Persian | English
bg bg

بایگانی

پیر روفه گری تبریز در گذشت

سایت خبری خاتون:پیر روفه گری تبریز در گذشت
تاریخ درج خبر : پنجشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ منبع خبر: روابط عمومی اتحادیه قالی تبربز

از رنج پاره دوختن و زحمت رفو                       خونابه دلم ز سر انگشتها چکید

صبح امروز استاد اصغر روفه گر حق ، پیر روفه تبریز درگذشت.

استاد اصغر روفه گر حق بسال ۱۳۰۲ در شهر تبریز در خانواده ای که با حرفه رفوگری گذران زندگی می کردند، بدنیا آمد و از همان اوان کودکی با این حرفه انس گرفته و بعد از پدرش در نزد اساتید آن زمان از جمله مشهدی حسین آق باش مشغول به کار شده است. وی شروع بکار خود را از چهارده سالگی ذکر می نماید و معلومات مهارتی خود را نزد برادر بزرگش میرزاآقا تکمیل می نماید. بعد از آن با جدیت  و علاقه ای که به این هنر داشته با بکارگیری ابتکارات خاص و استعداد بالقوه موجب ابداع برخی از ابزارآلات رفوگری ازجمله قلاب پشت گردیده است. وی به غیر از رفوگری در رشته بافندگی و رنگرزی دارای مهارت و تجارب ارزنده ای میباشد و همواره در عالم فرش از  مرمت کاران سرآمد و صاحب سبک بحساب می آمده است. وی شاگردان بسیاری را تربیت نموده که هرکدام از آنان در نوبه خود از اساتید این حرفه بشمار می روند. بجز برادر زادگانش ،چهار فرزند وی به نامهای: رسول، رحیم، کریم  و محمود از استادکاران خبره این حرفه بحساب می آیند و استاد اصغر روفه گرحق در مقام یک مرمت کار چیره دست تاکنون دهها اثر نادر و تاریخی را مرمت و احیا نموده است که هرکدام جزء آثار ملی و فرهنگی این دیار در مراکز موزه ای خودنمایی می کند.
در سومین دوره مراسم تجلیل از اساتید و پیشکسوتان فرش دستباف ایران  که از سوی مرکز ملی فرش ایران ، اسفند ماه ۱۳۸۷ برگزار شد ، استاد در بخش روفه گری به عنوان مرمت کار برگزیده شناخته و مورد تجلیل قرار گرفت.
وی در اواخر عمر بعلت کم سویی چشم از توان کار محروم گردیده  بود اما بارها می گفت: اگر روزی بینایی خود را باز یابم قصه دل انگیز سوزن و انگشت را دوباره خواهم سرایید.
روحش شاد


جفا در حق فعالان قالی آذربایجان

سایت قالیپه صلح ودوستی جهانی:جفا در حق فعالان قالی آذربایجان

پس از اعلام نتایج مسابقه قالی نمایشگاه کیش ، از طرف گروه تعیین شده مدیریت امور اقتصادی و بازرگانی ، موج نارضایتی فعالان قالی آذربایجان نمایشگاه کیش را فرا گرفت و در پی آن اعتراض و گلایه مندی غرفه داران اعزامی از آذربایجان به نتایج این مسابقه توسط رئیس اتحادیه صنفی به مرکز ملی فرش ایران اعلام شد.

در این باره نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان قالی تبریز به عنوان هماهنگ کننده شرکت کنندگان ازاستان ، ضمن ابراز نارضایتی از اعلام نتایج اعلام داشت ، آذربایجان با نزدیک به ۴۰ درصد صادرات قالی کشور و حضوری پر تعداد  در نمایشگاه کیش ، صاحب بهترین قالیهای تولیدی کشور است ، همچنین قالیهای ارسالی به بخش مسابقه نمایشگاه نیز فراتر ازمعیارهای تعیین شده بود ، اما بی شک مسایل و مواردی وجود داشته که باید مورد بررسی و تامل قرار گیرد.

نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان قالی کشور، نیز با اعتراض به برنامه ریزی نمایشگاه و نحوه تعیین معیارهای انتخاب قالی ها گفت: اطلاع رسانی نا کافی، نبود خریداران داخلی و خارجی و دست آخرهم انتخابهای سوال برانگیز گروه تعیین شده مدیریت امور اقتصادی و بازرگانی مرکز ملی فرش ایران ، همگی نشان از ضعف شدید چندین ساله در این حوزه است.

اسماعیل چمنی ، با اعلام این نکته که عده ایی در مرکز ملی فرش ایران چندین سال است که بطور سیستماتیکی ، درحق فعالان قالی آذربایجان جفا می نمایند ، افزود در حالی که بهترین قالیهای تولیدی کشور از این استان است. اما حضور نداشتن در جشنواره کشوری گره زرین سال گذشته ، مسابقه قالی نمایشگاه تهران و دست آخرهم نمایشگاه کیش ، نشان می دهد که عده ایی در این مرکز با نهایت کج سلیقه گی ، مقاصد دیگری را دنبال می نمایند.

ایشان با انتقاد شدید ازعملکرد مدیریت اموراقتصادی و بازرگانی مرکز ملی فرش ایران گفت : امیدواریم ریاست مرکز ملی فرش ایران برجایگاه و نقش فعالان قالی آذربایجان در تولید و صادرات قالی کشور واقف بوده ، نسبت به این گونه  مسایل هوشیاری و اعمال مدیریت مناسب نمایند.


الحاق فرش به میراث فرهنگی منتفی شد

سایت قالیچه صلح ودوستی جهانی:الحاق فرش به میراث فرهنگی منتفی شد
وزیر بازرگانی از منتفی شدن الحاق مرکز ملی فرش ایران به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خبر داد و گفت: وزارت بازرگانی در نامه ای رسمی به این سازمان نظر کارشناسی خود را در این باره اعلام کرده است.
به گزارش خبرنگار مهر، مهدی غضنفری در مراسم افتتاح چهارمین نمایشگاه تخصصی- صادراتی فرش دستباف گفت:  وزارت بازرگانی در خصوص باقی ماندن مرکز ملی فرش ایران در وزارت بازرگانی تعصبی ندارد و تنها از این خواسته ی متخصصان عرصه تولید و تجارت فرش دستباف که به طور قطع به ارتقا این هنر- صنعت کمک می کند ، حمایت بعمل می آورد.

وزیر بازرگانی افزود: پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مبنی بر در اختیار گرفتن تولیت مرکز ملی فرش ایران قابل تقدیر است،‌ اما پس از بررسی های کارشناسی دولتی ها، بخش خصوصی، تولید کنندگان، صادر کنندگان و بخش تعاونی این نتیجه حاصل شد که باقی ماندن مرکز ملی فرش ایران زیرنظر وزارت بازرگانی به نفع فرش دستباف است .

