Persian | English
bg bg

آخرین اخبار

الحاق فرش دستباف به کشاورزی چه توجیهی دارد

طی سالهای گذشته تغییرات مدیریتی متولی فرش دستباف با توجه به مصالح و تصمیمات دولتمردان وقت با سلایق مختف ضررهایی بر پیکره حوزه‌ی گسترده و موثر هنر صنعت فرش زده است و بعد از آخرین تصمیم ایجاد مرکز ملی فرش ایران در وزارتخانه بازرگانی بود که باعث ساماندهی و هدایت و ارتقاء بخشی امور فرش شد و جایگاه ثابتی پیدا کرده بود که مجدداً با طرح الحاق به جهاد کشاورزی آنهم بعنوان کالای کشاورزی اثرات منفی روی بازار فرش در زمانیکه از سویی مشکلات تولید فرش، بحث بیمه قالیبافان، بحث تحریم فرش گذاشته که باید تصمیم عاقلانه و خصوصاً تقویت جایگاه حقوقی و اقتدار اختیارات مرکز ملی فرش ایران گام بزرگتری در این مورد و مسیر رو به رشد گذاشته شود.

بحث و بررسی جامع تری این مسئله «الحاق فرش دستباف به وزارت جهاد کشاورزی» در مجالی که پیش روی است با یک تقسیم‌بندی به موضوعات زیر می‌پردازیم:

۱٫ هنر، صنعت فرش در زنجیره تولید، ویژگیهای اقتصادی، جنبه بازرگانی
۲٫ جایگاه تشکیلاتی فرش در قالب مرکز ملی فرش با توجه به وظایف و ماموریت‌های مرکز و ارکان تشکیلات آن
۳٫ بررسی طرح انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی از وزارت صنعت و معدن و تجارت و الحاق آن به وزارت جهاد کشاورزی
۴٫ جایگاه فعلی وزارت صنعت و معدن و تجارت و ارتباط با مسئله هنر صنعت فرش
۵٫ پیشنهاد عملی جهت تثبیت و تقویت جایگاه فرش در راستای اهداف بالا دستی و افق چشم انداز ۱۴۱۴

مبحث اول: فرش دستباف در زنجیره تولید، ویژگیهای اقتصادی، جنبه بازرگانی در وصف گذشته، حال و حتی آینده فرش دستباف موارد زیر مورد قبول عام و خاص و متخصصین و کارشناسان است:

- فرش دستباف کالای ارزشمند هنری و اقتصادی کشور است.
- فرش دستباف ایران پیشینه‌ایی گرانقدر در تاریخ، هنر، فرهنگ و هویت این سرزمین دارد.
- فرش دستباف صنعتی اشتغال‌زایی مولد به شمار می‌آید.
- جریان فرش همانقدر پیچیده است که تجارت در دنیای امروز پیچیده است.
- فرش دستباف باید سکه‌ایی رایج در بازارهای جهانی شود.
- فرش دستباف هنر صنعتی متحصر بفرد در راستای معرفی فرهنگی سرشار از ارزشهای معنوی ایران اسلامی در سراسر جهان است.

ده‌ها وصف واقع و در عین حال عمیق برای فرش دستباف وجود دارد که در جای خود قابل تامل است اما حلقه‌های زنجیره‌ی تامین، تولید و تجارت هنر صنعت فرش دستباف که در بخشهای زیر متمرکز شده است از نظر ساختار فرش دستباف و تعلق داشتن به کدام تشکیلات با توجه به این زنجیره تولید مورد دقت و واکاوی قرار داده شود و اما زنجیره‌ی تولید، تامین و تجارت فرش دستباف شامل:

۱٫ تامین مواد اولیه در داخل و خارج از کشور (پشم، ابریشم، پنبه) از بخش کشاورزی
۲٫ تبدیل موارد اولیه فوق به نخ مورد نیاز قالیبافی که در شاخه نساجی و رنگرزی که در بخش صنعت و مراکز تولیدی مربوط آماده می‌شود.
۳٫ تهیه دار و ابزار قالیبافی که در بخش صنعت انجام می‌شود.
۴٫ طراحی نقشه فرش و سپس انجام عملیات بافت در کارگاه‌های خانگی، واحدهای تولیدی متمرکز و غیر متمرکز فرش دستباف در شهرها و روستا که مربوط به بخش صنعت است.
۵٫ در نهایت تولید فرش دستباف که ماحصل آن بعد از طی مراحل فوق به انجام می‌رسد.

اما بخش اساسی این زنجیره عبارت است از فروش و تجارت و بازاریابی و تبلیغات و حضور محصولات فرش دستباف در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی است که اساساً در فرآیند بازاریابی و تجارت قرار دارد.

با توجه به همین بخش اساسی زنجیره‌ی تولید یعنی فروش، تجارت و بازاریابی و ….. مهمترین ویژگی فرش دستباف همان ویژگی بارز اقتصادی و تجارت و صادرات است چرا که فرش دستباف همواره یکی از مهمترین و پایدارترین قلم اقتصادی در میان ده قلم عمده صادرات غیر نفتی محسوب می‌شود. به همین دلیل یعنی اهمیت صادرات فرش دستباف جهت توسعه روز افزون این قلم تجاری لازم است در جایی قرار گیرد که توسعه صادرات جزو مهمترین اولویتهای کاری آن تشکیلات است.

نباید غفلت کرد که افزایش صادرات است که میزان تولید را بیشتر خواهد کرد. به همین دلیل بعد اقتصادی فرش دستباف امری مهم و قابل توجه و ارزشمند است.

در بحث بازرگانی هنر صنعت فرش دستباف همین بحث در تغییر متولی فرش که در سالهای اخیر سرنوشت فرش و خارج شدن از حوزه بازرگانی مطرح بود مقام معظم رهبری سخنرانی مبسوطی در مورد وسائل ریز و درشت فرش دستباف را تبین فرمودند و به چند نکته از فرمایشات معظم له در این نوشتار اشاره میشود:

«مسئله فرش دستباف انشاء ا… جدی گرفته شود، ولی جنبه بازرگانی داشته باشد»

«فرش قلم اقتصادی خیلی مهمی است.»

«ما فرش را وابسته به وزارت بازرگانی می‌دانیم و مربوط به جنبه دولتیش مربوط به وزارت بازرگانی است و باید روی این فکر کرد.»

البته در این بین باید به سامانه‌ی سفارش پذیری و سلیقه یابی فرش دستباف با حفظ اصالت آن جهت رونق صادرات و تقویت بازار فرش که بسیار مهم و لازم است را نیز نادیده نگرفت.
در مبحث وزارت صنعت ، معدن و تجارت به بازرگانی بودن کالای ارزشمند و اساسی فرش دستباف بیشتر پرداخته می‌شود.

