Persian | English
bg bg

بایگانی

توجه صرف به جنبه هنری قالی کشور نمی تواند راهگشا باشد

قالیچه صلح ودوستی جهانی:توجه صرف به جنبه هنری قالی کشور نمی تواند راهگشا باشد

در این رابطه هوشنگ فاخر عضو هیئت رئیسه اتاق فکر فرش دستباف گفت: تغییر در مدیریتها و سپردن هنر-  صنعت قالی از یک تشکیلات به تشکیلات دیگر، منفعت جز اینکه جایگاه این صنعت را تا مدتی سست و متزلزل کند، نخواهد داشت.

وی در گفتگو با مهر افزود: فارغ از مثبت یا منفی بودن عملکرد مرکز ملی فرش ایران در سالهای اخیر، مشکلات اقتصادی از جمله عواملی است که اجازه اعتلای قالی کشور را نمی دهد.

فاخر از جمله این عوامل را تثبیت نرخ ارز در سالهای اخیر دانست و خاطرنشان کرد: براساس آمار بانک مرکزی، از سال ۸۰ تا اواخر سال ۸۸، هزینه تولید قالی به همراه تورم، ۲۵۰ درصد افزایش داشته، این درحالی است که ۷۰ درصد سهم قیمت تمام شده قالی مربوط به دستمزد قالیبافان است.

وی گفت: تثبیت نرخ ارز با توجه به ارتقای هزینه های تولید، قدرت رقابت از قالیهای تجاری کشور را ربوده، این در حالی است که عمده قالیهای صادراتی کشور تجاری هستند، در صورتی که متوسط قیمت قالیهای صادراتی رقبا هر متر ۱۰۰ دلار است که البته به دلیل کیفیت کم و نیروی کار ارزان است.

عضو هیئت رئیسه اتاق فکر فرش دستباف خاطرنشان کرد: به نظر می رسد اصلاح نرخ ارز قدرت رقابت کشور را بالا می برد؛ چراکه این امر باعث اختلاف قیمت ۴۰ درصدی قالیهای ایران با سایر رقبا شده است.

به گفته فاخر، در قانون برنامه چهارم توسعه پیش بینی شده بود که نرخ ارز مطابق با تورم داخلی افزایش یابد اما این مصوبه اجرایی نشد.

این گفته ها در شرایطی مطرح می شود که معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، غفلت وزارت بازرگانی از جنبه هنری صنعت قالی کشور را از جمله معضلات اصلی می داند و معتقد است که این بخش مغفول مانده است.

فاخر با رد این ادعا معتقد است که برگزاری جشنواره های متعدد در قسمت هنری و تجلیل از طراحان و هنرمندان، نشانگر توجه به این جنبه است، ضمن اینکه حمایت از طراحان و هنرمندان قالی برای حضور در نمایشگاههای خارجی نیز موید این مساله است.

به گفته وی، توجه صرف به جنبه هنری قالی کشور نمی تواند راهگشا باشد؛ چراکه در نهایت تولیدات باید روانه بازارهای بین المللی شود، بنابراین تولید با کیفیت و صادرات موفق، می تواند راهگشا باشد.


انتقال قالی به سازمان میراث فرهنگی به نفع این هنر- صنعت نیست

قالیچه صلح دوستی جهانی:انتقال قالی به سازمان میراث فرهنگی به نفع این هنر- صنعت نیست

مدیرعامل پیشین شرکت سهامی فرش ایران با ابراز مخالفت با انتقال مدیریت قالی ایران به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به خبرنگار مهر گفت: تصور من بر این است که انتقال مدیریت قالی از وزارت بازرگانی به سازمان میراث فرهنگی تاثیر چندانی بر اعتلای قالی ایران داشته باشد، حتی به صراحت می توان گفت که این امر به نفع هنر- صنعت نیست.

سیدجلال الدین بصام افزود: ایجاد ثبات نسبی در هنر- صنعت قالی و تمرکز بر ارتقای جایگاه این هنر- صنعت در کشور توسط مرکز ملی فرش ایران، سه سال به طول انجامید، حال اگر این مسئولیت به سازمان میراث فرهنگی سپرده شود، سه سال زمان می برد تا تشکیلات و ساختار راه اندازی شود تا به نقطه فعلی برسیم. بنابراین، نباید اجازه داد که کار با آزمون و خطا پیش رفته و زمان هدر رود.
وی اظهارداشت: هنر- صنعت قالی درگیر مشکلات کلان اقتصادی است. از سوی دیگر، قالی کالایی است که برای تولید آن، نیروی کار نقش بسزایی در هزینه های تمام شده دارد؛ ضمن اینکه بروز مشکلات در اقتصاد کلان، به سرعت در این هنر- صنعت بروز و ظهور می یابد و به عبارتی، بحران سریعتر درک می شود.

بصام تصریح کرد: مشکل قالی در ثابت بودن قیمت ارز است، این درحالی است که قیمت ارز از سال ۷۸ که حدود ۸۰۰ تومان بود، به ۱۰۰۰ تومان در حال حاضر رسیده است، درحالیکه تورم و دستمزدها، به شدت افزایش داشته است.
به اعتقاد بصام، تغییر مدیریت چاره کار نیست. اینکه چه دستگاهی مسئول باشد چندان اهمیت ندارد، بلکه باید از افراد خوش فکر و آشنا به تمامی مسائل هنر- صنعت قالی و نه تنها یک جنبه آن، دعوت شود تا چالش ها و دست اندازهای راه توسعه این هنر- صنعت را برطرف کنند.


