گیرد.
        وی اضافه کرد: انتخاب این دو به این دلیل است که طرح قالیچه صلح و دوستی توسط استاد فرشچیان صورت گرفته است که ایشان سال گذشته سه ماه وقت روی طراحی این قالیچه گذاشته و طرح آن را ارائه کردند.
        شایق، استاد فرشچیان را هنرمند برجسته ارائه طرح‌های بی‌نظیر ضریح امام رضا(ع)، حضرت ابوالفضل(ع)، تابلوهای عصر عاشورا، ضامن آهو، حضرت یعقوب(ع) و کوثر معرفی کرد و اظهار داشت: ایشان ده‌ها کتاب هم در خصوص آثارشان منتشر کردند که در جای خود اثرگذار در تاریخ هنر ایران است.
        دبیر ستاد بافت قالیچه صالح و دوستی ادامه داد: همچنین استاد خیابانی از نقاشان و رنگ‌گذاران برجسته کشور هستند که ما را در راه ارائه قالیچه صلح و دوستی کمک کردند که حدود ۵۹ سال است در کار نقاشی فرش، رنگ بندی و رنگ‌کاری این هنر تلاش داشته‌اند.
        وی با بیان اینکه استاد خیابانی فخر خطه آذربایجان هستند، گفت: ایشان را می‌توان اسطوره طراحی فرش نامید که ده‌ها شاگرد در این خصوص تربیت کرده‌اند.
        شایق افزود: استاد خیابانی رنگ‌بندی قالیچه صلح و دوستی را انجام دادند و به دلیل حساسیت و دقت کاری که دارند برای این اثر انتخاب شدند.
        وی گفت: این استاد برجسته رنگ‌بندی دو ماه وقت گذاشتند تا کار رنگ‌آمیزی قالیچه را انجام دهند.
        دبیر موسسه صلح و دوستی افزود: به حق این دو استاد برجسته افتخار دادند که کار طرح و رنگ قالیچه صلح و دوستی را قبول کردند ضمن آنکه استاد فرشچیان به خاطر هنر برجسته استاد خیابانی و استاد خیابانی نیز به دلیل طراحی فرش توسط استاد فرشچیان این کار را قبول کردند.
        شایق ادامه داد: با توجه به جلسه ستاد قالیچه صلح و دوستی که در تبریز برگزار شد، تصمیماتی گرفته شد که رونمایی با حضور این دو هنرمند برجسته و در پاسداشت آنان یکی از این تصمیمات اتخاذ شده است.
        تبریز شهری حساس و دارای قابلیت برای انجام کارهای فرهنگی است و با وجود کنسولگری چند کشور در این شهر، دانشگاه بین‌المللی و منطقه آزاد ارس، بسیاری از شخصیت‌ها در تبریز وسواس دارند که در ادامه بافت قالیچه‌، حرکتی در خور شأن موزه، شأن تبریز و جایگاه فرش صلح و دوستی انجام شود.
        در بافت این قالیچه هیچ اعتباری از سوی دستگاه‌های دولتی خرج نشده و چون این حرکت، یک حرکت هنرمندانه است، همه‌ کارهای آن از سوی مردم بوده است.
        تا به حال بیش از ۹۰۰ نفر از شخصیت‌های فرهنگی، بازرگانی و سیاسی از ۱۱۷ کشور دنیا و ۴۰ هزار نفر از شخصیت‌های داخلی این قالیچه را گره زده‌اند.


        کاروان موسیقی «صلح و امید» در راه بلژیک

        کاروان موسیقی «صلح و امید» ایران، صبح امروز راهی بلژیک شد.

        سید مصطفی ابطحی، مشاور عالی موسسه فرهنگی اکو و معاون فرهنگی که ارکستر سمفونیک تهران را همراهی می‌کند درباره استقبال مخاطبان از اجرای قطعه «صلح و امید» به خبرآنلاین گفت: اجرای سمفونی «صلح و امید» در استراسبورگ با استقبال بسیار خوب فرانسوی‌ها و هموطنان ایرانی ساکن در استراسبورگ برگزار شد. من فکر نمی‌کردم این تعداد از مردم فرانسه برای شنیدن نغمه‌ها و سازهای ایرانی در سالن حضور پیداکنند.

        او افزود: من به عنوان یک ایرانی افتخار می‌کنم که هنر ایرانی مرز نمی‌شناسد. بسیاری از فرانسوی‌ها که در سالن حضور داشتند، در پایان این اجرا امید داشتند باز هنرمندان ایرانی در کشور فرانسه حضور پیدا کنند و ما را به مهمانی هنر بالند و فاخر موسیقی ایران دعوت کنند.

        ارکستر سمفونیک تهران به رهبری منوچهر صهبایی شنبه شب اولین اجرای خود را در کاخ کنگره‌های شهر استراسبورگ فرانسه برگزار کرد و صبح روز یکشنبه راهی بلژیک شد تا دوشنبه شب، پنجم بهمن، دومین اجرا را در اروپا داشته باشد.


        تاریخ جدیدی برای رونمایی از قالیچه‌ی صلح و دوستی در تبریز اعلام می‌شود

        مدیر پیشین مجموعه‌ی تاریخی فرهنگی سعدآباد گفت: برنامه‌ریزی‌ها برای رونمایی دوباره از قالیچه‌ی صلح و دوستی به‌منظور ادامه‌ی کار بافت قالیچه برای اسفندماه امسال انجام شده است.