وی تصریح کرد: وزارت بازرگانی از تمام کسانی که با بیان نظرات کارشناسی قصد کمک به اعتلای این هنر- صنعت را دارند دعوت به عمل می آورد تا ابراز عقیده کنند، ضمن اینکه مرکز ملی فرش نیز آماده ارایه هر گونه خدمات در حوزه آموزش ، تبلیغات و بازاریابی است.

پیشنهادات بهبود وضعیت فرش در شورای عالی صادرات

به گفته غضنفری، به زودی مجموعه پیشنهادات مرکز ملی فرش برای  بهبود وضعیت فرش در شورای عالی صادرات برای تصویب مطرح می شود؛ ضمن اینکه بسته حمایتی فرش دستباف به استناد ماده هشت قانون هدفمند سازی با کمک بخش خصوصی و اتحادیه ها در حال تدوین نهایی است و بزودی برای تصویب در کارگروه تحول اقتصادی به ریاست رییس جمهور مطرح خواهد شد.

وی با بیان اینکه فرش ایران همچنان در صدر فروش جهانی و مقام نخست قرار دارد ، گفت : درحالی که ایران درطول سالهای گذشته از نظر میزان صادرات رقم های ۴۰۰ و ۵۰۰ میلیون دلار را تجربه کرده ، اما کشورهایی چون هند ، پاکستان ، افغانستان ، چین و ترکیه در سال ۲۰۰۸ میلادی به طور میانگین ۲۰۰میلیون دلار صادرات داشته اند.

غضنفری افزود: برخلاف سوء استفاده ها از طرح  ، نقشه و نام فرش ایرانی حداقل ۳۲ درصد صادرات جهانی فرش متعلق به ایران است.

این عضو کابینه دهم گفت: با توجه به روند رو به بهبود اقتصاد جهانی و تمایل دوباره مصرف کنندگان به خرید فرش دستباف ، سال ۸۹ بهترین شرایط را برای فرش ایران رقم خواهد زد و به طور قطع رقم صادرات افزایش می یابد.

غضنفری خاطرنشان کرد: میزان صادرات فرش دستباف درسال ۸۸ نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار بوده است، ضمن اینکه صادرات در سال گذشته درسال گذشته ۸/۱۶درصد از نظر ارزشی و دو درصد از نظر وزنی  رشد را تجربه کرد.

وی ، میزان صادرات فرش دستباف درسال ۸۷ را ۴۲۰ میلیون دلار بیان کرد و ادامه داد : این رقم در یک سال قبل از آن ۴۰۰ میلیون دلار بود؛ ضمن اینکه در سال ۸۶ سهم فرش دستباف از مجموع صادرات کشور ۲/۶ درصد بوده و این رقم درسال ۸۸ با کاهش مواجه شد و به  ۲/ ۳ درصد رسید.

به گفته این عضو کابینه دهم، کشورهای آمریکا ، آلمان ، امارات ، لبنان ، ایتالیا ، ژاپن ، سوئیس و کانادا به ترتیب عمده ترین بازارهای هدف صادراتی ایران در سال ۸۸ در حوزه فرش بوده اند، این درحالی است که آمریکا ، آلمان ، امارات ، لبنان و ایتالیا بترتیب با ۲۸، ۲۷، ۲۳ ، ۱۱ و ۹ درصد سهم بازارهای صادراتی ایران را کسب کرده اند.

وزیر بازرگانی ادامه داد : هرچند که فرش ایران رقبایی را نیز داشته ، اما تولیدات هیچ کشوری از نظر کیفیت ، نوآوری در طرح، رنگ و استفاد ه از رنگ گیاهی با  فرش ایران قابل رقابت نیست .

وزیر بازرگانی با بیان این جمله که هرگونه یاس و ناامیدی در فرش محلی از اعراب ندارد ، افزود: فرش ایران جایگاه خود را تثبیت و رکوردهای جدیدی را به ثبت رسانده است .

غضنفری با استناد یک میلیون نفر شاغل ، دو میلیون نفر فعال دربخش های حاشیه ای همچون طراحی ، رنگرزی و غیره و سرانه خانوار دراین شغل گفت : در زمان حاضر حدود ۱۰ درصد از مردم به صورت مستقیم و غیر مستقیم در  هنر صنعت – فرش  نقش دارند .

به گفته وی ، هم اکنون بیش از پنج میلیون متر مربع انواع فرش در کشور بافته می شود که دو سوم آن یعنی ۳/۳ میلیون متر مربع صادر می شود .

وزیر بازرگانی همچنین ابراز امیدواری کرد که نشست های تخصصی نمایشگاه فرش و هم اندیشی های صورت گرفته در طول برگزاری نمایشگاه مجموعه راهکارهای بهبود وضعیت فرش دستباف ارایه گردد.

وی به تشریح منحنی صادرات جهانی فرش در فاصله  سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ پرداخت و گفت: این وضعیت  روند افزایشی و کاهشی را تجربه کرده است.

غضنفری ، میزان صادرات فرش دستباف در سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ را بترتیب، یک میلیارد و ۲۷۶ میلیون دلار ، یک میلیارد و ۳۴۶ میلیون دلار ، یک میلیارد و ۳۷۸ میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: روند صادرات ناگهان در سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ با کاهش مواجه شد و به یک میلیارد و ۳۱۸  و یک میلیارد و ۲۷۵ میلیون دلار رسید .

به گفته غضنفری ، پس از این سالها میزان صادرات جهانی فرش در سال ۲۰۰۸  رشد داشت و افزون بر یک میلیارد و ۳۲۱ میلیون دلار شد.

غضنفری با بیان اینکه نام ایران با فرش گره خورده و در بسیاری از کشورها فرش را با نام ایران می شناسند، گفت : ثبت طرح ها و برندهای ایرانی درسطح جهانی برای رونق بخشیدن به دسترنج هنرمندانه همه قالیبافان کشور پیگیری می شود.

وزیر بازرگانی خاطر نشان کرد: هرچند که فرش دستباف در حوزه تسهیلات با مسائلی مواجه است اما از نظر زیرساختهای انسانی و غیره با مشکلی متوجه آن نیست .

هجینگ ارزی می‌آید

وزیر بازرگانی در خصوص تغییر نرخ ارز گفت با توجه به اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها شاید سخن از نرخ ارز چندان مناسب نباشد اما براساس قول ریاست جمهوری و وعده های بانک مرکزی هجینگ به‌زودی اجرایی می شود . براین مبنا، صادر کننده با هر نرخ ارز که وام دریافت کرده با همان رقم بازپرداخت خواهد کرد.