حضور رهبر معظم انقلاب در خلیج فارس که پیام صلح، دوستی و امنیت را برای ملت ایران داشت

سایت قالیچه صلح ودوستی جهانی:عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران با اشاره به نامگذاری سال ۸۹ به همت و کار مضاعف، گفت: در سال ۸۹ مسئولان باید با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری مشکلات اقتصادی اعم از تورم و بیکاری را با کار و همت مضاعف بررسی کنند.

عشرت شایق نماینده سابق مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی و عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس با اشاره به نامگذاری سال ۸۹ به کار و همت مضاعف از سوی رهبر معظم انقلاب به شیوه انتخاب نام سال‌های گذشته از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت که رهبر انقلاب بر اساس مباحث اعتقادی و در راستای اصلاح الگوهای مستقر و حرکت آن به سوی الگوهای دینی هر سال را به نام یک مصداق دینی نامگذاری می‌کند.
وی با بیان اینکه رهبر انقلاب سال وجدان کاری و انضباط مالی، اصلاح الگوی مصرف، سال پیامبر مکرم اسلام و امیرالمؤمنین را در راستای مباحث مطرح شده در آیین اسلام و معرفی الگوهای جهان اسلام به دنیا نامگذاری کرده‌اند، به همت و کار مضاعف اشاره و با بیان اینکه این اصطلاح دینی نهفته شده در اعتقادات ملت ایران است، گفت: کار و همت مضاعف در راستای اجرای صحیح موازین اجتماعی دین اسلام معرفی شده است.
شایق با بیان اینکه کار و همت مضاعف باید از سوی تک‌تک آحاد ملت ایران آغاز شود و کشور با اتحاد و همدلی به سمت پیشرفت و تعالی حرکت کند، گفت: مقام معظم رهبری همت و کار مضاعف را از خودشان شروع کرده‌اند تا الگویی برای همه ملت ایران و همه مسلمانان جهان شود.
وی در ادامه به حضور مقام معظم رهبری در خلیج فارس اشاره کرد و گفت: حضور رهبر معظم انقلاب در خلیج فارس که پیام صلح، دوستی و امنیت را برای ملت ایران داشت حاکی از مطالبه همت مضاعف رهبری از مسئولان بود.
نماینده سابق مردم تبریز همچنین با اشاره به چهارمین حضور رهبر معظم انقلاب در مناطق عملیاتی جنوب کشور گفت: حضور ارزشمند مقام معظم رهبری در کنار جوانان در مناطق عملیاتی فتح‌المبین و بیانات معظم له در این منطقه جنگی نشانگر عزم راسخ ایشان در همت و کار مضاعف بود.
عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در پایان گفت: در سال ۸۹ مسئولان باید با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری مشکلات اقتصادی اعم از تورم و بیکاری را با کار و همت مضاف بررسی کنند.


نوروز برای صلح جهانی

سایت قالیچه صلح ودوستی جهانی:محمدرضا قزلسفلی در مصاحبه با رسانه های خبری سیرالئون گفت: نوروز سمبل مبارزه فرهنگی علیه تلاش های سیاسی و اجتماعی بیگانگان بوده و همواره حامل پیام صلح و عظمت  است .

به گزارش اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، قزلسفلی رایزن فرهنگی ایران  در سیرالئون گفت:یکشنبه بیست و یک مارس ۲۰۱۰ اولین روز ماه از فصل بهار سال جدید هجری شمسی ۱۳۸۹ ایران می باشد .  نوروز ریشه عمیقی در فرهنگ و سنت های تاریخ ایران داشته و جشن های آن هرسال با مراسم ویژه ای در ایران و چندین کشور برگزار گردیده و یک پدیده فرهنگی زنده ای می باشد .

وی افزود: جشن های نوروز سابقه طولانی در ایران داشته و چند روز قبل از آن ایرانی ها خانه تکانی ، شستشوی اثاث منزل ، تهیه لباس نو نموده و بعد ازتحویل سال صله ‌رحم ، دید و بازدید ، کمک به نیازمندان ، دیدار از اقوام و دوستان خود داشته ، اعطاء هدایا ( عیدی ) و … به عمل می آورند .

رایزن فرهنگی ایران در بخشی از مصاحبه خود با بیان اینکه نوروز ،  ایرانی ها را قادر نموده است تا عظمت دیرینه خود را در مواجهه با تسلط خارجی ها حفظ نمایند گفت که این عید باستانی سمبل و نماد تلاش فرهنگی برای توسعه صلح و عظمت می باشد . آئین های نوروز می تواند برای سیرالئون در جستجوی صلح ، توسعه و عدالت اجتماعی می باشد مفید و آموزنده باشد . زیرا نوروز سمبل مبارزه فرهنگی علیه تلاش های سیاسی و اجتماعی بیگانگان بوده و همواره حامل پیام صلح و عظمت بوده است .

قزلسفلی با بیان اینکه مهم ترین ویژگی نوروز همبستگی وهمزیستی بین مردم ایران و سایر ملت ها می باشد گفت: مردم ایران در ایام نوروز با گرد آمدن در کنار یکدیگر شادی خود را با هم تقسیم می‌ کنند . با بوسیدن روی یکدیگراز کدورت ها دوری می ‌جویند . با دیدار از بزرگسالان از آن ها سپاس و قدرشناسی به عمل می آورند .  نوروز و بسیاری از باورها ، آیین ها و جشن های ایرانی از پدیده‌های طبیعت برخاسته و از آن الهام گرفته است.

