Persian | English
bg bg

بایگانی

دومین دوره مسابقه عکس فرش دستباف برگزار می شود

دومین دوره مسابقه عکس فرش دستباف ایران با هدف نشان دادن جنبه های مثبت این هنر- صنعت و توجه افکار عمومی به جذابیتها و ارزشهای فرش ایرانی برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، این مرکز پس از تجربه موفق برگزاری نخستین دوره مسابقه عکس فرش دستباف که با استقبال خوب عکاسان کشور رو به رو شد، در پی برگزاری بهینه دومین دوره آن است.
این گزارش می افزاید: مسابقه عکس فرش دستباف با محورهایی همچون “فرش و باورها، اعتقادات و آداب و رسوم اقوام مختلف ایرانی”، “نقش فرش در زندگی و تامین معیشت”، “فرش و نمایشگاه”، “فرش و اقتصاد”، “فرش و دکوراسیون داخلی” و “فرش و گردشگری” برگزار می شود.
بر اساس این گزارش، اسماعیل عباسی، افشین شاهرودی، ساعد نیک ذات، رضی میری و ناصر تقوایی داوری این مسابقه را بر عهده خواهند داشت.
بر پایه اعلام روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، علاقه‌مندان به شرکت در این مسابقه تا ۲۰ دی ماه سال جاری فرصت دارند تا عکسهای خود را در قالب مقررات اعلام شده از سوی دبیرخانه این مسابقه ارسال دارند و برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانند به پایگاه اینترنتی این مسابقه به نشانی www.cphc2.com مراجعه کنند.


سه راهکار کاهش قیمت تمام شده قالی ایران

سه راهکار کاهش قیمت تمام شده قالی ایران
تاریخ درج خبر : دوشنبه, ۱۹ مهر ۱۳۸۹ منبع خبر: روابط عمومی اتحادیه قالی تبربز

برای ماندگاری قالی ایران در بازارهای صادراتی باید از سه راهکار کاهش قیمت تمام شده، حمایت از قالیبافان و افزایش تبلیغات قالی ایران در دنیا استفاده شود.
بهرام طاهباز، رییس اتحادیه واردکنندگان قالی ایران در اروپا در گفتگو با خبرنگار موج با اعلام این مطلب اظهار داشت: در حال حاضر یکی از عمده ترین مشکلات ما برای ماندگار کردن قالی ایران در بازارهای هدف، بالا بودن قیمت تمام شده قالی ایرانی است.
وی گفت: بالابودن نرخ تورم داخلی موجب شده تا قیمت تمام شده قالی ایرانی در مقایسه با رقبای کشورمان در هنر- صنعت قالی، افزایش بیابد.
طاهباز افزود: بالا بودن قیمت تمام شده قالی ایرانی موجب شده تا قالی ما نتوانند با قالی کشورهایی مانند هند و پاکستان رقابت کنند.
رییس اتحادیه واردکنندگان قالی ایران در اروپا با تاکید بر مرغوبیت قالی ایرانی نسبت به محصولات سایر کشورها ادامه داد: هر چند مرغوبیت می تواند بخشی از گران بودن قالی ایرانی نسبت به قالی سایر کشورها را توجیه کند، اما به طور قطع صرفا با تکیه براین شاخص نمی توان در بازارهای هدف ماندگار شد.
طاهباز با اشاره به ضرورت حمایت از قالیبافان اذعان داشت: در شرایط فعلی بسیاری از قالیبافان به دلیل مقرون به صرفه نبودن تولید قالی، این حرفه را رها کرده اند، بنابراین لازم است تا با حمایت از آنان مانع کاهش تعداد قالی بافان کشور شویم.
وی با بیان این مطلب که “نسل جوان دنیا شناخت صحیحی نسبت به قالی ایرانی ندارد”، تصریح کرد: اگر تبلیغات قالی ایرانی به صورت حساب شده انجام شود به طور قطع قالی کشورمان در بازارهای هدف ماندگار خواهد شد.


صادرات فرش دستباف ایران ۴۹ درصد رشد داشته است

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: صادرات فرش دستباف ایران از نظر حجمی و ارزی طی پنج ماه نخست سال جاری ۴۹ درصد رشد داشته است.

به گزارش ایسنا  مرداسی در جمع تولیدکنندگان و بازرگانان فرش خراسان شمالی، میزان صادرات فرش ایران طی این مدت را ۵۰۰ میلیون دلار ذکر کرد.
وی افزود: این محصول از لحاظ استراتژیک آن قدر مهم است که در سبد تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است اما با این وجود از رشد صادرات برخوردار بوده است.

