Persian | English
bg bg

آخرین اخبار

اسلام جنگ متجاوزانه را محکوم کرده است


رییس سابق دانشگاه تهران با اشاره به تقدم اصل صلح بر جنگ در اسلام، گفت: قرآن مساله جنگ را محکوم نکرده است. محکوم کردن جنگ به معنای تضعیف حقوق دولت‌ها و ملت‌هایی است که مورد تجاوز متخاصم قرار گرفته‌اند اما اسلام جنگ متجاوزانه را محکوم کرده و جهاد اسلامی و دفاع مشروع در اسلام مقدس است.

به گزارش  بشرنیوز ، آیت الله عباسعلی عمید زنجانی در نشست حقوق بشر دوستانه بین المللی از منظر اسلام با تبریک طلوع فجر به بررسی مقدمه حقوق بشر دوستانه از منظر اسلام پرداخت و گفت: حقوق بین المللی معاصر در غرب از زمان گروسیوس هلندی با نوشتن کتاب صلح و جنگ عملا از قرن ۱۶ آغاز شد. این نویسنده و محقق در قرن ۱۶ می‌زیسته، در حالی که قدیمی ترین کتب تدوین شده در اسلام مربوط به صلح و جنگ به قرن دوم هجری یعنی در سال ۱۸۰ هجری توسط محمدحسن شیبانی با تحریر کتاب اسیر الکبیر بر می‌گردد.

وی گفت: نویسنده دیگری در قرن پنجم این کتاب را تفسیر و در پنج جلد منتشر کرده ، در اسلام هشت قرن قبل از اروپا در این خصوص مساله مطرح شده است.

این استاد دانشگاه افزود: مساله جنگ غیر قابل کنترل است و آنچه ما جنایت جنگی می‌نامیم در جنگ‌ها به وفور رخ می‌دهد و در جنگ حقوق اسرا، مجروحان، کودکان و زنان تضعیف می‌شود. شهرها تخریب و غنایم غارت می‌شود که نمونه بارز آن جنگ جهانی اول و دوم، جنگ کره، ویتنام، خاورمیانه، جنگ تحمیلی عراق به کمک امریکا بر علیه ایران بود که در این جنگ‌ها فجایع زیادی رخ داد.

عمید زنجانی با بیان این‌که ادیان ابراهیمی بنیانگذاران اولیه قواعد و مقررات مربوط به صلح و جنگ بودند و اسلام شارع این قوانین است، گفت: اسلام اجبار می‌کند قبل از دست زدن به هر گونه مخاصمه و جنگ طرفین ملزم به مذاکره و گفت و گو هستند.رسول گرامی اسلام وقتی سپاهی را برای دفاع می‌فرستادند به آنها دستور می‌داد اول مذاکره کنند، اگر مذاکره نافرجام ماند، در آن صورت راه حل‌های مسالمت آمیز مقدم بر عملیات جنگی است.

این استاد دانشگاه افزود: متاسفانه برخی مفاهیم اسلامی را در موازین بین المللی مطرح می‌کنیم با بدل‌های نامطلوبی در آن مواجه می‌شویم. وقتی می‌گوییم جهاد اسلامی نباید تداعی کننده جنگ‌های مقدس دوران جاهلیت غرب باشد. در اسلام اصل بر صلح است مگر این‌که ملت و دولتی تحت ظلم قرار بگیرد که جهاد فی سبیل الله در اینجا مطرح می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که آغاز جنگ نباید شبیخون باشد، گفت: از منظر فقه اسلامی شبیخون محکوم است اما مساله مقابله به مثل حق محفوظی است و اگر دشمن از این روش استفاده کرد و شبیخون زد مساله جداگانه است.

عمیدزنجانی محدودیت‌های مطرح شده از اسلام در زمان جنگ را تعرض به زنان، اطفال، افراد مسن، غیر نظامیان، بیماران و افراد دچار ضعف بدنی و استفاده از ابزار جنگی مناسب عنوان کرد و گفت: فقه اسلامی اجازه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را نمی‌دهد و در موارد صلح آمیز باید انرژی هسته‌ای استفاده شود و این‌که در خاورمیانه انبار سلاح اتمی در اسرائیل انباشته شده برای جهان خطرناک است.

وی با تاکید بر این‌که بررسی حقوق بشردوستانه از منظر اسلام با سیاست خارجی کشورهای اسلامی متفاوت است، گفت: مخاطب سخنان ما جهانیان هستند و سعی اسلام در آن است که متخاصمین از هر گروه و مذهب در دنیا به هر نحوی به آتش بس نزدیک شوند. آتش بس یکی از مسایل مورد تاکید فقه اسلامی است که سرانجام جنگ به قراردادی منجر شود.

این استاد دانشگاه افزود: روش و شریعت اسلام آن است که روابط بین ملت‌ها براساس قرارداد باشد، اگر این روابط عادلانه نباشد اما عدالت توافقی را به همراه داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: روابط باید بر اساس قرارداد باشد و بر قراردادها پایبندی نشان داده شود تا در صورت امکان در عمل به قراردادها پایبند باشند.

bg bg