رایزن فرهنگی ایران در بخشی از مصاحبه ها با بیان اینکه نوروز به عنوان نماد فرهنگ و تمدن ایرانی  دست آوردهای فراوانی به بشریت ارزانی داشته است گفت : این عید باستانی مطابق با معیارهای دینی و انسانی و فرهنگی بوده و بقاء آن با تائید دین مبین اسلام تداوم داشته است . آئین های نوروز سرشار از معنویت ، انسانیت ، نوع دوستی ، مهربانی ، وحدت ، عدالت اجتماعی ، شادی ، آزادی بیان ، صلح ، عظمت و پاکی دل ها می باشد ‌.

وی در بخشی از مصاحبه خود با اشاره به سفره هفت سین گفت: سفره هفت سین در ایران آداب و رسوم خاصی دارد. آینه نشانه روشنایی ، شمع نشانه نورو درخشش ، یک کاسه آب نشانه پاکی از جمله آئین های سفر هفت سین می باشد . همچنین برای تزئین سفره از ماهی قرمز کوچک نیز جهت زیبایی سفره هفت سین استفاده می شود . کتاب قرآن مجید نیز بر روی سفره قرارداده می شود . اقلام هفت سین معنی خاصی دارند . سیب نماد زیبایی وتندرستی ، سنجد به معنای عشق و محبت ، سبزه نماد سرسبزی زندگی ، سمنو سمبل برکت ، سیر برای شفا و سلامتی ، سکه نماد رزق وروزی و… می باشد .

رایزن فرهنگی در ادامه مصاحبه خود توضیح داد که جشن ها و آئین های نوروز که دارای اندیشه ‌ها و آرمان های الهی و انسانی می باشد جزء معدود آداب و رسومی است که در ایران و چند کشور پا بر جا مانده است.  لذا نوروز توانسته است ملت ها  و اقوام گوناگونی را که به آن باور دارند در داخل و خارج ایران به هم نزدیک نماید .

اهمیت نوروز و نقش فرهنگی آن باعث شده است که این سنت سازنده در بین ملت های مختلف شرق مورد احترام بوده و از آن به عنوان یک عامل فرهنگی – سیاسی برای اعمال دیپلماسی فرهنگی در راستای همگرائی های  منطقه ای استفاده شود .

آئین های نوروز چنان با اسلام در آمیخته است که حضرت امام جعفر صادق (ع) ششمین امام مسلمانان جهان از خاندان پیامبر اکرم (ص) هم آن را آئینی مبارک و مقدس برشمرده اند و پیروان خود را به برگزاری و بزرگداشت آن دعوت کرده اند .



۱۰۴۰بازدیدکننده نوروزی به موزه فرش رفتند

سایت قالیچه صلح ودوستی جهانی:- بر اساس گزارش‌های موجود از اول نوروز ۸۹ تاکنون نزدیک به یک هزار و ۳۹ بازدیدکننده خارجی و داخلی از موزه فرش ایران بازدید کرده‌اند.

مدیر موزه فرش ایران در گفتگو با میراث آریا ضمن بیان این مطلب افزود:در حال حاضر از این تعداد بازدیدکننده، بازدیدکننده ایرانی تمام بها حدود ۴۶۱ نفر و ایرانی نیم بها حدود ۱۳۸ نفر و بازدیدکنندگان رایگان نزدیک به ۲۰۷ نفر گزارش شده است.

پرویز اسکندرپور خرمی با بیان این که تاکنون بازدیدکنندگان خارجی تمام بها در حدود ۲۲۶ نفر بودند بیان داشت: از بازدیدکنندگان خارجی این موزه می‌توان از سفیر ترکیه به همراه همراهان و همسر وزیر صنایع ترکیه نام برد.

وی اضافه کرد: بازدیدکنندگان رایگان یا نیم بها مشمول بازدیدکنندگان دارای کارت دانشجوئی، بازنشستگی یا کارمند سازمان یا نهاد خاص،‌ همکاران، خبرنگاران و…. می‌شود.

به گفته این مقام مسئول در موزه فرش ایران؛ همچنین راهنمایان موزه به تبیین و تشریح سفره هفت‌سین و ترکیب اجزای آن به بازدیدکنندگان خارجی و داخلی در طول بازدید پرداختند.


شهردار گنبد خواستار تبدیل خانه پدر فرش ترکمن به موزه شد

سایت قالیچه صلح ودوستی جهانی:شهردار گنبد گفت: خانه استاد “محمد نیازی” پدر فرش ترکمن به موزه فرش تبدیل شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن ایران، سید منصور باقری در گفتگو با خبرنگار مهر در گنبد افزود: این شهر تاریخی با قدمتی چند هزار ساله به اندازه یک شهر تازه تاسیس موزه برای نمایش آثار و داشته های تاریخی و فرهنگی ندارد.
وی اظهار داشت: این درحالی است که پیشینه فرهنگی این شهر که میراث دار شهر تاریخی جرجان و بلندترین برج آجری جهان است برکسی پوشیده نیست.
وی اظهار داشت: کمبود امکانات گردشگری و فضاهای مناسب موجب شد تا نتوانیم پشتوانه تاریخی، فرهنگی و هنری مردمان این قوم را به طوری موثر و زیبا به نمایش بگذاریم.

وی خاطرنشان کرد: وجود چنین فضاهایی در بازتاب فرهنگ و تمدن در ذهن و جان مسافران و ساکنان این دیار تاریخی تاثیر به سزایی دارد.

شهردار گنبد از متولیان میراث فرهنگی گلستان خواست برای ارج نهادن به مقام هنر و هنرمندان بزرگ این مرز و بوم، خانه استاد محمد نیازی را به موزه ای زیبا و در خور نام این شهر تبدیل کنند.