هجینگ ارزی به عملیاتی گفته می شود که طی آن، واردکننده برای اینکه از افزایش نرخ برابری ارز نسبت به پول ملی متضرر نشود، اقدام به خرید ارز زودتر از موعد و برابر محاسبات و برنامه ریزی شرکت خود می کند تا خود را در مقابل ریسک نوسانات نرخ ارز پوشش دهد.

به عبارت دیگر، هجینگ که نوعی از قراردادهای آتی محسوب می شود، به معنی خنثی نمودن ریسک موجود در یک بازار با استفاده از ریسک متضاد در بازاری دیگر است.
یکی از متداول ترین شقوق قراردادهای آتی برای مدیریت انواع ریسک ها، دور نگاه داشتن فعالان اقتصادی از ریسکهای ناشی از نوسانات ارزش پول است که عموما در قالب ابزار هجینگ مدیریت می شود.

:فرش ایرانی به عنوان نماد با هم بودن در اکسپوی چین گره می‌خورد

سایت قالیچه صلح ودوستی جهانی:وزیر بازرگانی در جمع خبرنگاران:
فرش ایرانی به عنوان نماد با هم بودن در اکسپوی چین گره می‌خورد

خبرگزاری فارس: وزیر بازرگانی گفت: در نمایشگاه اکسپوی ۲۰۱۰ شانگهای چین فرش ایرانی به عنوان نماد باهم بودن و برای هم بودن به نمایش گذاشته می‌شود به طوری که در این نمایشگاه هر بازدید کننده می‌تواند با زدن یک گره در بافت این فرش مشارکت داشته باشد و پس از ۶ ماه این فرش در غرفه ایران بافته شده و به جهانیان نمایش داده می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس مهدی غضنفری در حاشیه چهارمین نمایشگاه تخصصی فرش دستباف و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جلسات متعدد کاهش قیمت تمام شده در مؤسسه مطالعات برگزار شده است، اتاق تهران نیز تفاهم‌نامه‌ای را با این مؤسسه امضا کرده و فکر می‌کنم به زودی پیشنهادات کمیته کاهش قیمت تمام شده برای طرح در مجلس به کمیسیون اقتصادی دولت ارائه شود.
وی افزود: کاهش قیمت تمام شده یک پروژه کوتاه مدت نیست که بخواهیم از آن نتیجه‌گیری سریع داشته باشیم، در واقع این نهضت یک فرآیند است که به استمرار در همه دنیا اجرا می‌شود، لذا ما از مؤسسه مطالعات انتظار نداریم این فرآیند به یکباره انجام شود.
وزیر بازرگانی گفت: تفکر کاهش قیمت تمام شده باید در تمام دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی جا بیفتد تا بتوانیم شاهد روان‌تر شدن و ارزان‌تر شدن کارها در کمترین زمان باشیم.


مرکز ملی فرش در وزارت بازرگانی باقی می ماند

سایت قالیچه صلح ودوستی جهانی:کیش – وزیر بازرگانی در چهارمین نمایشگاه تخصصی صادراتی فرش دستباف، با بیان اینکه مرکز ملی فرش همچنان تحت پوشش وزارت بازرگانی خواهد ماند، سرانجام به بیش از یک ماه چالش های ایجاد شده میان سازمان میراث فرهنگی، بخش خصوصی و این وزارتخانه پایان داد.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، “مهدی غضنفری” گفت که وزارت بازرگانی در نامه ای به سازمان میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی نظر کارشناسی خود را در خصوص ضرورت باقی ماندن مرکز ملی فرش در وزارت بازرگانی اعلام کرده است.

وی همچنین در سخنانی خطاب به فعالان بخش خصوصی که همزمان با طرح واگذاری مرکز

ملی فرش به سازمان میراث فرهنگی، ایجاد سازمان مستقل زیرنظر ریاست جمهوری را خواستار شده بودند، گفت: “ما در خصوص باقی ماندن مرکز ملی فرش در وزارت بازرگانی تعصبی نداریم و از این خواسته ی شما که بطور قطع به ارتقا این هنر – صنعت کمک می کند، حمایت می کنیم”.

وزیر بازرگانی با تقدیر از سازمان میراث فرهنگی که موضوع واگذاری مرکز ملی فرش را مطرح کرده بود، گفت: پس از بررسی های کارشناسی دولت، بخش خصوصی، تولیدکنندگان و صادرکنندگان و بخش تعاونی به این نتیجه رسیدیم که باقی ماندن مرکز زیر نظر وزارت بازرگانی به نفع فرش دستباف است.

وی در عین حال گفت: وزارت بازرگانی از تمام کسانی که با بیان نظرات کارشناسی قصد کمک به اعتلای این هنر – صنعت دارند، استقبال می کند و مرکز ملی فرش نیز آماده ارایه هر گونه خدمات در حوزه آموزش، تبلیغات و بازاریابی است.

**مقام اول فرش ایران

وزیر بازرگانی با طرح این موضوع که فرش ایران همچنان در صدر فروش جهانی و مقام نخست قرار دارد، گفت: در حالی که ایران درطول سالهای گذشته از نظر میزان صادرات رقم های ۴۰۰ و ۵۰۰ میلیون دلار را تجربه کرده، اما کشورهایی چون هند، پاکستان، افغانستان، چین و ترکیه در سال ۲۰۰۸ میلادی به طور میانگین ۲۰۰ میلیون دلار صادرات داشته اند.

وی تاکید کرد: برخلاف سوء استفاده از طرح، نقشه و نام فرش ایرانی حداقل ۳۲ درصد صادرات جهانی فرش متعلق به ایران است.

غضنفری می گوید: با توجه به روند روبه بهبود اقتصاد جهانی و تمایل دوباره مصرف کنندگان به خرید فرش دستباف، سال ۸۹ بهترین شرایط را برای فرش ایران رقم خواهد زد و بطور قطع رقم صادرات افزایش خواهد یافت.

** رشد ۱۶ درصدی در سال ۸۸

وزیر بازرگانی در ادامه با بیان اینکه میزان صادرات فرش دستباف درسال ۸۸ نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار بوده، گفت: صادرات در سال گذشته ۱۶/۸ درصد از نظر ارزشی و دو درصد از نظر وزنی رشد را تجربه کرد.

وی، میزان صادرات فرش دستباف درسال ۸۷ را ۴۲۰ میلیون دلار بیان کرد و ادامه داد: این رقم در یک سال قبل از آن ۴۰۰ میلیون دلار بود.