مرداسی ادامه داد: صادرات فرش در سال‌های گذشته به علت افزایش قیمت فرش دستباف در داخل کشور و افزایش تمایل مردم به استفاده از فرش‌های ماشینی رکود پیدا کرده بود.

وی اظهار داشت: فرش دستباف یک هنر صنعتی است و ارتباط تنگاتنگی با بازار مصرف دارد که بعد از گذشت چندین سال صادرات آن افزایش یافته است.

این مسوول با بیان اینکه تولید فرش در یران، تولیدی اقتصادی نیست، تاکید کرد: اگر در تولید فرش دستباف از فاکتورهای تنوع، خلاقیت، گوناگونی و کیفیت استفاده شود می‌توان طرح‌هایی ساخت که پاسخگوی نیاز مشتری باشد.
به گفته وی این مزیت‌ها، مزیت‌های نسبی هستند و نباید آنها را به فراموشی سپرد.

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: جایزه صادراتی این نوع کالا پنج درصد است این در حالی است که این جایزه در سایر کالاها سه درصد است.

وی با ذکر اینکه ثبت و مالکیت طرح‌های فرش اصفهان به مرحله ثبت جهانی و فرش تبریز به مرحله ملی رسیده است اشاره کرد: استان‌هایی در اولویت ثبت و مالکیت فرش قرار می‌گیرند که از طرح و نقوش به روزتری برخوردار باشند و مسوولان این استان برای ثبت نقوش بجنوردی باید پیگیریهای لازم را انجام دهند.

مرداسی بر آموزش طراحان و بافندگان تاکید کرد و ادامه داد: طی سالهای گذشته ردیف اعتباری برای آموزش این افراد قرار داده شده بود اما اکنون این ردیف اعتباری در تعدادی از استانها خشکیده شده است ولی تعدادی از استانها هنوز بر آموزش تاکید دارند.

وی خاطرنشان کرد: آموزش موجب می‌شود تا فرش دستباف از بی‌کیفیتی خارج شود.
این مسوول به حمایتهای این سازمان برای مشارکت صادرکنندگان در بازارها و نمایشگاه‌های خارجی اشاره کرد و گفت: این سازمان ۴۰ تا ۷۰ درصد از هزینه شرکت اتحادیه‌ها و صادرکنندگان فرش در بازارها و نمایشگاه‌های خارجی تعهد می‌کند. مابقی هزینه‌ها نیز می‌تواند از محل اعتبارات استانی تامین شود.

معاون برنامه‌ریزی و بودجه استانداری خراسان شمالی نیز اظهار کرد: به علت اینکه خراسان شمالی، استانی نوپا و تازه تاسیس است فرش دستباف تولیدی در این استان نتوانسته در داخل و خارج از کشور خود را بشناساند.

مجید نادری افزود: خراسان شمالی پتانسیل بالایی در تولید فرش دارد که باید از این ظرفیت استفاده شود.
وی ادامه داد: هدف ما در این صنعت، تولیدی ست که به اشتغال بینجامد.
نادری خاطرنشان کرد: اگر صنعتی راه اندازی شود اما اشتغال در آن ایجاد نشود در حقیقت یک کار بیهوده انجام شده است.


تابلو فرش سردرود در خطر از دست رفتن

شهر سردرود استان آذربایجان شرقی از قدیم‌الایام به عنوان نهاد قالیبافی استان آن هم تابلوفرش ایران معروف بوده و هست. اگر امروز تابلوهای نفیس و چشم‌نواز شهر کوچک ۳ هزار ساله سردرود که حتی بسیاری از مردم خود این شهر را کمتر از اثرش می‌شناسند، ولی زینت‌بخش در و دیوارهای موزه‌ها و قصرهای سراسر جهان است.
این در حالی است که کارشناسان و بافندگان فرش معتقدند هنر تابلوفرش سردرود به دلیل نبود متولی و رواج طرح‌های کامپیوتری در خطر از دست دادن اصالت خود است.

کاظم صحتی سردرود یکی از تولیدکنندگان تابلو فرش در این شهر قدمت این اثر هنری را هم‌دوره قالی ذکر کرده و می‌گوید: در قدیم هنرمندان، طرح‌های قالی را به صورت ابتدایی و انتزاعی که از مناظر و اشخاص محیط اطراف خود الهام گرفته بودند، خلق می‌کردند، اما به مرور زمان این نقوش از ترکیب اصلی قالی جدا شد و بتدریج در اندازه‌های کوچک تر و در قالب تابلو به هنردوستان ارائه شد.
وی می‌افزاید: تاریخچه هنر تابلوبافی در شهر سردرود به صورت حرفه‌ای به حدود ۷۰ سال قبل برمی‌گردد. در ابتدا طرح این تابلوها از روی پوستر و توسط اساتید مجرب طراحی می‌شد، اما با ورود تکنولوژی این طرح‌ها در قالب فتوکپی رنگی و طرح‌های کامپیوتری کار شدند. در سردرود تقریبا همه انواع قالی، با نقشه‌های متفاوت بافته می‌شود که بیشترین آن را نقشه‌های صورت، اعم از مینیاتور و پرتره‌های شخصی تشکیل می‌دهد.