باقری یادآور شد: شهر تاریخی گنبد فاقد مکانی مناسب برای عرضه و نمایش آثار تاریخی و هنری بوده که این امر مظلومیت این شهر را به نمایش می گذارد.

وی افزود: نیاز است تا مسئولان میراث فرهنگی استان برای ایجاد موزه فرش که در برگیرنده آثار استاد محمد نیازی است در منطقه اقدام کنند.

استاد محمد نیازی پدر فرش ترکمن بیش از ۵۰ سال درباره فرش ترکمن به تحقیق و پژوهش پرداخته است.


سازمان دیده بان حقوق بشر از لیبی خواست درباره سرنوشت رهبر شیعیان لبنان و دوتن از همراهانش که در سال ۱۹۷۸ ناپدید شدند، توضیح دهد. به گزارش بشرنیوز و به نقل از پایگاه خبری “المحیط “، سازمان دیده بان حقوق بشر از لیبی که میزبان نشست سران عرب است، خواست درباره سرنوشت “امام موسی صدر “، رهبر شیعیان لبنان و دو تن از همراهانش که در سال ۱۹۷۸ ربوده شده بودند، توضیح دهد. امام موسی صدر که رهبری جنبش “امل ” شیعه را بر عهده داشت، در سال ۱۹۷۸ و در زمان جنگ داخلی لبنان برای مذاکره با رهبر لیبی به این کشور سفر کرد، اما پس از آن ناپدید شد؛ طرابلس مدعی است که وی با یک هواپیما به ایتالیا رفته است، اما شیعیان لبنان معتقدند که دولت لیبی به دلایل سیاسی وی را ربوده است. روابط لبنان و طرابلس هنگامی تیره‌تر شد که یک قاضی تحقیق لبنانی در سال ۲۰۰۸ قرار اتهامی را در پرونده ربودن “امام موسی صدر ” صادر کرد، پس از آن “سمیح الحاج “، بازپرس دادگستری لبنان، “قذافی ” را به ربودن “امام صدر ” و “محمد یعقوب ” از یاران وی و “عباس بدر‌الدین ” روزنامه نگاری که وی را در سفر به لیبی همراهی کرده بود، متهم کرد. اختلاف دو کشور موجب شده است تا “میشل سلیمان ” از شرکت در نشست سران عرب درشهر “سیرت ” لیبی خودداری کرده و نماینده لبنان در اتحادیه عرب و کاردار سفارت لبنان در طرابلس در این نشست شرکت می کنند. طرابلس هرگونه دست داشتن در ربودن “امام موسی صدر ” را رد کرده و می گوید که وی به ایتالیا سفر کرد، اما دولت ایتالیا ورود وی به این کشور را رد کرده است. سازمان دیده بان حقوق بشر همچنین خواستار این شد که لیبی درباره “جاب الله حامد مطر ” و “عزات یوسف المقریف ” ، دو مخالف لیبیایی که ابتدا توسط نیروهای امنیتی مصر بازداشت شده و سپس به نیروهای لیبیایی تحویل داده شدند ، اما از سال ۱۹۸۰ تاکنون خبری از آنها در دست نیست، توضیح دهد. این سازمان از لیبی خواست تا حقیقت را درباره این قربانیان بیان کند و برای آنها غرامت پرداخت کرده و عاملان اختفای آنها را محاکمه کند.

سایت قالیچه صلح ودوستی جهانی :شورای حقوق بشر سازمان ملل قطعنامه‌ای در محکومیت “اهانت به ادیان ” صادر کرد.

به گزارش  بشرنیوز ، ائتلافی از ۱۷ کشور عمدتاً غربی از جمله ایالات متحده امریکا و هلند با این قطعنامه مخالفت کردند این درحالی است که ۲۰ کشور به نفع این قطعنامه رأی داده و هشت عضو شورای حقوق بشر در جلسه حضور نداشتند.

این قطعنامه مورد تصویب شورای حقوق بشر با ۴۷ عضور قرار گرفت و به قطعنامه سال گذشته در همین رابطه شباهت دارد اما در قطعنامه امسال بخشی به محکومیت رأی‌گیری و همه‌پرسی سوئیس برای ممنوعیت ساخت مناره در این کشور اختصاص داده شده است

این قطعنامه مورد انتقاد گروههای لیبرال بر سر نگرانی در رابطه با نقض آزادی بیان قرار گرفته است. این درحالی است که بسیاری طرفداران حقوق بشر مستمسک آزادی بیان را توجیهی برای اهانت به دین نمی‌دانند.

در این قطعنامه اشاره‌ای به تبعیض و رویکردهای ضد اسلامی نشده است.


سازمان دیده بان حقوق بشر خواستار روشن شدن سرنوشت امام موسی صدر شد

سایت قالیچه صلح ودوستی جهانی:سازمان دیده بان حقوق بشر از لیبی خواست درباره سرنوشت رهبر شیعیان لبنان و دوتن از همراهانش که در سال ۱۹۷۸ ناپدید شدند، توضیح دهد

به گزارش  بشرنیوز و به نقل از پایگاه خبری “المحیط “، سازمان دیده بان حقوق بشر از لیبی که میزبان نشست سران عرب است، خواست درباره سرنوشت “امام موسی صدر “، رهبر شیعیان لبنان و دو تن از همراهانش که در سال ۱۹۷۸ ربوده شده بودند، توضیح دهد.

امام موسی صدر که رهبری جنبش “امل ” شیعه را بر عهده داشت، در سال ۱۹۷۸ و در زمان جنگ داخلی لبنان برای مذاکره با رهبر لیبی به این کشور سفر کرد، اما پس از آن ناپدید شد؛ طرابلس مدعی است که وی با یک هواپیما به ایتالیا رفته است، اما شیعیان لبنان معتقدند که دولت لیبی به دلایل سیاسی وی را ربوده است.