غضنفری این موضوع را نیز یادآور شد که در سال ۸۶ سهم فرش دستباف از مجموع صادرات

کشور ۶/۲ درصد بوده و این رقم درسال ۸۸ با کاهش مواجه شد و به ۳/۲ درصد رسید.

به گفته وی، کشورهای آمریکا، آلمان، امارات، لبنان، ایتالیا، ژاپن، سوئیس و کانادا بترتیب عمده ترین بازارهای هدف صادراتی ایران در سال ۸۸ در حوزه فرش بوده اند.

براساس اظهارات او در این سال آمریکا، آلمان، امارات، لبنان و ایتالیا بترتیب با ۲۸، ۲۷، ۲۳ ، ۱۱ و ۹ درصد سهم بازارهای صادراتی ایران را کسب کرده اند.

وزیر بازرگانی ادامه داد: هرچند فرش ایران رقبایی را نیز داشته، اما تولیدات هیچ کشوری از نظر کیفیت، نوآوری در طرح، رنگ و استفاده از رنگ گیاهی با فرش ایران قابل رقابت نیست.

وی به تشریح منحنی صادرات جهانی فرش در فاصله سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ پرداخت و گفت: این وضعیت روند افزایشی و کاهشی را تجربه کرده است.

غضنفری، میزان صادرات فرش دستباف در سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ را بترتیب یک میلیارد و ۲۷۶ میلیون دلار، یک میلیارد و ۳۴۶ میلیون دلار و یک میلیارد و ۳۷۸ میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: روند صادرات ناگهان در سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ با کاهش مواجه شد و به یک میلیارد و ۳۱۸ و یک میلیارد و ۲۷۵ میلیون دلار رسید.

به گفته غضنفری، پس از این سال ها میزان صادرات جهانی فرش در سال ۲۰۰۸ رشد داشت و افزون بر یک میلیارد و ۳۲۱ میلیون دلار شد.

** برنامه های حمایتی

وزیر بازرگانی اظهار داشت: بزودی مجموع پیشنهادات مرکز ملی فرش برای بهبود وضعیت آن در شورای عالی صادرات برای تصویب مطرح می شود.

غضنفری ادامه داد: بسته حمایتی فرش دستباف به استناد ماده هشت قانون هدفمند سازی با کمک بخش خصوصی و اتحادیه ها در حال تدوین نهایی است و بزودی برای تصویب در کارگروه تحول اقتصادی به ریاست آقای “محمود احمدی نژاد” مطرح می شود.

** حمایت همزمان با هدفمند سازی

وی در پاسخ به درخواست های مطرح شده در خصوص تغییر نرخ ارز گفت: با توجه به اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها شاید سخن از نرخ ارز چندان مناسب نباشد اما براساس قول ریاست جمهوری و وعده های بانک مرکزی هجینگ بزودی اجرایی می شود.

وزیر بازرگانی افزود: براین مبنا صادرکننده با هر نرخ ارز که وام دریافت کرده با همان رقم بازپرداخت خواهد کرد.

** ثبت برند ایرانی

غضنفری در ادامه سخنان خود با بیان اینکه نام ایران با فرش گره خورده و در بسیاری از کشورها فرش را با نام ایران می شناسند، گفت: ثبت طرح ها و برندهای ایرانی درسطح جهانی برای رونق بخشیدن به دسترنج هنرمندانه همه قالیبافان کشور پیگیری می شود.

وی معتقداست: هرچند فرش دستباف در حوزه تسهیلات با مسائلی مواجه است اما از نظر زیرساخت های انسانی و غیره مشکلی متوجه آن نیست.

وزیر بازرگانی با بیان اینکه هرگونه یاس و ناامیدی در فرش محلی از اعراب ندارد، افزود: فرش ایران جایگاه خود را تثبیت و رکوردهای جدیدی را به ثبت رسانده است.

غضنفری با استناد به یک میلیون نفر شاغل، دو میلیون نفر فعال دربخش های حاشیه ای همچون طراحی، رنگرزی و غیره و سرانه خانوار در این شغل، گفت: در زمان حاضر حدود ۱۰ درصد از مردم بصورت مستقیم و غیرمستقیم در هنر صنعت – فرش نقش دارند.

به گفته وی، هم اکنون بیش از پنج میلیون مترمربع انواع فرش در کشور بافته می شود که دو سوم آن یعنی ۳/۳ میلیون مترمربع صادر می شود.

وزیر بازرگانی همچنین ابراز امیدواری کرد که نشست های تخصصی نمایشگاه فرش و هم اندیشی های صورت گرفته در طول برگزاری نمایشگاه مجموعه راهکارهای بهبود وضعیت فرش

دستباف ارایه گردد .

چهارمین نمایشگاه تخصصی صادراتی فرش دستباف با حضور ۱۷۰ شرکت داخلی در فضای به وسعت ۲۰ هزار متر مربع از هفتم اردیبهشت ماه سال جاری به مدت چهار روز در جزیره کیش دایر است .


جامعه قالی آذربایجان داغ دار شد / استاد مجید جامی دار فانی را وداع گفت.

سایت قالیچه صلح ودوستی جهانی
تاریخ درج خبر : پنجشنبه, ۰۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ منبع خبر: روابط عمومی اتحادیه قالی تبربز

چه گویم شرح فراق  . . .

استاد مجید جامی متولد ۱۳۳۰ در تبریز بود ، وی از ۱۷ سالگی طراحی و رنگ آمیزی قالی را آغاز نمود و در طول سالها نقوشی ماندگار را خلق و به یادگار گذاشت. در سبک طراحی ایشان اغلب دستمایه ها طبیعت و زیبایی های آن بود . رنگها در قالی های ایشان با ملایمت خاصی  نقوش را همراهی می نمودند.
استاد جامی در خصوص رنگرزی و نقطه چینی و بافت نیز صاحب اطلاعات ارزنده ایی بود و در طول سالها فعالیت هنری خود تجربه  حضور در نمایشگاه های متعددی از جمله : نمایشگاه فرهنگستان بهمن ۱۳۷۰ ، نمایشگاه قالی تبریز از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۷ را داشت.
اسفند ماه سال گذشته در سومین جشنواره گره زرین قالی آذربایجان ایشان در بخش نقاشی قالی نفر برگزیده جشنواره انتخاب و مورد نکوداشت قرار گرفتند.
یادش گرامی   راهش پر رهرو باد


سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آن ‌قدر توان ندارد که تمام مشکلات قالی را حل کند.