        به گزارش خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)؛ پس از آن‌که قالیچه‌ی صلح و دوستی همراه عشرت شایق از کاخ سعدآباد به تبریز منتقل شد، مدیر پیشین سعدآباد ۱۸ مهرماه امسال با تأکید بر این‌که بافت قالیچه‌ی صلح و دوستی باید در شأن آن و در مکان و شرایط ویژه‌ای ادامه پیدا کند، گفت، در روزهای آینده، با دعوتی که از مسؤولان می‌شود، ادامه‌ی بافت قالیچه در تبریز آغاز می‌شود.

        اما شایق هفته‌ی پیش، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به بافت تقریبا یک‌چهارم قالیچه‌ی صلح و دوستی در تبریز، اظهار داشت: بافت قالیچه هم‌چنان ادامه دارد و تاکنون تقریبا یک‌چهارم کار بافت به‌پایان رسیده است. چون از مرحله‌ی گلیم‌بافت قالیچه خارج شده‌ایم و به بافت اصلی که متنی حساس با نخ ابریشم دارد، وارد شده‌ایم، اکنون بافت ادامه دارد تا دوباره به بخش گلیم‌بافت قالیچه برسیم و آن زمان، از شخصیت‌ها برای گره زدن به قالیچه دعوت می‌کنیم.

        وی بیان کرد: بافت متن اصلی قالیچه به‌دلیل ظرافت و اهمیت کار توسط بافنده‌های ماهر و استادکاران انجام می‌شود، چون گره‌های عمومی (غیرحرفه‌یی) ممکن است، به بافت خدشه وارد کنند.

        او در پاسخ به این پرسش که آیا طرح و نقشه‌ی استاد فرشچیان در بافت قالیچه استفاه می‌شود یا طرح منشور کوروش، گفت: این قالیچه یک طرح بیش‌تر ندارد که آن هم در زمان ادامه‌ی بافت و رونمایی از قالیچه اعلام می‌شود.

        مدیر پیشین مجموعه‌ی فرهنگی ـ تاریخی سعدآباد با اشاره به برنامه‌ریزی برای رونمایی از ادامه‌ی بافت قالیچه در اسفندماه، افزود: در این ایام، طرح به مرحله‌ای می‌رسد که همه می‌توانند آن را ببینند.

        شایق درباره‌ی چگونگی حضور مسؤولان و شخصیت‌ها در تبریز برای گره زدن به قالیچه‌ی صلح و دوستی، بیان کرد: بسیاری از افراد و نخست‌وزیرها در این طرح شرکت کردند و به آن گره زدند؛ ولی چون زادگاه این طرح و هنرمندان آن تبریز است و این شهر محل تردد بازرگانان و نیروهای سیاسی عالی‌رتبه نیز هست، گره زدن بر قالیچه امکان‌پذیر خواهد بود.

        وی ادامه داد: هرچند همه برای این کار به تبریز نمی‌آیند، ولی چه می‌شود اگر برخی نیز برای گره زدن به قالیچه به تبریز بیایند؟ با این وجود، ما از کسی برای این کار دعوت نمی‌کنیم. اگر کسی علاقه داشت، این کار را انجام می‌دهد. این مشکل ما نیست، برای کسی که فرصت آمدن به تبریز و گره زدن به قالیچه را ندارد، نمی‌توانیم هزینه‌ای را به گروه حمایت‌کننده‌ی قالیچه تحمیل کنیم.

        او درباره‌ی زمان به‌پایان رسیدن بافت قالیچه، گفت: مصوبه‌ی ستاد بافت قالیچه برای زمان به‌پایان رساندن قالیچه تفاوت کرده است، چون این اثر، هنری و ماندگار است و قرار است، برای نسل‌های بعد باقی بماند. اکنون درباره‌ی زمان پایان یافتن بافت قالی پیش‌بینی نداریم.

        به گزارش ایسنا، شایق ۱۷ آبان‌ماه سال پیش، درباره‌ی وضعیت قالیچه‌ی صلح و دوستی به خبرنگار ایسنا گفت، از زمان مطرح شدن این طرح یعنی تیرماه امسال (۱۳۸۷) و پس از گذشت حدود سه‌ماه، طراحی قالیچه تمام شده و طرح آن که کتیبه‌ی حقوق بشر کوروش است، مردادماه ۱۳۸۷ با حضور معاون فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در تبریز رونمایی شد.

        او هم‌چنین ۱۸ مهرماه امسال درباره‌ی این‌که آیا طرح استاد فرشچیان برای بافت قالیچه اجرای می‌شود، بیان کرد، برای ادامه‌ی بافت در تبریز، برنامه‌ای برگزار خواهد شد که جزییات آن، آن‌جا اعلام می‌شود.

        مدیر پیشین مجموعه‌ی فرهنگی ـ تاریخی سعدآباد ۱۷ آبان‌ماه سال گذشته درباره‌ی مدت زمان لازم برای بافت این قالیچه و تحویل دادن آن به سازمان ملل اظهار کرد، پیش‌بینی اولیه دست کم یک‌سال است که این قالیچه در ابعاد شش متر بافته می‌شود.


        bg bg