روابط لبنان و طرابلس هنگامی تیره‌تر شد که یک قاضی تحقیق لبنانی در سال ۲۰۰۸ قرار اتهامی را در پرونده ربودن “امام موسی صدر ” صادر کرد، پس از آن “سمیح الحاج “، بازپرس دادگستری لبنان، “قذافی ” را به ربودن “امام صدر ” و “محمد یعقوب ” از یاران وی و “عباس بدر‌الدین ” روزنامه نگاری که وی را در سفر به لیبی همراهی کرده بود، متهم کرد.

اختلاف دو کشور موجب شده است تا “میشل سلیمان ” از شرکت در نشست سران عرب درشهر “سیرت ” لیبی خودداری کرده و نماینده لبنان در اتحادیه عرب و کاردار سفارت لبنان در طرابلس در این نشست شرکت می کنند.

طرابلس هرگونه دست داشتن در ربودن “امام موسی صدر ” را رد کرده و می گوید که وی به ایتالیا سفر کرد، اما دولت ایتالیا ورود وی به این کشور را رد کرده است.

سازمان دیده بان حقوق بشر همچنین خواستار این شد که لیبی درباره “جاب الله حامد مطر ” و “عزات یوسف المقریف ” ، دو مخالف لیبیایی که ابتدا توسط نیروهای امنیتی مصر بازداشت شده و سپس به نیروهای لیبیایی تحویل داده شدند ، اما از سال ۱۹۸۰ تاکنون خبری از آنها در دست نیست، توضیح دهد.

این سازمان از لیبی خواست تا حقیقت را درباره این قربانیان بیان کند و برای آنها غرامت پرداخت کرده و عاملان اختفای آنها را محاکمه کند.


اطلاعیه مهم اتاق فکر فرش دستباف ایران پیرامون اظهارات معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی

سایت قالیچه صلح ودوستی جهانی:امیدوار بودیم دستگاه متولی و یا دستگاه های نظارتی با برخوردی معقول و منطقی با اظهارات معاون صنایع دستی کشور ما را از ورود به چنین بحثی بی نیاز کنند. مع الاسف این انتظار پس از قریب دو هفته بی پاسخ ماند. از اینرو لازم دانستیم تا نسبت به بروز التهاب مخرب دیگری در فضای فرش کشور هشدار دهیم.

اطلاعیه مهم

ما ز زر گشتن پشیمان گشته ایم
مرحمت فرموده ما را مس کنید…!

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی در نشست خبری یک‌شنبه، ۲۳ اسفندماه که با موضوع ارایه گزارش عملکرد این سازمان برقرار نموده بود، از الحاق فرش دستباف کشور به معاونت صنایع دستی خبر داد .
تهمینه دانیالی در همین رابطه مدعی گردیده که این امر پیرو تعاملی است که با وزارت بازرگانی شده بعمل آمده است.
وی به این ادعا بسنده ننموده و افزوده است که “با تأیید وزیر بازرگانی، صنعت فرش سال آینده به این معاونت پیوسته و پیگیری امور این صنعت از این پس از سوی این معاونت انجام خواهد . نمی‌شود که گلیم و جاجیم زیر نظر یک مجموعه باشد و فرش از جای دیگری نظارت شود “.
دانیالی در نشست خبری خود عناوین زیر را در توجیه این طرح بر شمرده است:
- در تعاملی که با وزارت بازرگانی شده است و با تأیید وزیر بازرگانی، صنعت فرش سال آینده به این معاونت می‌پیوندد.
- برای این الحاق، در مدت حدود سه‌ماه، فرصت‌ها و تهدیدها ارزیابی و نشست‌هایی با شرکت سهامی و مرکز ملی فرش ایران برگزار شد
- صنایع دستی باید حفظ و حمایت شود.
- از دید ما و مدیران بازرگانی این کشور این دو صنعت دستی، یعنی فرش و صنایع دستی باید در کنار یکدیگر قرار گیرند.
- ما در ارزیابی فرصت‌ها و تهدیدها به این نتیجه رسیدیم که انجام این کار بهتر است. نمی‌شود که گلیم و جاجیم زیر نظر یک مجموعه باشد و فرش از جای دیگری نظارت شود.
- تا کنون نگاه به فرش فقط بازرگانی بوده است. بنابراین بخش فرهنگ و هنر آن و مالکیت معنوی فرش تا کنون حفظ نشده و ورود بسیاری از کشورهای دیگر در صنعت فرش ایران را بی‌سابقه کرده است.
- در این الحاق، مرکز ملی فرش ایران و کل ساختار آن، کامل به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌پیوندد.
- معتقدم هر چیزی باید ساختار اساسی و سیستماتیک درستی داشته باشد!.
- او درباره‌ی این‌که آیا معاونت صنایع دستی آمادگی پذیرش صنعت بزرگ فرش را در خانواده‌ی خود دارد، بیان کرد: این‌که من متولی صنایع دستی هستم و عرضه ندارم، یک قضیه است و این موضوع که دو حوزه‌ی فرش و صنایع دستی باید در کنار یکدیگر قرار گیرند، موضوع دیگری است.
- در مذاکره با وزارت بازرگانی به این نتیجه رسیده‌ایم و با ایجاد شرکت مادرتخصصی صنایع دستی، آمادگی پذیرش صنعت فرش را هم داریم.
- این صنایع دستی، ۳۰ سال هنر مغفول بوده و انتظار کسانی که از من می‌خواهند، شش‌ماهه راه صدساله را بروم، غیرمنطقی است.
- حدود دوماه است که با مدیران مرکز ملی فرش، نشست‌هایی را داشته‌ایم و مدیران ارشد وزارت بازرگانی در تماس‌هایی (!) اعلام آمادگی کردند و منتظر اعلام پذیرش ما بودند(!) که امروز این آمادگی را به رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام و برنامه‌ی کامل خود در این زمینه را ارائه کردیم.
- این برنامه، نیاز چندساله‌ی فرش است و فکر می‌کنم، شش‌ماه نخست سال آینده، نتیجه‌ی کاملی را می‌توانیم در این حوزه به‌دست آوریم.
- هنرمندان فرش از این موازی‌کاری و نبود سیاست‌گذاری در حوزه‌ی بافته‌های داری نجات می‌یابند؛ اما تصمیم‌گیری درباره‌ی ساختار اداری و چگونگی ملحق شدن فرش به صنایع دستی از سوی کارگروه تشکیل‌شده (!)، دوماه پس از تعطیلات نوروزی اعلام می‌شود.
- اگر قرار باشد، در این پیوستن فقط به حوزه‌ی فرهنگی فرش بپردازیم و اقتصاد آن را رها کنیم، باز همان بلایی که بر سر صنایع دستی آمد، برای فرش هم اتفاق می‌افتد.
- شورای عالی اداری کشور سال ۸۹ این موضوع را مصوب و ابلاغ می‌کند(!!)