سایت قالیچه صلج ودوستی جهانی

دکتر محمدتقی آشوری در گفت‌وگو با خبرنگار بخش صنایع دستی خبرگزاری دانشجویان ایران ، درباره‌ی الحاق قالی به معاونت هنرهای سنتی و صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، اظهار کرد: قالی زمانی زیر پوشش جهاد سازندگی بود و در این مدت توسعه‌ی کمّی زیادی پیدا کرد و مناطقی که پیشینه‌ی طولانی در بافت قالی نداشتند و تولیدات محدودی داشتند، با مدیریت‌های خاص ، توسعه یافتند و قالی صادراتی مناطق دیگر به آن مناطق کم ‌رونق منتقل شد. آن زمان، کارشناسان بسیاری به این اقدام اعتراض کردند، چون معتقد بودند، قالی یک هویت است و این موضوع از ارزآوری آن، بیش‌تر ارزش دارد. اگر قالی منطقه‌ای از نظر فنی و تولیدی ضعیف است، می‌توان روی آن کار کرد تا تقویت شود، چون انتقال آن درست نیست.

وی بیان کرد: در این مقطع، مقداری دخالت غیرکارشناسی نیز روی طرح‌های قالی اتفاق افتاد و نتایج آن، بعدها خود را نشان داد و قالی ارزش‌های خود را در بازار جهانی از دست داد.

معاون مالی و اداری دانشگاه هنر تهران ادامه داد: سپس وزارت بازرگانی، متولی قالی به‌عنوان یک کالای تجاری شد که شاید برای این وزارتخانه مسایل هنری قالی در جایگاه نخست نباشد؛ اما آن‌چه وزارت بازرگانی دنبال آن است، با ایجاد نمایشگاه‌ها و تبلیغ، قالی را از نظر تجاری پیش می‌برد. در این مقطع که قالی زیر نظر این وزارتخانه بود، کار مهمی انجام نشد و اکنون آن‌ها (مسؤولان وزارت بازرگانی) نمی‌توانند ادعا کنند که صادرات قالی را توسعه داده‌اند.

او با بیان این‌ که قالی درگیر مسایلی است که خیلی کارشناسی نیست و هر کسی با دید خود به آن نگاه می‌کند، اظهار داشت: مطمئن نیستم در این شرایط وقتی قالی به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بپیوندد، خیلی برای آن اتفاق مثبتی رخ دهد. تولید قالی پراکندگی وسیعی دارد و با برنامه‌ریزی باید پیش رود و این سازمان‌ آن‌قدرها توان رفع تمام مشکلات قالی را ندارد. البته باید توجه کرد که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری متولی چه مسایلی است.

آشوری گفت: اگر این سازمان‌ فقط می‌خواهد به جنبه‌های هنری قالی بپردازد، معلوم نیست به ‌لحاظ اقتصادی پایدار بماند، چون در این صورت شبیه هنر زری‌بافی می‌شود، یعنی این سازمان برای حفظ ارزش‌های این هنر در تاریخ، کارهایی را انجام داده است، اما این هنر دیگر جنبه‌ی اقتصادی ندارد.

این استاد دانشگاه هنر تهران ادامه داد: البته نمی‌توان درباره‌ی این الحاق، فردی نظر داد که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری یا وزارت بازرگانی می‌توانند به قالی کمک کنند یا نه، چون باید این موضوع را درست کارشناسی کرد و با یک مصاحبه و چند گفت‌وگوی مسؤولان نمی‌توان همه‌ی مسایل قالی را مطرح و بررسی کرد، چون اگر مسأله این‌قدر ساده بود که تا کنون مشکلات آن حل شده بود.

وی بیان کرد: جابه‌جایی قالی از یک وزارتخانه به سازمان دیگر نه‌تنها تا کنون مشکلی را حل نکرده، بلکه در این جابه‌جایی‌ها مشکلی هم اضافه شده است. مگر این‌که سازمان‌دهی جدیدی و با مطالعه اتفاق افتد و متولی بداند که چه کاری می‌خواهد انجام دهد.

آشوری اضافه کرد: صنایع دستی مشکلات زیادی دارد که با وجود نیروی فعال بسیار در این حوزه، تا کنون نتوانسته‌ایم برای آن کاری انجام دهیم. حال در این شرایط، قالی با آن همه نیروی فعال به این بدنه می‌خواهد بپیوندد. با این کار فقط مشکلی به مشکلات دیگر اضافه می‌شود.


انتقال قالی به سازمان میراث فرهنگی اثر‌گذاری ندارد

سایت قالیچه صلح ودوستی جهانی
تاریخ درج خبر : چهارشنبه, ۰۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ منبع خبر: روابط عمومی اتحادیه قالی تبربز

مدیر گروه فرش دانشکده‌ی هنر دانشگاه تهران پیشنهاد کرد: مرکز ملی فرش به شیوه‌ی هیأت امنایی و توسط صاحبان حرفه، خبره و دانشمندان رشته‌ی فرش اداره شود.

بیژن اربابی در گفت‌وگو با خبرنگار بخش صنایع دستی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اعتقاد به این‌ که انتقال قالی به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و معاونت هنرهای سنتی و صنایع دستی اثر‌گذاری ندارد، اظهار داشت: قالی مال مردم است و باید به‌ آن‌ها واگذار شود. امکان دارد، عده‌ای فکر کنند، سرمایه‌ی (Turnover) صنایع دستی از قالی بیش‌تر است؛ اما در واقع این‌طور نیست، چون تعداد افراد شاغل و میزان گردش مالی قالی ، بالاترین سطح را به خود اختصاص داده است.

این استاد دانشگاه تهران بیان کرد: مگر معاونت هنرهای سنتی و صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با در اختیار گرفتن مسؤولیت فرش، چه کاری برای این بخش می‌خواهد انجام دهد که شرکت سهامی فرش یا وزارت بازرگانی این کار را نمی‌کند؟!

اربابی ادامه داد: جهاد سازندگی در سال  ۱۳۶۲ نخستین تعاونی فرش را در یزد برپا کرد و بعدها فعالیت‌های این تعاونی، جهاد را از نظر آماری مشعشع نشان می‌داد. سپس تعاونی‌ها را گسترش دادند که با تشکیل وزارت تعاون، آن‌ها مدعی این تعاونی‌ها شدند و این‌ ادعاها تا امروز ادامه داشته است. درحالی‌که افرادی می‌توانند درباره‌ی قالی اظهار ‌نظر کنند که صاحبان ابزار تولید باشند، چون هیچ‌کدام نمی‌خواهند برای ابزار تولید، سرمایه‌گذاری کنند؛ اما برای این حوزه می‌خواهند برنامه‌ریزی مدیریتی داشته باشند و افرادی که نمی‌توانند ابزار مدیریتی را اعمال کنند، سرمایه‌های لازم را هم نمی‌توانند وارد کنند. تا کنون هیچ‌یک از سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مسؤول و مدعی قالی ، قدرت مالی لازم را برای در اختیار گرفتن این حوزه نداشته‌اند.