۲٫جایگاه تشکیلاتی فرش دستباف در قالب مرکز ملی فرش ایران با توجه به وظایف و ماموریت‌های مرکز و ارکان تشکیلات آن

مرکز فرش ایران پس از واگذاری مسئولیت به آن مرکز با برگزاری مستمر نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و ایجاد زمینه و بستر حضور فعال تولید کنندگان و تجار، تصویب و اجرای پرداخت یارانه به تولیدکنندگان، تبلیغات مستمر در رسانه‌های داخلی و خارجی برای معرفی فرش دستباف،آموزش به بافی و … طی سالهای گذشته امکان تولید و عرصه بر اساس سوابق مصرف کننده و نیز بازارهای جهانی و شناسایی بازارهای جدید صادراتی را فراهم نموده است هرچند که اظهارنظر و پیشنهادات تغییر متولی مرکز ملی فرش یکی از عوامل باز دارنده رشد هر چه بیشتر این هنر صنعت مهم تلقی می‌گردد.

در اهداف تشکیل مرکز کلی فرش آمده است:

«حفظ و اعتلای مقام و جایگاه والای فرش دستباف ایران به عنوان یک میراث گرانقدر فرهنگی و هنری در سطح ملی و بین المللی از طریق نظارت، هدایت و حمایت، تشکلهای مختلف مردمی، هنرمندان، بافندگان، صادرکنندگان و همه دست اندرکاران در عرصه این صنعت و هنر ملی، حمایت از توسعه صادرات این محصول در سطح جهان و تلاش در جهت حفظ موقعیت اقتصادی و معرفی موثر این محصول با ارزش»

دقیقاً در این اهداف به مقوله‌ی ارزشمند میراث فرهنگی اما برای فعال و پر رونق کردن امر صنعتی هدف تعریف شده است و موقعیت اقتصادی و معرفی این محصول با ارزش هدف‌گذاری شده است. هنری که باعث توسعه تجارت و اقتصاد می‌باشد.

و در مرحله بعدی وظایف مرکز ملی فرش در ۱۱ ماده که مبین ماموریت کلان این مرکز می‌باشد به شرح زیر تبین شده است:

۱٫ برنامه ریزی، سیاستگزاری، هدایت، حمایت و نظارت به منظور

الف) ساماندهی امور مربوط به تامین مواد اولیه مرغوب تولید و تجارت فرش دستباف

ب) رقابت پذیری، ایجاد تقاضای جدید و ترویج فرهنگ سفارش پذیری برای فرش دستباف در بازارهای جهانی، با حفظ اصالتهای آن و پیشنهاد قوانین تشویقی در این حوزه

ج) حفظ و احیاء و ارتقای جنبه‌های هنری و فرهنگی فرش دستباف

۲٫ انجام مطالعات و پژوهشهای مرتبط با هنر، صنعت فرش دستباف به منظور شناسایی مشکلات موجود و ارایه راه حلهای مناسب در زمینه‌های مناسب در حوزه‌های مواد اولیه تولید و تجارت با بهره گیری از ظرفیتهای موجود.

۳٫ سیاستگزاری، بسترسازی و نظارت بر اجرای برنامه‌های آموزشی فرش دستباف از طریق بهره‌مندی از مراکز آموزشی موجود و حمایت از تبدیل ظرفیتهای بالقوه به بالفعل

۴٫ شناخت نقاط ضعف و قوت و فرصتها و تهدیدها درباره مسائل فنی، هنری،‌اجرایی، اقتصادی، اجتماعی و مدیریتی هنر صنعت فرش دستباف ایران با تکیه بر رویکرد علمی و پژوهشی و اصالتهای تاریخی و فرهنگی آن

۵٫ بسترسازی و فراهم کردن زمینه‌های لازم جهت ایجاد، توسعه و تقویت تشکلهای صنفی و مدنی در سطوح منطقه‌ای و ملی

۶٫ تهیه و تدوین و پیشنهاد لوایح و مقررات و دستورالعملهای اجرایی مورد نیاز به منظور بهبود و اصلاح وضعیت هنر – صنعت فرش دستباف.

۷٫ حمایت از بافندگان و تولید کنندگان و بازرگانان و نیروهای خلالق و نوآور در هنر- صنعت فرش دستباف.

۸٫ توسعه همه جانبه اطلاع رسانی تخصصی و کاربردی از طریق تهیه، تدوین و انتشار کتب، مقالات نشریات و بانکهای اطلاعاتی با استفاده از فناوری اطلاعات.

۹٫ برگزاری و یا مشارکت در نمایشاه‌ها، مجامع، جشنواره‌ها و همایش‌های علمی در داخل و خارج کشور و فراهم کردن زمینه‌های لازم برای فعالیت بخش خصوصی در این عرصه.

۱۰٫ انجام فعالیتهای تبلیغاتی به منظور شناساندن ابعاد مختلف فرش دستباف با استفاده از رسانه‌های مختلف و بسترسازی به منظور فعال شده بخشهای خصوصی.

۱۱٫ برنامه ریزی و سیاستگزاری به منظور بازاریابی و توسعه بازارهای موجود در سطح بازارهای داخلی و خارجی برای فرش دستباف.

با دقتی عمیقتر و موشکافانه تر به وظایف قانونی مرکز ملی فرش ایران توجه هر متخصص و کارشناسی به این امر معطوف می‌شود که هدف بلند این ماموریت‌ها بازاریابی و توسعه بازارهای موجود در سطح بازاهای داخلی و خارجی برای فرش دستباف می‌باشد.

فراهم نمودن زمینه و بستر جهت بخش خصوصی اعم از تولید کنندگان، فروشندگان، بازرگانان و صادرکنندگان در عرصه بازرگانی و تجاری با برگزاری و مشارکت و حضور در نمایشگاه‌ها، مجامع، جشنوراه‌ها و همایشهای علمی‌در داخل و خارج از کشور از ماموریتهای مهم مرکز ملی فرش ایران وابسته به وزارت بازرگانی سابق و وزارتخانه جدید صنعت، معدن و تجارت است.

در مرحله بعدی تشکیلات سازمانی و ماموریتها و اهداف و وظایف اساسی معاونتهای مرکز ملی فرش ایران نشان از عظمت کار و دقت قانونگذار در ساماندهی و بالندگی هنر صنعت فرش دستباف بوده که تلاش در به سرانجام رساندن این ماموریتها با حمایتهای همه جانبه‌ی کاری، مالی، معنوی و پشتیبانی دستگاه‌های ذیربط خرد و کلان کشور مایه مباهات و هم افزایی کاری می‌شود نه صداهای ناهمگون و ناموزون منفعت طلبانه‌ی شخصی و فردی برای متزلزل کردن جایگاه ماموریتی مرکز ملی فرش ایران.