اتاق فکر فرش دستباف ایران در نگاهی کلی به نقش و جایگاه دولت و نهادهای وابسته به آن، معتقد است گرچه دولت متولی امورات کشور از جمله فرش دستباف می باشد، لکن این تولیت، مشروعیت و مقبولیت خود را از توافق عوامل اصلی تولید، از بافنده و رنگرز گرفته تا طراح، مرمتگر، تولیدکننده ، فروشنده ، تاجر و صادرکننده کسب کرده و می کند.
از نگاه دستاندرکاران فرش دستباف ایران، اینکه چه نهاد و سازمانی و با چه تابلو و عنوانی عهده دار تولیگری فرش است، مسئله ای داخلی و میان دستگاهی در دولت است و هیچ تعصب و حساسیتی از بابت دستگاه متولی در میان بخش خصوصی نبوده و نیست.
آنچه اهمیت دارد این است که دستگاه متولی بر اساس چه راهبرد اساسی و کدام برنامه اجرایی و چه تلقی روشنی از حال و آینده فرش دستباف کشور باید انتخاب و عهده دار این مسئولیت باشد.

بخش خصوصی با تجربه ای تلخ از سالها اقدام و اعمال نظر غیرکارشناسانه مراکز متعدد تصمیم گیرنده و دخالت دولت در تصدیگری، که نتیجه ای جز رقابت دولت با بخش خصوصی و اضمحلال و تضعیف این بخش را در پی نداشته و در این زمینه نیز با انتخاب نادرست روشهای تولید، فرش کشور را به آستانه سقوط سوق دادند، به این جمعبندی کارشناسانه رسید که این هنر صنعت نیازمند دستگاه متولی واحدی است که بتواند با اقتدار و ید باسط و اختیارات و بودجه مستقل، راهبری فرش کشور را با یاری و مشارکت واقعی و نه تشریفاتی بخش خصوصی، در تعیین اهداف و برنامه ها در دست گیرد. این نتیجه گیری ناشی از سالها تجربه و نسل ها تلاش دستاندرکاران در این زمینه بوده است. تلاش برای به سامان کشیدن وضعیت فرش کشور عوامل تولید را به این جمعبندی رساند که تشکیل مرکز ملی فرش ایران، با تعاریف پیش گفته، تنها راه حل و مطمئن ترین پل واسط میان بخش تصدیگر خصوصی با متولی رسمی است. از این رو تشکیل مرکز ملی فرش ایران اقدامی تصادفی و پدیده ای بی ریشه و مبنا نبوده و ایجاد و ادامه حیات آن تنها با تلاش و همکاری بخش خصوصی مقدور شد. گرچه باید اذعان داشت که بسیاری از مطالبات و حقوق مورد انتظار از این مرکز تا کنون محقق نگردیده است، لکن همین امر و تجمیع فعالیتهای متنوع و جلوگیری از دخالت های بخشهای مستقل و دور از هم دولتی و شبه دولتی، زمینه ساز ایجاد بسترهای کارامدی شد که اگر نقش بخش مولد در آن به کفایت رعایت می گردید بسیاری از مشکلات موجود پیش از بروز حل و رفع می گردید.

معاونت سازمان صنایع دستی این روزها با جدیت با روش مسابقه حذفی، وارد صحنه گردیده است. معاونتی که به قول کارشناسان خود بیش از ۲۵۰ رشته را تحت پوشش مدیریت خود دارد.۲۵۰ رشته ای که بخش های بزرگ و موثر و کاملا شناخته شده آن امروز عملا از میان رفته و جز کارگاه های کوچک نمایشی در مراکز میراث فرهنگی چیزی از آن باقی نمانده است.

گرچه دانیالی با شهامت خود را بی عرضه معرفی می کند ولی این تعارفات و شکسته نفسی ها نه تنها ایجاد ارزش برای هیچ دستگاه و سازمان و معاونتی نکرده و نمی کند، بلکه با یادآوری تجربه های تلخ سوء مدیریت در بخشهای دستاندرکار دولتی، بیش از پیش موجب نگرانی عوامل تولید گردیده است. استدلال های بی مایه و ضعیف دانیالی که منشاء آن را باید در عدم شناخت وی حتی از کلیات این هنر صنعت جست، موجب تردیدی اساسی نسبت به وضعیت فردای فرش دستباف کشور در میان دستاندرکاران و آشوب در شرایط حساس و شکننده فرش کشور گردیده است.