وی با طرح این پرسش که چرا تک‌بافان قالی ، جمعیت قابل توجهی هستند؟ گفت: جماعت تولید‌کننده‌ی قالی در گذشته بسیار بودند وهریک سه چهار بافنده در کارگاه خود داشتند؛ اما به‌دلیل شرایط معیشتی و اقتصادی کشور، نتوانستند زیر یک سقف به فعالیت خود ادامه دهند، چون هزینه‌ی تولید افزایش یافته بود. بنابراین جمعیت تک‌بافان قالی شکل گرفت.

او با تأکید بر این‌که شایسته است، دولت در حوزه‌ی قالی فعالیت‌های ستادی انجام دهد، اظهار کرد: چون ساختار رفتاری تولید و ورود آثار به بازار فروش، کامل نیست، هر سازمانی این حوزه را تحویل بگیرد، نمی‌تواند کاری انجام دهد. بهتر است، دولت اکنون به کیفیت مواد اولیه‌ی قالی برسد و نهادهایی را برای طراحی بهتر قالی ایجاد کند تا بافنده‌هایی که پول ندارند، برای تهیه‌ی طرح به این مراکز مراجعه کنند.

اربابی گفت: فعالیت‌های بازرگانی همواره مانند نمایش است و همه التهاب رفتار بازرگانی دارند. اگر دولت واقعا می‌خواهد رفتار بنیانی برای قالی انجام دهد، تحقیقاتی را برای بهبود مواد اولیه و وضعیت بازارهای جهانی انجام دهد و نسخه‌نویسی نکند.

وی بیان کرد: اگر معاونت صنایع دستی با این جو می‌خواهد پیش آید، باید بداند که این اشتباه محض برای نخستین‌بار در حوزه‌ی قالی رخ نمی‌دهد و به‌نظر می‌رسد، می‌خواهند موردی از مردم را از اداره‌ای‌ بگیرند و به اداره‌ی دیگر منتقل کنند. درحالی‌که اصلا نیاز نیست مرکز ملی فرش این‌ قدر بزرگ شود، چون اکنون این مرکز امور اداری خود را به اداره‌های استانی سپرده است.

مدیر گروه فرش دانشکده‌ی هنر دانشگاه تهران ادامه داد: با توجه به کادر اداری معاونت صنایع دستی، پیش‌بینی می‌شود، دوسال دیگر وقتی به قالی نگاه کنیم، فقط شاهد کارهای تکراری باشیم که قبلا هم برای قالی شده بود؛ اما برای مردم هیچ کاری نشده است.

اربابی با بیان این‌ که قالی از جمله بخش‌هایی است که هر وقت کسی خسته می‌شود، اسب خود را آن‌جا می‌بندد، اضافه کرد: با همان اعتبار و استناد که ۱۰سال پیش قالی را به وزارت بازرگانی دادند، اکنون آن را به صنایع دستی بازمی‌گردانند. البته واقعا مهم نیست چه کسی در این بخش کار می‌کند، مهم این است که چه کاری می‌خواهد برای این حوزه انجام دهد.

به گزارش ایسنا، چندی پیش رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ـ حمید بقایی ـ تأکید کرد که نظرات کارشناسی تعیین‌کننده‌ی جایگاه اصلی قالی ایران است و سازمان میراث فرهنگی اصراری بر پیوستن صنعت قالی به صنایع دستی ندارد.