از دلسوزان و فرهیختگان و نخبگان این حوزه دعوت می‌شود یکبار دیگر به برخی از اهداف و وظایف معاونت‌های مرکز ملی فرش ایران زیر نظر وزارت صنعت و معدن و تجارت مروری و یادآوری باشد تا به عمق دغدغه رسیدن به نهایت تلاش این مجموعه پی ببریم.

یکی از سه معاونت مرکز ملی فرش ایران معاونت امور تحقیقات و آموزش می‌باشد که به سه هدف کلان و ده وظیفه اساسی و در حوزه آموزش و پژوهش و در پنج بخش:
۱٫ تحقیقات مواد اولیه و رنگرزی
۲٫ تحقیقات بافت و تکمیل
۳٫ بخش تحقیقات طرح و نقشه
۴٫ بخش تحقیقات اقتصادی و بازرگانی
۵٫ بخش تحقیقات اجتماعی و مدیریتی تشکیلی شده است.

که به برخی از ماموریتهای این حوزه پرداخته می‌شود:

در اهداف و وظایف اساسی معاونت امور تحقیقات و آموزش مرکز ملی فرش چنین آمده است:

• بررسی، شناسایی و اولویت‌بندی مسائل، مشکلات و نیازهای تحقیقاتی و آموزشی هنر، صنعت فرش در کلیه مراحل آن با همکاری دستگاه‌های اجرایی، صاحبنظران، پژوهشگران، مروجان، تولیدکنندگان ، تجار، خدمت دهندگان و تشکلهای ذیربط آنها

• انجام تحقیقات و بررسی‌های لازم به منظور رفع مشکلات، نارساییها و تنگناهای مربوط به هنر صنعت فرش دستباف در ابعاد مختلف اقتصادی، بازرگانی ، اجتماعی و مدیریتی، فرهنگی و هنری و فنی و مهندسی و احیاء حفظ و اعتلای هرچه بیشتر این صنعت از طریق محققان مرکز و یا سایر اشخاص حقیقی و حقوقی خارج از آن

• تلاش در جهت توسعه دانش و تکنولوژی مربوط به فرش دستباف در ایران و ایجاد خلاقیت‌ها و نوآوریهای جدید
در وظایف اساسی این معاونت آمده است:

۱٫ ایجاد تعامل و ارتباط با کلیه دست اندرکاران هنر صنعت فرش دستباف اعم از تهیه کنندگان مواد اولیه، بافندگان، دست اندرکاران پس از بافت، تجار، مصرف کنندگان، صاحب نظران، پژوهشگران، مروجان، تشکل‌های موجود و دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی مرتبط با هر یک از آنها و نیاز سنجی و احیاء عناوین تحقیقاتی و آموزشی مورد نیاز

۲٫ فراهم ساختن بسترها و زمینه‌های ارتباطی، اطلاعاتی و همکاری با دانشگاه‌ها، مراکز علمی‌و اساتید ذیربط در داخل و خارج کشور و …

۳٫ انجام اقدامات لازم به منظور مستند سازی و دانش بومی، برگزاری و شرکت در همایشها، کنفرانسها و سمینارهای داخلی و خارجی، توسعه دانش و ارتقاء تکنولوژی مربوط به هنر صنعت فرش دستباف و تدوین و انعکاس فعالیتها و اقداماتی که بایستی در جهت توسعه ارگانها و مراجع ذیربط صورت پذیرد و …..

موارد هفت گانه ایی دیگر در وظایف اساسی معاونت امور تحقیات و آموزش ترسیم شده است که هر کدام به نوبه خود در راستای تقویت علمی، پژوهشی هنر صنعت فرش دستباف موثر می‌باشد.

در ماموریتهای بخشهای مختلف این معاونت از تهیه بانک اطلاعات مربوط به اشخاص حقیقی و مراکز و موسساتی که در ارتباط با مواد اولیه و رنگرزی در داخل و خارج کشور فعالیتهای تحقیقات داشته و یا دارند و دسته بندی و طبقه بندی آنها بر اساس میزان توانمندی و نوع تحقیقات که می‌توانند انجام دهند تا بانک اطلاعات حوزه بافت و تکمیل فرش در ایران و خارج از کشور و بانک در ارتباط با طرح و نقشه و همچنین تهیه و آرشیو طرح‌ها و نقش‌های مختلف فرش دستباف و بررسی و نیازسنجی تحقیقات مورد نیاز مربوط به زمینه‌های اقتصادی و بازرگانی فرش دستباف از قبیل وضعیت ساختار مالی و سرمایه گذاری، نظام تولید، اشتغال، تقاضا، عرضه، بهره وری، شیوه‌های بازاریابی و گرایش به بازار و مقررات و ضوابط اقتصادی و بازرگانی تا آموزشهای به بافی و ترویج جهت بالا بردن کیفیت فرش ایران و آشنایی بافندگان با معایب فرش در جهت اصلاح آن و همکاری با آموزش و پرورش جهت ارتقاء سطح دانش آموزان کاردانش فرش دستباف و … و همکاری با آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای و آموزشگاه‌های آزاد در جهت تدوین استانداردهای آموزشی مورد نیاز فرش دستباف وگسترش و نظارت برآموزشهای علمی‌و کاربردی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی تا آموزش تجار به منظور آشنا نمودن آنها با شیوه‌های نوین بازاریابی و تجارت و نهایتاً آموزش طراحان ، رنگرزان ، تعاونی‌های فرش دستباف و دهها ماموریت دیگر پیش بینی شده است که هر کدام از بندهای ماموریت‌هایی که از دیدی بند تدوینگر این ماموریت تحقیقاتی و آموزشی در راستای ارتقا و بالندگی ، رشد تولید و صادرات فرش دستباف می‌باشد.

یکی دیگر از معاونتهای مرکز ملی فرش ایران با عنوان معاون امور تولید با داشتن یازده وظیفه اساسی با پیش بینی پنج گروه تخصصی در امر تولید

۱٫ گروه طرح و نقشه
۲٫ گروه استاندارد و بیمه
۳٫ گروه مواد اولیه و رنگرزی
۴٫ گروه بافت و تکمیل
۵٫ گروه مالکیت و ثبت نشان تجاری

در کل ۲۸ وظیفه بر عهده این گروه‌هاست، این معاونت فعالیت می‌کند.