بهتر می بود تا دانیالی با ارایه گزارش وضعیتی روشن و واقعی از نشانه های عملکرد اثر گذار آن معاونت بر سرنوشت سیاه صنایع دستی کشور، که بعضا جز نام و یادی در خاطره ها چیزی از آن باقی نمانده است، بدون تکرار وعده های عملی نشده متولی قانونی کنونی فرش کشور، به تعیین دقیق تعریف فرش دستباف و جایگاه آن در تفکر معاونت صنایع دستی کشور می پرداخت تا قضاوت صحیحی از نگرش آن معاونت بدست می آمد. لکن متاسفانه بنظر میرسد ایشان در عوض شفاف سازی وضعیت نا بسامان و رو به احتزار صنایع دستی کشور با روش فرسوده و تکراری فرار به جلو، و طرح جنجالی الحاق، که هیچ ریشه قانونی نداشته و ادعاهای تایید وزیر بازرگانی و جلسات مکرر بررسی تهدیدها و فرصت ها با مرکز ملی فرش ایران و شرکت سهامی فرش، جملگی از سوی طرف های مذکور تکذیب گردیده اند، تنها در پی چنگ انداختن به تنها فعالیتی در زمینه هنرهای سنتی است که علی رغم همه تهدیدات و فشارهای مختلف داخلی و خارجی، به همت دستاندرکاران و دلسوزان این رشته هنوز نفس می کشد و نیمه جانی دارد.

مطالبات اساسی و خواسته های دستاندرکاران
مرکز ملی فرش ایران با همه کاستی ها و کمبود ها و کم کاری هایی که از زمان تشکیل با آن همراه بوده است، امروز خانه و ملجاء دستاندرکاران فرش دستباف کشور است که برای بالا بردن خشت خشت آن خون دلها خورده و هزینه ها کرده است. تا دستگاهی به عنوان کانون شناخته شده و مورد اقبال و پشتیبانی عموم دستاندرکاران بوجود آید. دستگاهی که متاسفانه در مسیر حرکت خود، کم کم از بخش موثر و مسبب موجودیتش کناره گرفته و درگیر و دار بروکراسی حاکم بر آن، بسیاری از اهداف اساسی اش بر زمین ماند و اولویت های تعیین کننده آن جابجا گردید. لکن هنوز همین دستگاه با تمامی ایراداتی که بر آن وارد است، بدلیل دخالت مستقیم بخش خصوصی در تشکیل آن، مورد احترام و پشتیبانی جدی و راسخ بخش خصوصی است. که اگر مطالبه اصلی این بخش مورد اعتنا و احترام باشد باید همین دستگاه را در قالب سازمانی مستقل توسعه و ترفیع داد نه آنکه برای “جمع کردن” مشکلات آن، موقعیت و جایگاهش را تا آنجا که در ذهنیت معاونت صنایع دستی ترسیم گردیده، متوهمانه تنزل بخشید. این با هیچ یک از خواسته های بخش اصلی و درگیر فرش دستباف که عمر و سرمایه چند نسل خانوادگی خود را صرف تولید و ترفیع آن نموده اند کمترین نسبتی نداشته و ندارد. جالب آنکه با هیچیک از ادعاهای دستگاه های مرتبط و شعارهای آنان نیز متناسب نیست!

نشستند و گفتند و برخاستند!
اتاق فکر فرش دستباف ایران به صراحت اعلام و اخطار می کند، با هرگونه تغییر در ساختار سازمان متولی فرش کشور که وضعیت موجود را با چشم اندازی روشن بهبود نبخشیده و از برنامه ای مدون و تعریف شده با امکانات و ملزومات مورد نیاز این بخش پشتیبانی نگردیده باشد، و مهمتر از آن بدون دخالت موثر و مشارکت فکری و کارشناسی بخش های فعال و خبرگان این هنر صنعت متولد گردد مخالفت ورزیده و آن را ضربه ای غیر قابل جبران بر پیکر فرش دستباف کشور و سرنوشت تمامی دستاندرکاران آن تلقی می کند.
گرچه دانیالی با روش پیشگویی و آینده بینی این امر را که ” شورای عالی اداری کشور در سال ۸۹ این موضوع را مصوب و ابلاغ می‌کند” تمامی ادعاهای خود را در اخذ تایید و همراهی وزارت بازرگانی و مرکز ملی فرش و شرکت سهامی زیر سئوال برده است، لکن باید این نکته را بدرستی درک کند که با جمع کردن رسانه ها و ایراد خطبه های خوشبینانه و ذهنیتی متوهم، نخواهد توانست جز وارد آوردن زیان و خسران، تحفه دیگری برای فرش دستباف ایران به همراه بیاورد.