بافته‌هایی کم‌نظیر از هنر سردرودیان
صحتی درخصوص کیفیت فرش‌های سردرود می‌گوید: کیفیت فرش‌های سردرود، به جهت رعایت اصول فنی بافت، مرغوبیت مصالح و نوع نقشه آن است به طوری که بافته‌های این شهر از ظرافت و زیبایی‌های خاص خود ـ که در کمتر جایی دیده می‌شود ـ برخوردار هستند. این تولیدکننده درخصوص تسهیلات اعطایی می‌گوید: متاسفانه با توجه به این‌که این هنر متولی خاصی ندارد، نمی‌تواند در قالب تشکل و تعاونی فعالیت کرده و از امکانات و تسهیلات تعاونی‌ها استفاده نماید. بنابراین اغلب تولیدکنندگان عمدتا بنا به سلیقه خود و بدون توجه به سلیقه و خواسته بازار اقدام به تولید تابلوفرش می‌کنند، غافل از این که هر کدام از کشورها سلیقه و طرح و نقشه خاصی را می‌پسندند.

طرح‌ های کامپیوتری، فاجعه‌ای برای تابلوفرش
علی‌رغم این‌که این تولیدکننده درصد خطای طرح‌های کامپیوتری را بسیار پایین می‌داند، امید بنام طراح قالی استان آذربایجان شرقی این طرح‌ها را فاجعه‌ای برای تابلو فرش می‌داند. وی معتقد است در طرح‌های کامپیوتری با تبدیل نقشه به عدد و اختصاص هر کدام از اعداد به رنگ خاص بافنده را از نظر عاطفی و احساسی و بهره بردن از قوه ابتکار دور می‌سازیم و درواقع بافنده اگر عددی را روی نقشه گم کند، قالی بافته شده دچار نقص و ایراد قابل توجهی خواهد شد.
بنام اضافه می‌کند: به نظر بنده این‌که به خاطر تسهیل در بافت، این‌گونه از تکنولوژی کمک بگیریم اشتباه است و چون به کار قالیبافی نظارت نمی‌شود، به صورت غیراصولی و غیرحرفه‌ای در منازل و توسط بافندگانی که از طرح و نقشه تمام شده اطلاعی ندارند، بافته می‌شود. اینجاست که تفاوت تابلوهای بافته شده با طرح‌های کامپیوتری و نیز طرح‌های اصیل و حرفه‌ای آشکار می‌شود. قبل از پیدا شدن طرح‌های کامپیوتری که تابلوها از روی پوستر و عکس بافته می‌شدند بین عکس و بافنده یک نوع احساس مراوده و عاطفی ایجاد می‌شد به این صورت که بافنده در مواقع لزوم نخ رنگ می‌کرد و یا جایی از عکس را بنا به سلیقه خود و بدون این‌که به اصل طرح خدشه‌ای وارد شود، دستکاری می‌نمود، اما متاسفانه با ورود طرح‌های کامپیوتری این احساس بین قالی و بافنده عملا از بین رفت و بافنده فقط از روی اعداد و به صورت دستوری به بافت تابلو محکوم شد.

اشتباه در بافت و ان یکاد
این طراح آذربایجانی درخصوص برخی طرح‌های رایج در جامعه ما اظهار کرد: از جمله طرح‌های رایج در کشور ما که متاسفانه به خاطر غیرحرفه‌ای تولید شدنشان در خارج نیز متقاضی ندارد، «و ان یکاد» است. در حال حاضر و ان یکاد بافی در جامعه ما به یک معضل تبدیل شده، چرا که به خاطر تولید انبوه ارزش خود را از دست داده و تولیدکنندگان و دلالان بدون توجه به ارزش معنوی متن تابلو آن را روی زمین پهن می‌کنند و به صورت شیء تجاری به آن نگاه می‌شود.