در این مجال جهت اطلاع و یادآوری متخصصین و علاقمندان حوزه فرش دستباف برخی از این وظایف ۲۸ گانه با مجموع یازده وظیفه اساسی معاونت ۳۹ ماموریت برای معاونت تولید پی ریزی شده است ذکر می‌شود:

- برنامه ریزی و سیاستگذاری – هدایت، حمایت و نظارت به منظور

 ساماندهی امور مربوط به فرآیند تولید
 رقابت پذیری و ترویج سفارش پذیری برای فرش دستباف در بازارهای جهانی با حفظ اصالت‌های آن
 حفظ، احیاء و ارتقاء جنبه‌های هنری و فرهنگی فرش دستباف
 ایجاد بانک اطلاعات تولید کنندگان مواد اولیه، طراحان، بافندگان و غیره

………و دیگر وظایف این معاونت که حکایت یک برنامه منسجم برای فرآیندی ارزشمند تولید فرش دستباف جهت تسخیر بازار جهانی است.

در شرح وظایف گروه‌های معاونت امور تولید موارد متعددی به چشم می‌خورد از جمله:

۱٫ برنامه‌ریزی برای ثبت طرحها و نقشه‌های فرش ایران
۲٫ برنامه‌ریزی به منظور هماهنگی تولید طرح و نقشه فرش با نیاز بازار و انتقال اطلاعات لازم به بخش تولید
۳٫ بررسی استانداردهای موجود در ایران مواد اولیه، رنگ، دار و ابزار قالی
۴٫ بررسی راه‌های تکمیل و ارتقاء کیفیت خدمات و مزایای بیمه‌ای و تلاش بمنظور طی مراحل قانونی و اجرایی شدن آنها
۵٫ کمک به تنظیم بازار و قیمت مواد اولیه مصرفی در فرش دستباف
۶٫ سامان دهی مراکز تولید فرش و هدایت آنان در جهت انطباق تولیدات با تقاضای بازارهای مصرف
۷٫ ثبت ملی و جهانی نشانهای جغرافیایی و علائم تجاری فرش با همکاری ادارات فرش استان و اداره کل مالکیت صنعتی
۸٫ برنامه ریزی و بسترسازی ارتقاء کیفیت تولید فرش در کارگاه‌های خانگی جهت افزایش سطح درآمد بافندگان

و ده‌ها ماموریت معاونت امور تولید تمرکزی تخصصی در راستای ارتقاء بخشی و تقویت توسعه امور تولید در کلیه گروه‌های تخصصی این حوزه می‌باشد.

یکی دیگر از اجزاء و ارکان تشکیلات سازمانی مرکز ملی فرش ایران معاونت امور بازاریابی می‌باشد که ماموریت و هدف اصلی این معاونت برنامه ریزی، سیاستگزاری، هدایت و حمایت از صادرکنندگان فرش دستباف، صاحبان مجتمع‌های قالیبافی و اتحادیه‌های تولید کنندگان فرش، تبلیغات فرش و برنامه‌ریزی جهت ارائه تسهیلات اجتماعی برای بافندگان است که وظایف این معاونت در سه گروه بازرگانی، گروه حمایتی و گروه اقتصادی دسته بندی شده است.

در وظایف گروه حمایتی معاونت امور بازاریابی مرکز ملی فرش ایران آمده است که:

۱٫ برنامه ریزی به منظور سازماندهی تشویق بهره برداران هنر صنعت فرش دستباف جهت ایجاد تشکل‌های صنفی و اقتصادی در سطح ملی و استانی
۲٫ تهیه، تنظیم و تدوین آیین نامه‌ها و شیوه نامه‌های مربوط به کارگاه‌ها، مجتمع‌های قالی‌بافی کارگاه‌های غیر متمرکز
۳٫ برقراری ارتباط و هماهنگب لازم با موسسات مالی و سایر دستگاه‌های ذیربط به منظور انجام فعالیتهای حمایتی

برخی وظایف گروه اقتصادی معاونت امور بازاریابی مرکز ملی فرش ایران به شرح زیر است:

۱٫ بررسی اقتصادی بازار فرش
۲٫ تهیه گزارشهای اقتصادی از وضعیت تجارت فرش و مقایسه با کشورهای رقیب
۳٫ تهیه و تنظیم بودجه سالانه گروه و معاونت امور اقتصادی و بازرگانی مرکز ملی فرش ایران
۴٫ ارزیابی اقتصادی طرح‌های ملی در صنعت فرش و شیوه‌های اجرایی کردن آنها توسط بخش خصوصی
۵٫ شناسایی عوامل موثر بر عرضه فرش دستباف و طراحی الگوهای اقتصادی مناسب

و در گروه بازرگانی معاونت امور بازاریابی مرکز ملی فرش ایران که وظایف مهم و ماموریت‌های ویژه‌ای پیش بینی شده است که مواردی از این وظایف را در ذیل مشاهده می‌کنید:

۱٫ سیاستگزاری و اعمال مدیریت در زمینه صادرات فرش دستباف کشور و توسعه تجارت جهانی فرش دستباف با ایجاد ظرفیت در بازارهای جدید
۲٫ تثبیت موقعیت کنونی و کوشش در جهت افزایش سهم از دست رفته در بازارهای عمده فرش ایران
۳٫ استفاده از شیوه‌های نوین بازاریابی و بازار سنجی و تبلیغات با استراتژی نفوذ در بازارهای جهانی
۴٫ اطلاع رسانی مستمر به دست اندرکاران فرش دستباف به منظور رقابت در صنعت فرش دستباف
۵٫ بررسی الگوهای مطلوب توسعه صادرات فرش
۶٫ برنامه ریزی سازماندهی و اعزام هیات‌های بازرگانی و بازاریابی برای حضور در بازارهای جهانی
۷٫ بررسی اطلاح و پیشنهاد قوانین و مقررات مربوط به صادرات فرش دستباف و واردات مواد اولیه
۸٫ برنامه ریزی هماهنگی و اجرای نمایشگاه‌های تخصصی صادراتی و بین المللی داخلی و خارجی

با توجه به ماموریت‌های کلان مرکز ملی فرش ایران و معاونتهای زیر مجموعه بایدگفت:

با این اوصاف مرکز ملی فرش ایران یا ساختاری ارزشمند و تلاشی مضاعف در سالهای اخیر و حمایت‌های معنوی، تشکلاتی و بی دریغ مسئولان وزارتخانه خصوصاً مقام عالی وزارت دکتر غضنفری و همکاران کوشا و ساعی ایشان در معاونت‌های مختلف به تقویت بیشتری نیاز دارد تا با جلب حمایت همه جانبه در اجرایی کردن ماموریت‌ها توفیق بیشتر و روزافزونی پیدا کند از حق نباید گذشت که مدیر فعلی مرکز ملی فرش ایران از روز استقرار در این مدیریت در کنار اجرای وظایف سازمانی خود و تلاش برای فعالیت درخشان تر و فراگیرتر و روبه رشد در ماموریتهای محوله با یک عدم ثبات مدیریتی بدلیل نظرات و پیشنهادات مختلف در انتزاع این مرکز از وزارتخانه روبرو بوده است که فعالیت را برای هر مدیری سخت می‌کند اما آنچه که در بررسی ماموریتها و ساختار تشکیلاتی مرکز ملی فرش ایران مشهود است دغدغه‌ی مسئولان امر برمبنای تولید فرش دستباف و استفاده از کارشناسان و پیشکسوتان این امر در راستای افزاییش فروش و صادرات قابل قبول و ایجاد بازارهای جدید داخلی و خارجی است و تلاش سالهای اخیر این مرکز و خدمت صادقانه مسئولان آن در رونق امر تولید و بازار فرش دستباف و قالب حمایتهای بی دریغ از دست اندرکاران فرش دستباف و حضور فعال در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی وانجام پژوهشهای مطلوب و مبسوط و تقویت ارکان تولید فرش دستباف را با نگاهی تخصصی و فنی و کارشناسی باید جواب داد اما متاسفانه گاهی مشاهده می‌شود برخی افراد بدون بررسی ماموریت‌های این مرکز و تلاشهای بسیاری که این مرکز و مقامات مختلف وزارت در اجرای مطلوب آن برداشته اند با اظهار نظرهای غیر کارشناسی بدون پشتوانه مطالعاتی ساده‌ی ساختار دقیق این مرکز و وزارتخانه متبوع، باعث اثرات منفی در بازار فرش دستباف می‌گذارند که از چشم تیزبین تاریخ پنهان نمی‌ماند.

۳- بررسی طرح انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و الحاق آن به وزارت جهاد کشاورزی

در مقدمه طرح آمده است و با توجه به اینکه ادغام وزارتخانه صنایع و معادن و بازرگانی و تشکیل وزارت صنعت و معدن و تجارت مباحث بازرگانی در وزارتخانه جدید را به سمت امور صنعتی سوق می‌دهد و بخش کشاورزی مغفول واقع می‌شود طرح انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی در وزارت صنعت و معدن و تجارت و الحاق آن به جهاد کشاورزی با هدف تجمیع امور مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی ارائه شده است، که در این طرح برخی اقلام کشاورزی از جمله فرش دستباف ذکر شده است و با توجه به این مقدمه طرح انتزاع و تاکید بر اقلام بخش کشاورزی و الحاق آن به وزارت جهاد کشاورزی چند سئوال به ذهن متبادر میشود:

۱٫ چرا و چگونه قلم کالای مهم صنعتی و هنری و بازرگانی همچون فرش دستباف در کنار محصولات کشاورزی قرار گرفته است؟ آیا این امر تصادفی است؟! یا کارشناسی؟!

۲. توجیه تخصصی و کارشناسی کدان نخبگان و کارشناسان امر فرش دستباف را جزو اقلام کشاورزی قرار داده است؟!

۳٫ با توجه به اعتراف طراحان در مقدمه طرح که مباحث وزارت صنایع و معادن و بازرگانی ادغام شده بخش کشاورزی را مغفول می‌گذارند که در جای خود حرف صحیحی است اما فرش دستباف بعنوان هنر صنعتی که در عرصه جهان شناخته شده است جزو اقلام مهم صادرات غیر نفتی در حوزه تجارت محسوب می‌شود چگونه با توجه به صنعتی و تجاری بودن این کالای اساسی اقتصادی چگونه در وظایف تعریف شده وزارت جدیدی که اهدافش در این راستا می‌باشد بر زمین خواهد ماند؟!

۴٫ علل قرار گرفتن فرش دستباف بعنوان کالای کشاورزی در این طرح چیست؟

در طرح آمده است: امر توسعه بخش کشاورزی ضروری است امور مربوط در چرخه تولید و بازاررسانی محصولات کشاورزی در اختیار یک وزارتخانه قرار گیرد.

الف) طراحان محترم با چه توجیهی و کار کارشناسی بازار فرش، صادرات فرش دستباف، واردات مواد اولیه، طراحی نقشه فرش، تهیه دار و ابزار قالیبافی، فروش و تجارت و بازاریابی و تبلیغات و حضور محصولات فرش دستباف با توجه به مناطق و مراکز عشایری در نمایشگاه‌های تجاری داخلی و خارجی و ….. را تحت چه عنوانی به کشاورزی مربوط می‌دانند و فرش جزو اقلام کشاورزی قرار می‌گیرد؟!

البته ناگفته نماند وقتی قانون تشکیل جهاد کشاورزی را تورق می‌زنیم و مواد ماموریتی را مرور می‌کنیم به مواد متعددی برخورد می‌کنیم که در نهایت منجر به حمایت از تولید کنندگان بخش کشاورزی اشاره می‌شود و این محصولات کشاورزی در اقلامی‌همچون گندم، برج، شکر، خرما، ذرت، پنبه و سایر محصولات کشاورزی اشاره می‌شود.

ب) حال با این اقلام کشاورزی وماموریت وزارت جهاد کشاورزی چگونه طراحان طرح انتزاع به الحاق فرش دستباف به حوزه‌ی کشاورزی اصرار دارند؟

پ) حداقل طراحان زحمت بکشند و بعنوان وکلای مردم شفاف پاسخ دهند که فرش دستباف با کدام توجیه و چگونه و جزو کدام اقلام کشاورزی است؟!

ت) یا اینکه متاسفانه فرش دستباف از شکر، برنج و ذرت ارزش نازلتری دارد و در سایر محصولات ماده ۱۴ وظایف وزارت خانه جهاد کشاورزی تعیین می‌شود.

ث) یا اینکه چون بخشی از مواد اولیه فرش دستباف پنبه می‌باشد (البته وارداتی بیشتر استفاده میشود) پس فرش دستباف هم کالای کشاورزی است؟

ج) یا اینکه در آستانه انتخابات و جذب آراء حوزه انتخابیه برخی از طراحان به طرحهای فله‌ایی بدون پشتوانه با دید تبلیغاتی و جذب آرا برای موکلین خود رو آورده اند.