فرصت را مغتنم شمرده و گلایه عمیق خود را از سکوت غیر قابل توجیه وزیر بازرگانی که در ادعاهای دانیالی موافق با چنین رویکردی بوده است و همچنین مرکز ملی فرش ایران به عنوان متولی که هر دو از ابتدای تشکیل دولت وعده ها و امید های فراوانی را برای آینده روشن این هنر صنعت و اراده جدی در بکارگیری بخش خصوصی در اتخاذ تصمیمات اساسی داده اند اعلام نموده و انتظار خود را برای شفاف سازی فضای ملتهب موجود مورد تاکید قرار می دهیم.
اگر اظهارات دانیالی آنطور که او ادعا کرده است صحت داشته باشد، باید صراحتا مواضع و رفتار وزارت بازرگانی و مرکز ملی فرش ایران را غیر صادقانه و دوگانه خواند.
در این صورت از این پس واقعا باید با چه اطمینان و باوری و به چه کسی و چه مرجعی اعتماد کرده و با آن دست بیعت دهیم؟

والسلام
هیئت رئیسه اتاق فکر فرش دستباف ایران
سید رضی میری/ علیرضا قادری/ هوشنگ فاخر/ دکتر طاهر صباحی/ دکتر کیخسرو سبجه


“پدر فرش ترکمن” رخ در نقاب خاک کشید

سایت قالیچه صلح ودوستی جهانی:استاد “محمد نیازجان نیازی”، پدر فرش ترکمن عصر جمعه در سن ۸۶ سالگی دارفانی را وداع گفت.به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، استاد نیازی پدر فرش ترکمن موفق به احیای ۸۰۰ نوع نقش مایه های فرش ترکمن شد و چاپ کتاب فرش ترکمن آرزوی دیرینه این استاد بود که محقق نشد.
نیازجان نیازی در سال ۱۳۰۳ ه.ش در شهرستان گنبدکاووس متولد شد. سپس با یادگیری فنون فرش ترکمن در خصوص طراحی و رنگرزی پرداخت و با طراحی سیستم جدیدی از دار عمودی توانست دار افقی ترکمن را تغییر دهد.

استاد نقش قالی ترکمن با طراحی در کاغذهای شطرنجی به شکل علمی اجرا و فرصت های جدیدی را ابداع کرد و تحقیقات جامع در مورد فرش ترکمن و دیدگاه های نویسندگان و هنرمندان را جمع آوری نمود.

استاد نیازجان نیازی تا پایان عمر پربرکت خود موفق به احیای ۸۰۰ نوع از نقش مایه های فرش ترکمن شد و ۵۱ سال در زمینه فرش اصیل ترکمن به تحقیق، مطالعه و فعالیت پرداخت.

پیشینه فرش ترکمن به چندین سده بالغ می‏شود و ۸۱۱ نقش مایه در آن شناسایی شده است و نقش مایه های فرش ترکمن، خاص و منحصر به فرد است و آن را از دیگر دستبافته‏های هنری جهان متمایز می سازد.

پدر فرش ترکمن سالها در آروزی چاپ کتابش در زمینه هنر قالی بافی ترکمن باقیماند و در اواخر عمر، به دلیل پیری و کهولت سن از چندی قبل در منزل خویش بستری بود و سپس به کما رفت.

کتاب ” نیازجان و فرش ترکمن” در معرفی استاد نیازجان نیازی و فرش ترکمن است که از انتشارات فرهنگان و به پیشنهاد علی حصوری و به کوشش ذبیح الله بداغی در سال ۱۳۷۱ تالیف و چاپ شده است.

هدف این کتاب شناساندن نیاز جان، هنرمند و محقق ترکمن و فعالیت ها و تلاش های او در زمینه قالی ترکمن است. در ابتدا سخن ناشر(علی حصوری) که بیان کننده دلیل و چگونگی تالیف این کتاب بوده است. در ادامه دربارة گذشته و وضعیت کنونی فرش ترکمن و فعالیت ها و تلاش های نیازجان برای بالا بردن کیفیت قالی ترکمن و استفاده درست از تعاونی های شهری، روستایی و عشایری برای ترویج و بهبود وضع قالی بافی و همچنین تعلیم و تربیت قالی بافان ماهر سخن به میان آمده است.

سرآغاز این کتاب در مورد چگونگی وضع حال مؤلف در بدو ورود به شهر نیازجان قبل از دیدار و ملاقات او با نیازجان و شرح نخستین دیدار و کارگاه نیازجان بوده است.

در ادامة کتاب به شناخت نیازجان و به کودکی و گذشته ای را که همراه با سفرهای زیادی، برای تحقیق و شناخت قالی ترکمن بوده پرداخته است. هم چنین اطلاعات و تجربه هایی را که در طول دهه ۴۰ شمسی و بعد از آن در مورد وضعیت قالی ترکمن و قالی دیگر کشورهای همسایه کسب کرده است.

بافنده فرش ترکمن زن است و مرد ترکمن را در این حیطه تام راه نمی دهند. زن ترکمن نیز در چارچوبی محدود امکان تلاش دارد، شوهرسالاری با قدرت حاکم است، زن ترکمن، مادر است؛ پخت و پز با اوست، به شوهر، بچه ها، پدر شوهر و مادر شوهر هم باید برسد و در کنار این همه تلاش، در گوشه ای از خانه اش، دار قالی بر پا می کند و از این راه به به اقتصاد خانه کمک می کند، او امکان گسترش کار و کسب معلومات را ندارد. شاید اگر مردان که چون زنان محدود نیستند، قالی می بافتند، وضع به گونه دیگری بود.

در ادامه، نظرات و عقاید نیازجان در مورد قالی و قالی بافی ترکمن ها و درباره همسرش می گوید: همسرم از من حمایت کرد، او بود که مرا تشویق کرد که تا به این جا (ترکمن صحرا) برگردم و کارم را شروع کنم خیلی پیش از این که من آگاهی های اولیه ام از قالی و قالی بافی به دست آورم، او از اصول بافت و رنگ بندی اطلاع داشت. هم اکنون نیز در احیای رنگ بندهای سنتی قالی ترکمن، از او الهام می گیرم.


bg bg