با مقوله کپی‌رایت چه کنیم؟
علی سلیمانی، رئیس اداره فرش سازمان بازرگانی آذربایجان شرقی نیز درخصوص مشکلات قانون کپی‌رایت در استان می‌گوید: متاسفانه در بحث مالکیت معنوی فرش استان بخصوص تابلو فرش با مشکلات زیادی مواجه هستیم. این مقوله در داخل کشور در صورت شکایت صاحب اثر توسط سازمان بازرگانی قابل پیگیری است، اما در بحث تجارت خارجی با توجه به این‌که ما عضو سازمان تجارت جهانی نیستیم، بنابراین نمی‌توانیم براساس ابزارهای بین‌المللی از حق و حقوق خود دفاع کنیم. متاسفانه باتوجه به این‌که تاکنون بسترسازی برای عضویت در سازمان تجارت جهانی صورت نگرفته از خیلی از حق و حقوق خود عقب مانده‌ایم و این مقوله باید حداقل ۵۰ سال پیش صورت می‌گرفت که بنا به دلایلی انجام نشده است.

ثبت نشان جغرافیایی فرش ایرانی
وی همچنین می‌گوید: در صورت تصویب ثبت نشان جغرافیایی فرش قادر خواهیم بود فرش و تابلوهای هر منطقه را با حفظ اصالت آن منطقه به جهانیان معرفی کنیم. همان طور که می‌دانید بازاریابی و سفارش‌پذیری در آثار هنری بخصوص آثار منحصر بفرد در دنیا نقش بسیار مهم و حیاتی دارد و متاسفانه متولیان امر در عرصه جذب سفارش و مشتری در هنر تابلو فرش به مانند دیگر آثار هنری کشورمان ضعیف عمل کرده‌اند. طوری که علی‌رغم کیفیت بسیار بالای تابلوفرش‌های سردرود به دلیل پایین بودن تنوع طرح و عدم شناخت کافی این اثر بی‌بدیل در جهان قسمت عمده آثار تولیدی در داخل کشور به فروش می‌رسد و تنها مقدار بسیار کم از این تابلوفرش‌ها از طریق سفارش پذیری به خارج از کشور صادر می‌شود.


قالی در قاب فیروزه

قالی در قاب فیروزه
تاریخ درج خبر : یکشنبه, ۱۸ مهر ۱۳۸۹ منبع خبر: روابط عمومی اتحادیه قالی تبربز

فیروزه نام برنامه ایی در ۵۲ قسمت است که در حال تهیه و تولید از شبکه استانی سیمای مرکز آذربایجانشرقی است، که از هفته پیش رو بر روی آنتن شبکه جهانی سهند خواهد رفت. دراین برنامه ها به بررسی هنرهای استان پرداخته می شود و جایگاه این هنرها در استان و کل کشورمورد کنکاش میهمانان و کارشناسان مدعو قرار میگیرد.
عوامل دست تهیه این برنامه :
تهیه کننده و کارگردان : مسلم پور ستار
کارگردان تلویزیونی: حمید عطالو
تصویربرداران: حمید نیکمندان، کریم گل پور، صمدی
نویسنده: مینا احمدی
صدابردار: محمدی
مجری: سید مصطفی طالبی

قالی، بعنوان مهمترین هنر دست مردمان آذربایجان همواره از اهمیت شایانی در صدا و سیمای مرکز آذربایجانشرقی برخوردار بوده و بخصوص در سالهای اخیر توجه ویژه ایی به آن مبذول شده است، بسته به اهمیت و جایگاه آن ۵ برنامه نخست از این مجموعه برنامه ها با همکاری اتحادیه قالی تبریز، به این هنر فاخر اختصاص یافته بود.

۱- قالی و تاریخچه و سبک شناسی بافت قالی در آذربایجان
کارشناسان برنامه : رسول روفه گر حق ( استاد دانشگاه )، امید بنام ( طراح و محقق قالی )

۲- متولی قالی و تکنولوژی های نوین
کارشناسان برنامه : علی سلیمانی ( رئیس اداره فرش استان )، نادر آقازاده ( مدیر شرکت ستاک )

۳- قالی و تشکلهای صنفی، مشکلات و چالش های پیش رو
کارشناسان برنامه : اسماعیل چمنی ( رئیس اتحادیه قالی تبریز )، صفر امانی ( مدیر عامل تعاونی روستایی )

۴- طراحی قالی در گذر زمان
کارشناسان برنامه : غلامحسین خیابانی ( استاد طراح )، رحیم چرخی ( نگارگر و استاد دانشگاه )

۵- قالی و اهمیت مستند سازی
کارشناسان برنامه : حمید عطالو ( کارگردان مستند قالی )، امید بنام ( محقق و نویسنده مستند ۱۵ قسمتی قالی آذربایجان )


bg bg