در طی سالهای گذشته تغییرات مدیریتی متولی فرش با توجه به مصالح و تصمیمات دولتمردان با سلایق مختلف ضررهایی بر پیکره حوزه فرش زده است و بعد از آخرین تصمیم که ایجاد مرکز ملی فرش ایران در وزارتخانه بازرگانی وقت بود باعث ساماندهی امور فرش و هدایت برنامه‌های مربوطه جایگاه ثابتی پیدا کرده بود که مجدداً با طرح الحاق فرش به جهاد کشاورزی اثرات منفی روی بازار فرش گذاشته است آنهم زمانیکه از سویی مشکلات تولید فرش دستباف، بحث تحریم فرش دستباف نیز مشکل مضاعفی است که در این بین باید با تصمیم عاقلانه و خصوصاً تقویت جایگاه حقوقی و اقتدار اختیارات مرکز ملی فرش ایران گام بزرگتری در این مسیر برداشته شود.

۱٫ آیا طراحان قصد ارتقای جایگاه فرش را دارند یا از بین بردن هنر صنعت فرش؟

۲٫ آیا هدف بالندگی سند افتخار ملی بنام صنعت فرش است با نابود کردن این بند پرافتخار!!

۳٫ آیا انگیزه آرمانی تقویت، معرفی جایگاه قدرتمند فرش در عرصه بین المللی تجارت و بازرگانی و بازارسازی و و بازاریابی که با طی سالها زحمات گذشتگان بوجود آمده است یا نادیده گرفتن این ارزشهای کسب شده در سطح بین المللی؟

۴٫ چند ساعت کار کارشناسی و تخصصی در کدان اتاق فکر پژوهشکده منجر به ارائه چنین طرحی شده است در حالیکه مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی‌بدلیل گنجانیده شده کالای تجاری فرش دستباف در اقلام کشاورزی با دلایل مستدل مخالفت نموده است!

۵٫ چنینی انتقالی کدام مشکلی از مشکلات موجود هنر صنعت فرش را حل درحوزه واردات مواد اولیه، طراحی، حفظ اصالت، بازاریابی یا افزایش چشمگیر صادرات و … را حل می‌کند؟!

۶٫ چگونه وزارت جهاد کشاورزی با همه مشغله‌های متنوعش می‌تواند برای تولید و تجارت کالای اقتصادی، بازرگانی مثل فرش دستباف فعالیت کند که هیچ شباهتی با هیچ کدام از اقلام کشاورزی ندارد بردارد؟ در حالیکه محصولات کشاورزی کالایی مصرفی با عمر کوتاه هستند که در مواقع و مقاطع مشخصی از سال تولید می‌شوند و در معرض خرید و فروش قررا می‌گیرند در حالیکه فرش مقوله‌ای مدت دار، حساس و وقت گیر با شرایط ویژه و خاص فرآیند تولید، بازرگانی و عرضه به بازارهای داخلی و خارجی است!

حال دغدغه جامعه بزرگ فرش دستباف را با سئوالاتی دیگر از طراحان الحاق فرش دستباف بعنوان کالای کشاورزی پی می‌گیریم:

اینک که عوامل بازاریابی، بازار سازی، بازار داری فعالیتی چشمگیر پیدا کرده اند و برای اولین بار نیز در برنامه‌های توسعه کشور از فرش دستباف صحبت به میان آمده است و جایگاه مستقلی برای این مهم تعریف نموده است در ماده ۱۷۴ برنامه پنجم توسعه و ارتقاء و بهبود بهره وری، تثبیت و افزایش سهم صادراتی و بازایابی‌های دخلی و خارجی و هدفمندسازی پژوهش، آموزش و تبلیغات فرش دستباف، توسعه تجارت الکترونیک فرش دستباف در بازارهای هدف، و نیز ارتقای کیفیت تولید در روانسازی، سفارش‌پذیری و گسترش صنایع و خدمات جهانی فرش دستباف تاکید شده است که با توجه به مفاد قانون برنامه پنجم توسعه که از اسناد بالا دستی برای رسیدن به افق چشم انداز ایران اسلامی‌است

۱٫ طراحان طرح انتزاع کالایی مثل فرش دستباف از وزارت صنعت، معدن و تجارت و الحاق به وزارت جهاد کشاورزی بدنبال چه اهداف ضروری برای ارتقاء فرش دستباف هستند؟!

۲٫ آیا وزارت جهاد کشاورزی توانمندی لازم را با توجه به نقش کلیدی اقتصاد بازرگانی در حفظ و اجرای جنبه‌های فرهنگی، هنری، و تجاری فرش دستباف به عنوان محور اصلی دارد؟ آنهم در شرایطی که به فرش دستباف به عنوان کالای کشاورزی نگاه می‌شود.

۳٫ آیا لابی‌های چراغ خاموشی که بدنبال منافع شخصی و فردی هستند نه حتی جمعی و گروهی چه پاسخی برای خانواده بزرگ فرش و آیندگان دارند؟

۴٫ آیا کالای صادراتی غیر نفتی ارزشمند و مهم کشور با این طرح و پیشنهاد باید با بی‌ثباتی و تزلزل ساختاری رنج ببرد؟

۵٫ آیا خدشه دار کردن ثبات در مدیریت پویا و خلاقیت در بازار داخلی و خارجی که جان تازه‌ایی به این حوزه داده است با چنین پیشنهادات انتزاعی و الحاقی به جز تزلزل و بی‌ثباتی چیزی به دنبال دارد؟

۶٫ مگر نه اینکه افزایش صادرات است که میزان تولید را بیشتر خواهد کرد چگونه این مقوله‌ی مهم اقتصادی، بازرگانی در چرخه تولید و صادرات هنر صنعت فرش دستباف بعنوان کالای کشاورزی توجیه پذیر است؟

و دهها سئوال دیگر که در این مقال نمی‌گنجد دغدغه خانواده بزرگ تولیدی، صادراتی هنر صنعت فرش دستباف است که پاسخگویی مسئولین ذیربط در می‌طلبد.

۴- فرش جایگاه فعلی وزارت صنعت، معدن و تجارت و ارتباط با مسئله هنر صنعت

چهارمین مطلبی در بررسی ساختاری هنر صنعت فرش دستباف مد نظر است جایگاه فعلی وزارت صنعت و معدن و تجارت و ارتباط با مسئله هنر صنعت فرش دستباف با توجه به قرار گرفتن مرکز ملی فرش ایران بعنوان متولی فرش دستباف ایران در این تشکیلات که باید اشاره کرد:

فرش دستباف ایران کالایی ارزشمند هنری و اقتصادی کشور است که در گذشته بارها مصائب زیادی با سختی‌های سنگینی بر پیکره هنر صنعت فرش دستباف دارد شده است که دست اندرکاران فرش دستباف با وقار و نجابت زیبایی متحمل همه‌ی این مسائل شدند و با حفظ ارزشهای این هنر صنعت اقتصادی هر روز نام پرآوازه‌ی ایران را بعنوان مرکز و پایتخت این هنر صنعت مطرح نمودند و همه با هم تلاش نمودند و تثبیت شد جایگاه ایران در جهان بعنوان مرکز فرش دستباف جهان.