فعالان فرش آذربایجان شرقی سخن می گویند

سایت قالیچه صلح ودوستی جهانی: فعالان فرش آذربایجان شرقی سخن می گویند
متن خبر:
فعالان فرش آذربایجان شرقی با مطرح شدن پیشنهاد پیوستن وظایف مرکز ملی فرش ایران به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در گفت و گو با پورتال اتحادیه قالی تبریز به بیان آرا و دیدگاههای خود پرداختند که گزیده ای از آنها در پی می آید:
الحاق قالی به صنایع دستی، جفا در حق میراث فرهنگی و گردشگری است
رییس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان قالی شهرستان تبریز، در پی انتشار خبر الحاق مرکز ملی فرش ایران به صنایع دستی ضمن بیان این نکته که مقوله قالی و قالیبافی بسیار پیچیده و متفاوت با دیگر رشته های صنایع دستی است، اظهار داشت: تولید و صادرات قالی با تمامی صنایع جانبی آن بر دوش بخش خصوصی است و هرگونه نقل و انتقال متولی آن نیز باید با حضور و رایزنی با این بخش صورت پذیرد، زیرا تشکیل مرکز ملی فرش ایران نیز نتیجه تلاش های همین بخش خصوصی بوده است.
اسماعیل چمنی با یاد آوری این نکته که ارتقای مرکز ملی فرش ایران در حد سازمان ملی دستبافته ها از آرزوهای ماست، نه اینکه زیر مجموعه ای در صنایع دستی که خود مدیریتی زیر نظر معاونت حفظ و احیای آثار باستانی است. بخش خصوصی همواره در تعامل با مرکز ملی فرش در تمام فراز و نشیب ها بوده و اینک صنایع دستی با وجود رشته های متنوع و تخصصی خود بایستی در این خصوص حساسیت ها را درک و امکانات خود را مد نظر قرار دهد.
اگر مشکل گلیم و جاجیم است آنها هم به مرکز ملی فرش ایران علاوه شود
حجت اله خدایاری نفر برگزیده سومین جشنواره گره زرین قالی آذربایجان در رشته قالیبافی شهری و کارشناس علوم اجتماعی که بیش از ۳۰ سال سابقه قالیبافی در کارنامه خود دارد با ابراز تاثر از موضوع پیش آمده  گفت: قالی یک مقوله کلان با دو جنبه هنری و اقتصادیست و نیاز به ثبات مدیریت و برنامه ریزی بلند مدت دارد نه التهاب و خبر سازی!
ایشان با اظهاراینکه مدیریت قالی کشور بایستی توانمند تر گردد افزود : اگر قصد و نیت خدمت به این هنر– صنعت است، این سخنان و ایجاد شایعه ها، عکس آن را ثابت میکند.
در طول چند سال گذشته وزارت بازرگانی و مرکز ملی فرش ایران و ادارات فرش در استانها بخصوص در آذربایجان شرقی هر چه در توان داشته اند انجام دا ده اند و حال نیاز به تشویق و حمایت دارند نه …
خدایاری در بخشی دیگر از این گفتگو با بیان اینکه کثرت مدیریتها در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی کشور بسیار زیاد و تخصصی است، پیشنهادی را با این مضمون مطرح کرد: اگر مشکل گلیم و جاجیم است آنها هم به مرکز ملی فرش ایران علاوه شود تا تجمیع این رشته ها در یک مرکز تخصصی فراهم آید.
وی مخالفت خود را با الحاق مرکز ملی فرش ایران به زیر مجموعه ایی در صنایع دستی بیان داشت و نسبت به عواقب این عمل غیر کارشناسی هشدار داد.
امروزه کار و تلاش در فضایی آرام به دور از تشنج نیاز است
استاد غلامحسین خیابانی مشهور به بدیع القلم، میراث دار میرزا تقی خان خیابانی طراح چیره دست قالی از شاگردان صنایع مستظرفه تبریز است. وی در گفتگو با روابط عمومی اتحادیه قالی تبریز گفت: مرکز ملی فرش ایران در این چند سال، جایگاه خود را تثبیت کرده و با کمک و راهنمایی و تعامل با بخش خصوصی، رفته رفته حرفه ای تر شده و با انتصاب مدیری جوان با نگاهی نو، می تواند روزهای خوبی را برای هنر– صنعت قالی کشور نوید دهد.
خیابانی با اشاره به عملکرد سازمان میراث اظهار داشت : میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی با کدام دلایل ، چنین درخواستی را پیشنهاد نموده است. حفظ و مرمت آثار باستانی ، امور گردشگری و بیش از ۲۷۰ رشته صنایع دستی نیاز به مدیرتی بسیار تخصصی دارد که در چندین سال گذشته عملکردها را شاهدیم …! حال با الحاق قالی به آن سازمان می خواهند چه برنامه نوینی را برای این هنر – صنعت ارائه دهند ؟! یا با الگوهای انجام یافته برای چه رشته ایی از صنایع دستی مدیریت نمایند؟!
این همه هیاهو بر سر چیست؟!
بنیان گذار اولین قالی حجمی جهان، استاد محمد خوبان فر تبریزی در گفتگو با روابط عمومی اتحادیه قالی تبریز گفت: پس از اطلاع از خبر انتشار یافته در مصاحبه مدیر صنایع دستی کشور، ناخواسته به این فکر افتادم که این همه هیاهو بر سر چیست؟!
وزارت بازرگانی و مرکز ملی فرش ایران تاکنون با تمام فراز و نشیب های موجود عملکرد قابل قبولی انجام داده اند، اما می توانست بسیار بهتر و مطلوب تر از این هم انجام گیرد. در کل لزوم جابجایی مدیریت اگر برای بهبود وضعیت موجود است، عملی است شایسته اما نکته مهم اینجاست زیر مجموعه ای از صنایع دستی شدن، آیا بر توان مدیریتی قالی اضافه می کند یا می خواهیم فرصت سوزی دیگری را تجربه کنیم.
بنیانگذار حجم بافی جهان با بیان این نکته که در چندین سال گذشته مرکز ملی فرش ایران در تجلیل از پیشکسوتان بسیار خوب عمل نموده گفت: من به نوبه خود برادامه این فعالیت ها تاکید می نمایم.
استاد خوبانفر در بخشی از این گفتگو اظهار مخالفت شدید خود را با الحاق مدیریت هنر – صنعت قالی به زیر مجموعه ای در صنایع دستی را اعلام و ادامه داد تصمیمات این چنینی بدون بررسی جوانب آن و رایزنی با بخش خصوصی و اساتید و کارشناسان و صاحبنظران می تواند باعث بروز مشکلاتی در تولید، صادرات و در کل اقتصاد شکننده هنر – صنعت قالی کشور شود.
آزموده را آزمودن خطاست!
استاد رضا اسکندری در گفتگو با روابط عمومی اتحادیه قالی تبریز، نظرات خود را در خصوص انتشار این خبر با بیان این جمله که آزموده را آزمودن خطاست! آغاز کرد.
وی با اشاره به اینکه تجربه مدیریتی صنایع دستی در مورد قالی کشور را قبلا تجربه  کرده ایم گفت: در آن زمان صنایع دستی با حضور مدیرانی حرفه ای و کارشناس و تشکیلاتی تقریبا منسجم، نتوانست برنامه ای مدون برای  این هنر – صنعت ارائه کند و دست آخر هم …
وی گفت: برای هنر – صنعت قالی ایران یک مرکز ملی بسیار کوچک است. باید با حضور کارشناسان حرفه ای این حوزه ، سازمانی زیبنده نام و اعتبار قالی ایران داشته باشیم تا هر کسی از راه نرسیده…
این طراح پیشکسوت قالی کشور، با تاکید بر این نکته که فقط و فقط تشکیل یک سازمان ملی می تواند فعالان این حوزه را راضی نماید اظهار داشت: در غیر اینصورت، با تمامی مسایل و مشکلات موجود، مرکز ملی فرش ایران تنها مرجع  رسمی قالی کشور باید باشد.
هدف پاک کردن صورت مسئله است!
حسن پرویزیان، رییس اتحادیه صادرکنندگان قالی تبریز و از فعالان شناخته شده قالی است. وی در گفتگو با روابط عمومی اتحادیه قالی تبریز، در خصوص خبر الحاق مرکز ملی فرش ایران به سازمان میراث فرهنگی گفت: هدف از این نوع اقدامات پاک کردن صورت مسئله است! زیرا پس از سالها خون دل خوردن و گفتن و نوشتن، که بایستی متولی واحدی برای قالی کشور باشد (در حد سازمانی که بتواند در جلسات هیئت دولت حضور یابد) درنهایت مرکز ملی فرش ایران تشکیل شد و با تمام مشکلات و فراز و نشیب ها به فعالیت پرداخت.
رییس اتحادیه صادرکنندگان قالی تبریز، ضمن مخالفت شدید با این تصمیمات بیان داشت: با این الحاق اوضاع از بد هم بدتر می شود و فاتحه نهایی بر این هنر – صنعت خواهد بود.
حسن پرویزیان با بیان مشکلات پیش روی این الحاق اظهار داشت: قطعا انجام این عمل یک اشتباه محاسباتی است و بایستی در پی ایجاد ثبات مدیریت و ارتقای جایگاه مرکز ملی در حد معاونت وزیر بازرگانی و اختصاص ردیف بودجه مناسب باشیم.
کار کارشناسی اصلی ترین نیاز این مسئله است
استاد رحیم چرخی (نگارگر و طراح فرش) در گفتگویی با روابط عمومی اتحادیه قالی تبریز، گفت: مدیریت صنایع دستی قبل از ادغام با حضور مدیران با سابقه و کارشناسان و امکانات مناسب احتمالا می توانست چنین بار سنگینی را بر دوش کشد، اما اکنون که صنایع دستی اکثر امور هنری خود را به بخش خصوصی واگذار می نماید و از آن دوران پیشین فقط نامی را یدک می کشد، دیگر چه!
استاد چرخی ضمن اشاره به این موضوع که مگر تاکنون صنایع دستی به رشته های نگارگری _ مرمت _ گلیم بافی و … چه خدماتی و امکاناتی ارایه کرده است، افزود: کار کارشناسی اصلی ترین نیاز این مسئله است.
این استاد مرمت کار (دیوار نگاره)، ضمن بیان مشکلات موجود در رشته های مرتبط با صنایع دستی گفت: پس از سالها فعالیت بی توقع به خاطر مشکلات مالی پروژه های تحت مرمت، دیگر هیچ گونه انگیزه ای برای ادامه کار باقی نمانده است.
استاد چرخی بر ادامه فعالیت مرکز ملی فرش ایران در وضیعت فعلی تاکید نمود و  اظهار داشت: جنبه تجارت قالی، برگزاری نمایشگاههای داخل و خارج از کشور ، اتحادیه های صنفی و … در حوزه وزارت بازرگانی است و چنانچه تغییر و تحولی در خصوص مدیریت هنر _ صنعت قالی صورت پذیرد یا باید سازمانی مستقل تشکیل شود و یا مرکزی در حد معاونت وزیر پدید آید، تا بتواند گره گشایی نماید.
منبع: روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران

نامه فعالان فرش خراسان رضوی به وزیر بازرگانی

سایت قالیچه صلح ودوستی جهانی

اتحادیه صنفی صادرکنندگان فرش دستباف خراسان رضوی و نیز اتحادیه صنفی فرش دستباف و مواد مصرفی مشهد در نامه ای به وزیر بازرگانی با پیشنهاد الحاق مرکز ملی فرش به سازمان صنایع دستی مخالفت کردند.
متن این نامه به شرح زیر است:

جـناب آقای دکتـر غضـنفری
مقام عالـی وزارت بـازرگـانی
با سلام واحترام
باعرض ادب و ارادت خدمت جنابعالی و همکاران محترم وزارت بازرگانی در سال کار مضاعف و همت مضاعف؛ همانطور که مستحضرید هنر- صنعت فرش دستباف طی سال های اخیر دستخوش تغییرات متعدد درتصدی گری وزارت خانه ها و سازمان های دولتی و خصوصی بوده که در هر دوره بنا به مصلحت و تصمیمات دولتمردان گاه بصورت متمرکز و گاه بصورت متفرق با سلایق و تخصص های مختلف مدیریت می گردد ، که عملا از اواخر سال ۱۳۸۲باعنایت و تصمیم منطقی مبنی بر تمرکز و تجمیع کلیه امور مرتبط به این کالای هنری صنعتی و صادراتی در وزارت بازرگانی که بحق طی سال های اجرائی شدن این تصمیم و پیش بینی مرکزی که مأمن امن جهت دست اندرکاران اعم از تهیه کنندگان مواد اولیه، بافندگان، رسته های صنفی مرتبط با تولید کنندگان، فروشندگان، تجار و اکثر رسته های خدماتی این صنعت گردیده که با تنظیم و تصویب قانون، دستورالعمل های اجرائی تشکیل اتحادیه های صنفی تولیدی، توزیعی و صادراتی شدیدا مورد حمایت مرکز ملی فرش ایران قرار گرفت که از عمده مباحث پی گیری مستمرفعالیتهای حمایتی مانند تسهیلات، بیمه ،آموزش، بازاریابی و حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی تخصص فرش دستباف، تصویب و اجرای پرداخت ۵ درصد جایزه صادراتی صادر کنندگان، یارانه تسهیلات پرداختی به تولید کنندگان، تبلیغات مستمر در رسانه های داخلی و خارجی در جهت معرفی فرش ایرانی، عملا طی سال های گذشته امکان تولید و عرضه براساس سلیقه و نیاز بازار و آشنایی تجار و فروشندگان باسلایق مصرف کنندگان و دسترسی به بازارهای جهانی و شناسایی بازارهای جدید صادراتی را فراهم نموده و باعث ثبات نسبی دست اندرکاران این هنرو صنعت گردید.
متأسفانه اطلاع یافتیم موضوع انتقال وظایف به سایر دستگاهها و وزارت خانه ها مطرح گردیده است که بدین وسیله شدیدا اعتراض شاغلین فرش دستباف استان رابه این موضوع اعلام نموده و باتوجه به تبعات این مسئله و تأثیر منفی آن در بازارهای داخلی و جهانی به لحاظ نداشتن متولی ثابت و تغییرات پی در پی مدیریت فرش و اینکه کلیه رسته های فرش دستباف به لحاظ گستردگی و ارتزاق نمودن قشر عظیمی از نیروی انسانی کشور ازمحل این تولید ملی بعنوان صنعت ملی شناخته شده است، از این منظر باید گفت که جامعه فرش مدعی تشکیل وزارت فرش و تدوین قانون مستقل برای فرش که از همه عوامل باز دارنده در راه اعتلای و عزت مستثنی شود می باشد نه اینکه هنوزمدیریت این صنعت ملی دارای جایگاه ثابتی نباشد.
لذا مصرا تقاضا وتأکید می نماییم مدیریت وحاکمیت وزارت بازرگانی به لحاظ تخصصی و صنفی بودن فرش اعم از تهیه و تولید مواد اولیه تولید انواع فرش سلیقه یابی و بازاریابی فروش و صادرات وخصوصا نظارت جایگاه حمایتی این دستگاه براین هنرو صنعت برکسی پوشیده نیست ودر حمایت تشکلهای صنفی تولیدی و توزیعی و صادراتی استان بوده که بدین وسیله ضمن تشکر از کلیه خادمین این کالای هنری صادراتی کشوری و استانی در وزارت بازرگانی خواهان حمایت دولت محترم از این وزارت به لحاظ توجه بیشتر به این قشر از جامعه و ارتقاء و جایگاه کشوری و استانی به لحاظ امکان استمرار و ارائه خدمات و برنامه های دردست اجرای پیش بینی شده مرکز ملی فرش ایران می باشیم .


bg bg