تجارت و صادرات فرش دستباف به عنوان کالایی برتر در صادرات غیر نفتی محسوب می‌شود و با این شرایط وزارت صنعت و معدن و تجارت بهتر و مطلوبتر می‌تواند بر سیاست‌های تعریف شده حاکم بر فرش دستباف سرمایه گذاری کند و بهترین متولید شایسته هنر صنعت فرش دستباف است. با نگاه قابل تامل و دقیق به ماموریتهای کلان و راهبردی فرا روی وزارت جدید صنعت و معدن و تجارت که محور تولید و ارتقاء بخشی حوزه تولید بازرگانی، صادرات غیر نفتی، تجارت و فرآیند کیفی سازی بسوی حرکتی کمی‌می‌باشد اثبات میکند بهترین گزینه برای اداره ساختار قدرتمند فرش دستباف همین وزارتخانه می‌باشد.

از سویی آمایش صنعتی و تجاری، توسعه صادرات غیزر نفتی، گسترش تولید و صادرات محصولات با ارزش افزوده‌ی بالا از جمله رویکردهای استراتژیک است که در صدر راهبردهای وزارت صنعت و معدن و تجارت قرار گرفته است و همچنین حمایت گسترده از تولید علم و فناوری و تجاری سازی یافته‌های پژوهشی، یکپارچه سازی فرآیند تولید و توزیع و افزایش هم افزایی بنگاه‌ها، گسترش و بهنگام سازی دانش و اطلاعات با نوع عملکرد وزیر محترم صنعت و معدن و تجارت در دوره تصدی وزارت بازرگانی و در وزارت جدید با توجه به تعاملات خوب وسازنده‌ایی که با مجلس و سایر سازمانها در خصوص فرش دستباف برای انسجام و کارایی این مجموعه داشته اند و عملکرد قابل قبول و در خور تقدیری از خود به جا گذاشته اند که نشان از دقت و تعصب و توجه خاص ایشان به تولید و صادرات و در کل فرآیند چرخه تولید فرش دستباف دارد و اولیت کاری در تعامل بیشتر با بخش خصوصی ، تعاونی‌ها و تشکل‌ها و پروسه تهیه و تولید و تکمیل عرضه صادرات فرش دستباف را در قالب و مسئولیت‌های همگون با این وزارتخانه است آنهم در شرایطی که بیش از ۹۵% سیکل تولید و صادرات فرش دستباف مربوط به صنعت و تجارت داخلی و خارجی می‌باشد و ماموریت‌ها ومسئولیتهای تعریف شده مرکز ملی فرش ایران دقیقاً در این حوزه تعریف و تبین شده است
.
و اما تغییرات پی در پی دیدگاه‌ها در نوع عملکرد و البته تاثیر منفی در باز داخلی و خارجی علی الخصوص بدلیل نظرات غیرکارشناسی زحمات تلاشگران این عرصه را به هدر داده و همه چیز را به نقطه صفر می‌برد اگر نبود صبر و طمانینه این مدیران و حمایت‌های کارشناسی و تخصصی مسئولان عالیرتبه وزارت متبوع فعالیتهای عادی هم خدشه دار می‌شد. در هر حال باید در عین بررسی مطلب حق شخصیتهایی که در این مسیر فعالیت نموده و تحمل دیدگاه‌های متنوع کارشناسی و در خیلی مواقع غیر کارشناسی را نیز متحمل شده اند بجا آورد و یادآوری دیدگاه ارزشمند دکتر غضنفری در زمان تصدی وزارت بازرگانی در تودیع و معارفه ریاست قبلی مرکز فرش ایران و معارفه ریاست جدید تجلیل از تلاشهای این شخصیتهای موثر است ایشان در آن جلسه گفتند:

۱٫ تجمیع کلیه امور فرش در این مرکز «مرکز ملی فرش ایران» اقدام مثبتی است.

۲٫ امور مربوط به فرش از تحقیقات، بازاریابی، تولید و توزیع فرش در ا ین مرکز جمع شده که این مشخصه اقدام مثبتی است.

۳٫ فرش دستباف به سکه ای رایج در بازارهای جهانی تبدیل شود.

یا در مراسم افتتاح نمایشگاه بین المللی فرش دستباف در تهران ایشان اعلام نمودند:

“این محصول« فرش دستباف»اعتباری جهانی و شهرتی ارزنده داشته و کالایی ارزآور برای کشور محسوب می‌شود که همواره به عنوان یکی از مهمترین اقلام صادرات غیرنفتی مطرح بوده است و از سویی صنعتی اظتغال زا به شمار می‌آید.”

جریان فرش همانقدر پیچیده است که تجارت در دنیای امروز پیچیده است. پس عقلانی ترین، تخصصی ترین، فنی ترین تصمیم برای سرنوشت فرش دستباف باقی ماندن در وزارت صنعت و معدن و تجارت است که البته جا دارد از تلاشها و زحمات اعضا و ریاست محترم کمیسیونهای اقتصادی و صنایع مجلس شورای اسلامی‌در این راستا و رای خوبی که جهت باقی ماندن بر این مهم عدم انتزاع فرش دستباف بعنوان کالای کشاورزی تقدیر و تشکر گردد که انتظار از این کمیسیون‌های تخصصی همین رای فنی و کارشناسی بود.

پس با توجه به بالا رفتن ضریب توجیه پذیری حضور فرش دستباف در وزارت جدید صنعت و معدن و تجارت که متولی تولید و تجارت کشور است منظقی است چرا که صنعت فرش دستباف نیز از همین حوزه‌ی ماموریتی برخوردار است و مشخص شدن متولی ثابت آنهم در حد جایگاه این وزارتخانه نور امیدی است که تثبیت ساختاری هنر صنعت فرش دستباف را در پی دارد.
و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌بعنوان قانونگذار دقت نمایند که جابجایی پی در پی فرش دستباف از وزارتخانه ای به وزارتخانه دیگر تداعی کننده این موضوع برای قالیبافان، تولید کنندگان و صادرکنندگان و همه‌ی ذی‌نفعان این هنر صنعت مهم است که چندان توجهی از سوی برخی قانونگذاران به این جایگاه نمی‌شود و این حرکت در تاریخ پرفراز و نشیب این مهم اقتصادی ثبت خواهد شد.

پس در نهایت با توجه به اهمیت بخش اساسی زنجیره فرش دستباف در حوزه تجارت داخلی به ویژه جهت تثبیت جایگاه غنی و قوی فرش دستباف و جلوگیری از هرگونه جابجایی‌های مکرر،هنر صنعت فرش دستباف کشور ساختار مرکز ملی فرش ایران در ساختارهای بهتر در وزارت جدید صنعت، معدن وتجارت باقی بماند.

۵٫پیشنهاد عملی جهت تثبیت و تقویت جایگاه ذ فرش دستباف در راستای بالادستی و افق چشم انداز ۱۴۰۴

با توجه به اسناد بالادستی نظام چه در سند چشم انداز ۲۰ ساله که افق ۱۴۰۴ ایران اسلامی‌را ترسیم نموده است و همچنین برنامه پنجم توسعه که برای اولین بار موضوع فرش در آن پیش بینی شده و بنام آمده است و از سوی اهداف بلند نظام اقتصادی جمهوری اسلامی‌و راهبردهای مهم اقتصادی، بازرگانی، تجاری و تولیدی اعلام شده وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت جناب آقای دکتر غضنفری و نگاهی به مقوله صنعتی بازرگانی و اقتصادی فرش دستباف که از موضوع اصیل و زیبای هنر ایرانی نیز برخوردار است، می‌طلبد که در ادغام انجام در وزارتخانه مهم بازرگانی و صنایع و معادن جایگاه فرش ارتقاء یابد پس:

۱٫ از آنجائیکه در ساختار تشکیلات قبلی زمانی هنر صنعت فرش در وزارت صنایع و مدت زمانی دیگر در وزارت بازرگانی منظور شده بود و به نوعی هر دو وزارتخانه متولی این حوزه بوده اند به نظر می‌رسد بهترین جا و مکان و تشکیلات برای این کالای ارزشمند هنری و در عین حال صد درصد تجاری، این وزارتخانه محسوب می‌شود.

۲٫ از سویی حدود ۴۵% اقتصاد کشور در سامانه وظایف و ماموریت وزارت جدید صنعت، معدن و تجارت پیش بینی شده است و دکتر غضنفری هم در کسf آرای نمایندگان محترم مردم بالاترین رای اعتماد را که نشان از حمایت و پشتیبانی وکلای ملت به ایشان است به خود اختصاص دادند و عملکرد مطلوب ایشان در مسئولیت قبلی و وزارت بازرگانی و خصوصاً ماموریت مکمل آن در حوزه تولید و صادرات در حوزه‌های مختلف یکی از امتیازات مهم و تخصصی است که مرکز ملی فرش ایران در این وزارتخانه ابقاء گردد و از ترکشها و چالشهای غیر تخصصی محفوظ بماند و با توجه به ماموریت‌های محوله مرکز ملی فرش ایران که در چرخه اقتصادی، بازرگانی نقش مهمی‌دارد و نیاز به تقویت ساختاری دارد.

۳٫ اینکه مقوله‌ی کالای ارزشمند فرش دستباف با توجه به موارد فوق الذکر در این نوشتار مختصر نشان از این داشت فرش دستباف نه تنها کالای کشاورزی محسوب نمی‌شود بلکه کالایی صددرصد تجاری، بازرگانی است که با مسئله تولید و چگونگی تولید و ارتقاء بخشی تولید با در نظر گرفتن شیوه‌های بازاریابی، بازار سازی و سلیقه ای مخاطبین باید مراحل صادرات غیرنفتی را افزایش دهد و از جایگاه مدیریتی و تشکیلاتی قوی برخوردار شود با ثبات مدیریتی سکان این امر مطلوب و مرتب کنترل شود پس وجود سازمانی قوی بنیه با ساختاری تخصصی در توسعه تولید و صادرات فرش دستباف را نیازمند است تا خانواده بزرگ و با عظمت ارزشمند هنر صنعت فرش دستباف را تخصصی و کارشناسی اداره کند که طبیعتاً یکی از مسیرهای مهم اشتغال زایی که از دغدغه‌های مهم مسئولین کشور است را نیز طی می‌کند که افزایش تولید وصادرات مشخص است که افزایش اشتغال را در حوزه‌های مختلف این کالای تجاری خواهد داشت و این شپیشنهاد مشخص خانواده بزرگ متخصص هنر صنعت فرش دستباف است:

تشکیل سازمان ملی فرش دستباف زیر نظر حوزه وزیر محترم صنعت و معدن و تجارت یا قائم مقام محترم با در نظر گرفتن عضویت رئیس سازمان در شورای معاونین وزارتخانه
مسئولین عالیرتبه وزارت صنعت، تجارت و معدن در نظر داشته باشند تشکیل چنین سازمانی بارقه‌ای امید مضاعفی است که به خانواده بزرگ قالیبافان ، تولید کنندگان، فروشندگان، صادرکنندگان، تجار و بازرگانان فرش دستباف تزریق می‌شود و در عین حال عمل له فرمایش مقام عظمای ولایت در راستای امید بخشی به ملت بزرگ ایران اسلامی‌است که چنین امیداری در ثبات مدیریت و تشکیلات هنر صنعت فرش دستباف و تقویت پایه‌های ساختاری این حوزه صادراتی و نشاط مضاعفی در صنوف مختلف این کالای تجاری مهم خواهد داشت و میلیونها نفر که با جذب امید به آینده فرآیند امید بخشی را به جامعه کاری، خانواده خود منتقل نموده که اجرای بس مهم برای عاملان خواهد داشت. جامعه بزرگ هنر صنعت فرش دستباف در آستانه رخداد مهم ملی و فرا ملی یعنی بیستمین نمایشگاه بین المللی فرش دستباف منتظر اعلام خبر امید بخش و کارشناسی سازمان ملی فرش دستباف با ارتقاء تشکیلاتی مرکز ملی فرش ایران هستند که ثابت کننده اعتنای مسئولین عالیرتبه وزارت صنعت و معدن و تجارت و دولتمردان خدوم و قانونگزاران ساعی به این مهم در تداوم حمایت‌ها و تلاش‌های گذشته این مسئولین است و ده‌ها بیانیه اتحادیه‌های مردمی‌فرش دستباف از جمله اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف، اتحادیه فروشندگان فرش دستباف، اتحادیه تولید کنندگان فرش دستباف، اتاق فکر فرش دستباف و …. تائیدی بر تشکیل این ساختار جدید می‌باشد که تاییدی بر زحمات و تلاش‌های مسئولین وزارت متبوع و مرکز ملی فرش ایران است

عشرت شایق -پژوهشگر ومولف-نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی

سایت خبری ،تحلیلی الف

bg bg